Erfarenhet av McKinley Manitu??

Jag och några polare skall ge oss iväg på en fjälltur (kalfjäll) i slutet av mars. Inget extremt utan mest för at känna på det.

Eftersom vi i vanliga fall främst håller till i skogsterräng och sover i vindskydd eller under bar himmel saknar vi ett tält och funderar på att köpa ett McKinley Manitu.

Man har ju en viss sund skepsis mot Mckinley - även om mycket de gör är helt ok - och det vore därför väldigt intressant att höra om någon har några erfarenheter att dela med sig av - antingen av Manitu eller av McKinley-tält i allmänhet.

Tack!
 
McKinley Manitu

Jag har ett tremmanna Manitu och som du så var jag rejält skeptiskt till att börja med och nu så är jag nog mest nöjd med det. Tältet är inne på sitt tredje år och det som har hänt är att jag tvingats reklamera innertältet eftersom spänningen på innertältetsduk gjorde att dragkedjan på innertältet "repade" sig om man stängde innifrån. Stack man ut handen funkade det bra... Nåja, reklamerade innertältet och fick ett helt nytt innertält som jag inte hunnit prova ännu. En annan sak är att den ena av "kupolpinnarna" har böjts pga. tältet var utsatt för hårt väder. Det gillade inte riktigt hårt blåsigt juniväder vid Riksgränsen utan något direkt lä. Någorlunda förståeligt med andra ord. (Trodde hela tältet skulle flyga iväg stundtals - trots att det var ordentligt fastsatt och förtyngt) Ytterligare en sak är att jag fått en spricka på en annan av "kupolpinnarna" den har spruckit en aning vid infästet då jag hade för bråttom att resa tältet en gång och böjde för kraftigt varvid det blev för stor påfrestning. Självförvållat mao.

Har inte haft tillstymmelse till problem med att det inte skulle hålla tätt. Har tältat på vattensjuka och lite snötäckta fjäll i juni samt snötäckta fjäll i slutet av september utan att det är något problem. Kraftiga regnoväder har givetvis inte heller varit några bekymmer men det räknar jag som "normalt".

Tältet som sådant har en stor och rymlig absid där man kan laga mat och samtidigt rymma packning för åtminstone två. Det går snabbt och enkelt att sätta upp. Enkelt att packa. Jag är 1,85 och kan sitta upp som vanligt inne i tältet. Tältet som sådant är ljust inuti så om man inte är ute en senhöst så ser man allt ;) Tältet är möjligen lite onödigt stort men det kan jag tycka är skönt, att man får lite svängutrymme.

Som sammanfattning, jag är nöjd med tältet även om det har haft lite problem men det kan jag samtidigt delvis ta på mig själv och det som inte har gått att göra det med har garantin skött. (Som parentes kan nämnas att Intersport godtog min reklamation utan att överhuvudtaget sett tältet (vilket jag hade med mig), lät mig behålla det gamla tältet och skicka mig ett nytt (innertält) - Det är service! - eller möjligen dumdristigt, men jag kallar det service).

/Markus
 
Inget extrem iofs...

Men jag har haft mitt manitu i ca tre år nu.
Är väl inte ute så himla ofta men det har i alla fall varit med i jotunheimen och stod pall för ganska kraftiga vindar.

Nu senast under missommarhelgen låg jag i innertältet och mös medan det formligen vräkte ned utanför.
Helt torrskodd! Enda smolket var att det läckte igenom en aning vid ena "dörren" till absiden.

Jag gillar absiden, den är stor och rymlig. Jag är en stor person så jag gillar utrymmet.

Tältet är ganska lätt att få upp på en person även om det blåser litet granna.

Tältpinnarna (runda alu) som följer med är inge vidare dock utan jag har en uppsättning v-formade som ger bättre fäste i jorden.

Apropås, jag har fått lära mig en gång att en sovsäck skall man inte vika ihop utan den skall bara brötas ned i sin säck. Detta för att undvika att få veck på samma ställe hela tiden.

Denna metod har jag använt på tältet oxå är det rätt?
Jag har sett personer som mycket noga viker och viker sina tält.
Jag kan inte efter tre år se att det skulle vara till nackdel för tältet att köra min metod på annat sätt än att det ser ut som huden på en kinesisk skrynkelhund.
 
Manitu

Vi köpte ett Manitu inför vår fjällvandring i år i Tarradalen. Jag var väl ganska skeptisk men efter att ha provat tältet så måste jag säga att det överträffade förväntningarna. Lätt att slå upp, bra storlek på absid och bra vattenpelare på både ytter- och innertält (om nu angivelserna stämmer vilket man får hoppas). Enda minuset i protokollet är att det var aningen litet för att vara ett tremannatält. Vi var två personer och en hund och det var alldeles tillräckligt. Tror nog att detta fenomen är ganska vanligt och att man i de flesta fall ska gå på en storlek större dvs två pers= tremanna osv...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.