DCF ovanför trädgränsen - Sarek

Hej Utsidan!

Long time lurker men aldrig skrivit förr. Hur som haver så planerar jag och min vän en 12-dagarstur i Sarek i september. Jag äger sedan tidigare två tält:
- Fjällräven Abisko Lite 1 (https://www.fjallraven.com/se/sv-se/vaskor-utrustning/talt-sovsackar/talt/abisko-lite-1/)
- Tarptent Double Rainbow Li (https://www.tarptent.com/product/double-rainbow-li/)

Tarptent-tältet är ett dyneema/DCF tält och jag är supernöjd med det - det håller alltid tätt, väger nästan ingenting och packas smått trots att jag som 192 cm lång kan sitta upp i det. Dock är jag orolig för huruvida det klarar en omgång i Sarek ovanför trädgränsen när vinden ligger på? Har du själv erfarenhet av DCF på fjället? Är Fjällräven-tältet ett bättre val?

Känner inte till just de där, men Fjällrävens konstruktion känns säkrare än det andra, så skulle nog ta det även om det väger en del.

Själv blev man lite avskräckt av rena UL-tält hösten 2024 då en belgare frös ihjäl när hans tält inte fixade stormen utanför Sarek.

Duken är säkert bra, men resten? Jag vet inte, men hade valt Fjällräven på magkänslan och erfarenhet av liknande tält.

När det blåser vill man försöka se till att det inte blåser in mellan duk och mark. Kolla vilket av dina alternativ som klarar det bäst. samt...ha med lite längre pinnar, om de du har är korta. Jag har kompletterat med lite längre. Tror mina längre är kring 17-18 cm.
Jag skulle valt Fjällräventältet.

Jag har upplevt Sarek med såväl rejäl vind som vindstilla. Kul att ni väljer september, bästa tiden tycker jag om man vill slippa mygg och så är dagarna fina. Busväder...ja, det får man räkna med. Kan vara så ibland.

Bilagor

• 1772601778470.png
    1772601778470.png
    3.4 MB · Visningar: 3
Har ett xmid pro från durston jag kört två gånger i sarek. Den ena gången var det i mitten av september. Just det tältet har inga problem med högre vindar, blåste på några gånger på den turen (och har haft det på andra fjällturer i vind) Nackdelen är att det blir ganska dragit, var en natt med kring 0 och snö och min dåvarande sovsäck kändes något kall den natten på grund av vindens kyleffekt. Ett välventilerat tält kräver mer av sovsystemet. Har även använt det vintertid i Stockholm och det kan va rätt rått när det är 0 eller kallare och vind.

Största nackdelen med dcf i mitt tyckte är att det i.a.f. för mig gick rätt fort att få så kallade pinholes i duken. Alltså rader med pyttesmå hål i duken. Det går ju lätt och tejpa med dcf tejp dock. Men trodde det skulle dröja längre, har ungefär 55 nätter i mitt durston.

Sarek såväl som fjällen i övrigt kan ha såväl finväder som rejäla stormar, jag har upplevt båda delarna och när vädrets makter riktigt spänner musklerna är man liten. Själva klarade vi oss bra i augusti 2020, inte beroende på det HB Kaitum vi hade utan mer att vi insåg faran i tid och hade möjligheten att söka oss ner i skyddat läge medan andra vandrare vi mötte dagan efter fick tälten totalt sönderblåsta mitt i natten. Nu var dessa tält inte i DCF så inte ett direkt svar på frågan utan Helsport Ringstind Fjellheimen Superlight mfl modeller (baserat på de vi talade med dagarna efter). Känsliga punkter som gav sig i orkanbyarna var stormlinor, linfästen vilket ledde till stångbrott mm. Vad jag vill säga är att man inte skall ha övertro på material utan det är andra saker och inte minst val av tältplats och beredskap på snabba väderväxlingar som är avgörande.
Just perioden senare halvan av augusti och början av september verkar vara mer utsatt för snabba väderomslag när hösten börjar knacka på dörren i dessa trakter och jag har upplevt flera rejäla blåsväder den tiden, men augusti 2020 tog rekordet.

snip från SMHI väderstatistik för augusti 2020 (när man läser detta skall man betänka att Stora Sjöfallet ligger i betydligt lägre terräng och mer skyddat än Sarekfjällen):
1772617413515.png

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.