Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6

Vi ska skaffa ny lätta och kompakta liggunderlag för huvudsakligen sommar användning i fjällen. Ja hade fastnat för Exped Airmat 7,5 när jag i forumet fick läsa om Pacific Outdoor Ether Thermo 6 som tydligen ska vara lite varmare.

Jag har känt på ytan på Airmat och tycker den verkar bra men Pacifik-varianten har jag inte hittat i butik ännu utan bara på nätet. Den ser väldigt glatt ut på bilderna...... vilket ger trista flashbacks till våra första Termarest som jag alltid gled av under natten... ;o)

Kan någon som har känt på ytan på Pacific Outdoor Ether Thermo 6 berätta hur den är och kanske även ge några erfarenheter?
Mvh/Bengt
 
Jag har inte det liggunderlag Du funderar på, men jag har Ether compact 6. Det ser tjockt och bra ut, men jag "åker rakt igenom". Det har därför blivit överlämnat till ett av barnen. Vårt är just som Du misstänker, dessutom halkigt. I en dubbelbottnad luftmadrass ska jag dock testa det i sommar, där kan det vara just det rätta. Anna
 
Jag har ett Pacific Outdoor Ether Thermo 6, och visst känns det det halkigt på ytan, men för mig funkar det bra trots att min sovsäck också är rätt "slipprig" på ytan (Mountain Equipment Helium 600). Kanske har haft tur med att få till plana tältplatser?
Funkar även bra som extramadrass vid "inomhus-expeditioner".

Hursom, jag är inte missnöjd med det, särskilt inte med prestandan per krona jämfört med t ex Exped. Dock är det nog lite av en vanesak med avsmalnande form ner längs benen, jag ligger ganska stilla när jag sover så för mig har inte det heller varit något problem.
Jag tycker att detta liggunderlag är betydligt skönare än mitt tidigare, som var ett Therm-A-Rest Guidelite.
 
Jag har ett Pacific Outdoor Ether Thermo 6, och visst känns det det halkigt på ytan, men för mig funkar det bra trots att min sovsäck också är rätt "slipprig" på ytan (Mountain Equipment Helium 600). Kanske har haft tur med att få till plana tältplatser?
Funkar även bra som extramadrass vid "inomhus-expeditioner".

Hursom, jag är inte missnöjd med det, särskilt inte med prestandan per krona jämfört med t ex Exped. Dock är det nog lite av en vanesak med avsmalnande form ner längs benen, jag ligger ganska stilla när jag sover så för mig har inte det heller varit något problem.
Jag tycker att detta liggunderlag är betydligt skönare än mitt tidigare, som var ett Therm-A-Rest Guidelite.

Jag instämmer i stort med vad MonicaKa skriver.
När jag första gången blåste upp det så tyckte jag att det kändes ganska halkigt. men när jag sedan använt det så upplever jag inte att det glider på tältgolvet mer än mitt gamla ThermaRest.
Snarare tvärtom. Jag har heller inte störts av att sovsäcken glider på madrassen. Men jag försöker alltid hitta en så plan tältplats som möjligt. Hala liggunderlag kan i vissa fall göras mindre hala med strängar av Liquisole eller dyligt. Finns gamla trådar om detta.
Vid mina första turer med Ether Thermo 6 använde jag ett 7 mm "vanligt" liggunderlag från Ö+B som extra isolering under Ether Thermo 6. Det slopade jag förra året. Det behövs ingen extra isolering och dessutom tyckte jag faktiskt att Ether Thermo 6 låg mer stilla när det låg direkt mot tältgolvet. Det kan nog variera beroende på vad man har för tält. Jag har ett Nallo2.
Till skillnad från MonicaKa ligger jag inte alls stilla när jag sover, men tycker ändå att Ether Thermo 6 fungerar riktigt bra. Jag har bara ett antal gamla "vanliga" liggunderlag av olika kvalite och tjocklek samt ett ThermaRest att jämföra med, men jag har aldrig haft bättre sovkomfort än jag har nu med mitt Ether Thermo 6.
/ Bertil
 
...... Jag har bara ett antal gamla "vanliga" liggunderlag av olika kvalite och tjocklek samt ett ThermaRest att jämföra med, men jag har aldrig haft bättre sovkomfort än jag har nu med mitt Ether Thermo 6.
/ Bertil

Kan inte annat än att hålla med Bertil, man sover kungligt på det!

//Jocke
 
Det slutade med att min hustru ringde från Intersport och hade hittat en oisolerad motsvarighet. 420 gr. 185 * 70 ouppblåst och 183 * 50 * 7 cm uppblåst för 350 kr..... 70 D ripstop TPU coated Nylon verkar ju OK. Mycket små ihoppackade och vi bestämde oss för att prova dem...

McKinley 6 tubes Lättviktsmadrass kallas den för.
 
Det slutade med att min hustru ringde från Intersport och hade hittat en oisolerad motsvarighet. 420 gr. 185 * 70 ouppblåst och 183 * 50 * 7 cm uppblåst för 350 kr..... 70 D ripstop TPU coated Nylon verkar ju OK. Mycket små ihoppackade och vi bestämde oss för att prova dem...

McKinley 6 tubes Lättviktsmadrass kallas den för.

Det blir säkert bra.
/ Bertil
 
Och sen är det bara att lära dig att pumpa upp så som är lagom fyllt för dig, så att du inte trillar av ballongen eller ligger igenom. Skillnad om man ligger mest på sidan eller på rygg. Sov gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.