Har jag köpt ett gammalt Hilleberg?

Hej alla!

Idag slog jag äntligen slag i saken och gick till Naturkompaniet och köpte ett Hilleberg Nammatj 2 GT - glad som aldrig förr.

När jag packade upp det hemma insåg jag dock att tältstängerna inte är de guldfärgade utan är silvriga och att Y-pegs som ska följa med är utbytta mot Titanpegs (som dock verkar dyrare och starkare..). Det verkar också vara packat i Hillebergs gamla packpåse, utan handtag/bärrem.

Är det någon här som har koll på om jag fått en gammal årsmodell och om det isåfall är värt att gå tillbaka och få en nyare variant? Tältpinnarna kan jag leva med men om det är väsentlig skillnad på tältstängerna så vill jag ju givetvis ha de nya. Eller är det mer eller mindre sak samma så att jag bara kan köra på med det jag fått?

Tack på förhand!

/Adam

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har inte Hilleberg någon kundtjänst du kan maila. Borde ju gå att bifoga bilder till enkla frågor.

Hej alla!

Idag slog jag äntligen slag i saken och gick till Naturkompaniet och köpte ett Hilleberg Nammatj 2 GT - glad som aldrig förr.

När jag packade upp det hemma insåg jag dock att tältstängerna inte är de guldfärgade utan är silvriga och att Y-pegs som ska följa med är utbytta mot Titanpegs (som dock verkar dyrare och starkare..). Det verkar också vara packat i Hillebergs gamla packpåse, utan handtag/bärrem.

Är det någon här som har koll på om jag fått en gammal årsmodell och om det isåfall är värt att gå tillbaka och få en nyare variant? Tältpinnarna kan jag leva med men om det är väsentlig skillnad på tältstängerna så vill jag ju givetvis ha de nya. Eller är det mer eller mindre sak samma så att jag bara kan köra på med det jag fått?

Tack på förhand!

/Adam

10mm-stängerna är silvergråa, så det verkar helt rätt. Bärhandtag har jag bara på mitt Saivo, men de kanske har ändrat ngt?

Bäst är kanske att fråga där du köpte..?

//J

Jag har bl a ett Nammatj 2GT. Stängerna (10mm) är silverfärgade DAC Featherlite och packpåsen saknar bärhandtag (som på alla mina HB tält) så detta ser korrekt ut. Däremot skall markpinnarna vara Y-pegs som är guldfärgade (20st). Y-pegs är klart att föredra då de ger bäst markgrepp och rejält tåliga mot böjning mm.

Jag har bl a ett Nammatj 2GT. Stängerna (10mm) är silverfärgade DAC Featherlite och packpåsen saknar bärhandtag (som på alla mina HB tält) så detta ser korrekt ut. Däremot skall markpinnarna vara Y-pegs som är guldfärgade (20st). Y-pegs är klart att föredra då de ger bäst markgrepp och rejält tåliga mot böjning mm.

Samma här förutom att jag fick andra tältspik (se bild). Men D var ett par år sedan jag köpte tältet...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.5 KB · Visningar: 1,589
Samma här förutom att jag fick andra tältspik (se bild). Men D var ett par år sedan jag köpte tältet...

Precis sådana tältpinnar jag fick med nu - antar att det är en gammal modell då alternativt att de blandat ihop förpackningarna på något sätt. Ni som vet - skiljer sig tältet i sig åt så det är värt att byta eller räcker det att få markpinnarna utbytta?

Precis sådana tältpinnar jag fick med nu - antar att det är en gammal modell då alternativt att de blandat ihop förpackningarna på något sätt. Ni som vet - skiljer sig tältet i sig åt så det är värt att byta eller räcker det att få markpinnarna utbytta?

Jag har y-peg og v-peg (Hilleberg), v-peg (Arctic Alpine), de på bilden (aluminiumlegering så vitt jag vet) och ett antal andra. Jag tycker faktist dom på bilden är bäst (!), bättre än y-peg. Man klarar att böja båda typerna vid omild hantering men de på bilden är enklare att räta ut och känns som att de inte tar lika mkt skada av det. De på bilden har jag i två längder (men bara kort typ med på bild)(de långa har jag köpt separat).
Och de på bilden har jag hamrat/spikat ned i mkt hårt underlag (typ grusplan), ngt jag inte tror att y-peg klarar.
Summa summarum: Hade jag varit dig hade jag behållt tältet (sålänge som det är de grå 10 mm tältbågarna, inte tunnare) och tältspiken och varit glad :) Sen får du komplettera med snöpinnar om du ska ut å härja på vintern också ;)

Senast ändrad:
Det bästa är nog (tycker jag i alla fall) att ringa upp Hilleberg och fråga. De kan kolla upp med hjälp av serienumret (har jag för mig) hur gammalt tältet är.
Det är väl inte så bra om tältet är gammalt, har man fem års garanti, eller var det nu är, så kan ju flera år redan ha gått.
Hade jag varit TS hade jag ringt direkt nu på morgonen. :)

Modellerna ändrar sig hela tiden, men jag är rätt säker på att de där grå är den modell jag använde för ett par år sen. Den var iaf så beskaffad att pinnarna inte var i ett stycke, så det hände sig en gång när jag skulle dra upp en av dem att hatten skildes från skaftet. Inte så praktiskt.

Sen flera år använder jag v-pinnar - på mitt Laser har jag bytt ut de löjliga titankrokarna mot dessa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips