Erfarenhet sv zpacks duplex tält

Jag ska köpa ett nytt tält, jag funderar på ett zpack duplex och undrar om någon här har erfarenhet av ett sådant? Vad är positivt och negativt med det?
Jag fjällvandrar så det är viktigt att kunna tälta ovanför trädgränsen. Tältet ska klara av vind och regn i flera dagar. Vikt och hur pass enkelt det är att sätta upp och ta ner är viktigt för mig.
Alla tankar är välkomna då jag gärna vill ha så mycket information jag kan innan köp då det är ganska dyrt.

Hej, är också intresserad av detta tält främst tack vare vikten och utrymmet. Har du köpt tältet och provat, eller blev det något annat?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Har ingen egen erfarenhet av tältet men det finns 374 rewiews på hemsidan

Jag vet att det finns fjällvandrare som använder duplex. Jag använder triplex, tremannaversionen, på lågland. Tältet är rätt dragigt vid högre vind.
I fjällen använder jag Bonfus Duos, som är mycket lik Duplex, men går ner mer mot marken. Tältet funkade bra för mig i somras på Gröna Bandet. Det är också dragigt, men inte lika som zpacks-tälten. Vattentätt är det definitivt, materialet är PET, så länge det är helt läcker det inte. Eftersom det från början är segelduk kommer det inte heller blåsa sönder.
Allt beror på dina preferenser, och övrig utrustning, men är du erfaren och vill ha låg vikt så rekommenderar jag definitivt nåt sånt här.
/OJ

HasseQ

Temp. avstängd
Jag har tarptent, gissar att det här är liknande, men lättare och mkt dyrare. Sen måste man ju alltid ha med 2 vandringsstavar oxå. Har väldigt bra ventilation så passar bra på varma och skyddade lägen, det blir väldigt lite kondens. Det betyder oxå att det blåser igenom om det är kallt och mkt vind, så det blir kyligt i tältet - kan vara en nackdel. Och undrar hur stor absiden är, den verkar inte vindskyddad, bra att ha för packningen och för att laga käk.

Jag har ett Bonfus 2P som i design och funktion är mycket likt, men för halva priset: kört med det i 2 säsonger och är väldigt nöjd överlag, jag har den gamla modellen som har dörrarna som enda svaghet. Dom har nu bytt till blixtlås.

Jag har ett Bonfus 2P som i design och funktion är mycket likt, men för halva priset: kört med det i 2 säsonger och är väldigt nöjd överlag, jag har den gamla modellen som har dörrarna som enda svaghet. Dom har nu bytt till blixtlås.
Fasen vad bra att de har bytt till dragkedja!
Den gamla varianten, som även zpacks använder är bra vid rätt vindriktning, men usel så fort vinden vänder.

Fasen vad bra att de har bytt till dragkedja!
Den gamla varianten, som även zpacks använder är bra vid rätt vindriktning, men usel så fort vinden vänder.

Precis, jag ska försöka mig på att modda mitt med fler dörrstängare till i år, och även en eller två stormlinor till för dörrarna. Hamnade i en rejäl storm i somras och dörrarna fladdrade loss, löstes temporärt med att rulla ihop dörrarna med varandra och fästa rakt ner så det blev ett ryggåstält. tappade ju absiderna men var själv så hade plats över i tältet.
Det är ju ovanligt att det blåser så pass, men vore skönt med en färdig lösning till nästa gång.
Verkar genomgående som att DCF-tält branschen svängt mot mer blixtlås, skönt att dom insett det.

Precis, jag ska försöka mig på att modda mitt med fler dörrstängare till i år, och även en eller två stormlinor till för dörrarna. Hamnade i en rejäl storm i somras och dörrarna fladdrade loss, löstes temporärt med att rulla ihop dörrarna med varandra och fästa rakt ner så det blev ett ryggåstält. tappade ju absiderna men var själv så hade plats över i tältet.
Det är ju ovanligt att det blåser så pass, men vore skönt med en färdig lösning till nästa gång.
Verkar genomgående som att DCF-tält branschen svängt mot mer blixtlås, skönt att dom insett det.
Jag har också satt i extra dörrstängare. I första hand för att kunna vända på överlappen, men jag har också lyckats använda dem för att fästa ihop delarna bättre när det blåste på.
Vet att Jörgen Johansson har fått dragkedja isydd i något liknande tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips