Erfarenhet av tältet CRUX X2?

Jag funderar på att köpa ett nytt tält och har kollat lite på CRUX X2 (http://www.crux.uk.com/x2spec.html) som verkar vara ett relativt nytt märke.

Det som tilltalar mig mest är den låga vikten (2.8 kg) och att det inte är allt för dyrt (ca 4000 SEK) jämfört med t.ex. Hilleberg Tarra.

Är det någon som har erfarenheter av detta tält att dela med sig?

mvh
Mattias Altin
 
Kapar tråden lite (sorry!) och kastar in en hög tält till med liknande premisser dvs för två personer, under tre kilo och till ett någorlunda humant pris. Jag har lagt till krav på att inner- och yttertält ska resas samtidigt samt ett pris gärna hellre nära 2 000 kronor än 4 000 kronor. Jag ska bo ensam i mitt och har inte brytt mig om storleken på absiden vilket annars är en stor nackdel för Vaude. Bergans känns för mig tryggast då det ser ut som en tält "ska" se ut men samtidigt är jag lite orolig över att det smalnar av så kraftigt både på höjd och bredd vid fötterna. Dragonfly är utanför min budget men tänkte att det kanske kunde vara av intresse.

- Vaude Taurus Ultraligt, 1900g, 3 495 kronor
- Vaude Taurus I, 2470g, 1 885 kronor
- Vaude Taurus II, 2850g, 2 195 kronor
http://www.vaude.de (gå in på Switzerland och välj english för bästa infon)
http://www.outdoorexperten.se


- Bergan Compact 2, 2700g, cirka 1 990 kronor
http://www.bergans.no/
Flertalet butiker , bla www.getout.se, www.outnet.se och www.outdoorexperten.se


- Mountain Equipment Dragonfly 2, 2370g, 3 799 kronor
- Mountain Equipment Dragonfly 2XT, 2500g, 3 999 kronor
http://www.mountain-equipment.co.uk
http://highsport.se/
 
Vaude Taurus är väl lika självstagande som tältet på bilden...?
Behövs pinnar för att hålla ut absiden men det behöver väl Cruxtältet oxå så vitt jag kan se.

/M
 
skillnaden är väl att Cruxtältet är självstagande jämfört med dessa Vaude och Berganstält?

Sant, jag som missade den detaljen. Bergans är ju ett klassiskt tunneltält och Vaude är ju någon form av självstagande men enligt dom texter jag läst om det behöver man sätta i ett par pinnar för att kunna utnyttja det optimalt så att kalla det helt sjävlstagande är kanske inte rätt.

Dragonfly ska däremot vara självstagande förutom absiden. Och hur är det med Crux, någon som vet huruvida inner- och yttertält reses på samma gång?
 
Det känns som att jag håller på att dra iväg med denna tråd men eftersom få (ingen) verkar ha erfarenhet av Crux (dina kontakter kanske kan ge lite ljus på frågan om hur tältet är seobserver?) och jag står inför mitt livs första tältköp tänkte jag att alternativ kunde diskuteras. Skrik till om detta ej är okej.

Har nu även kollat in hos Exped som har:
- Venus II Extreme, 3000g (på gränsen men "minimum" är på 2600g så det får komma med)
- Aries Mesh, 2670g
http://www.exped.com

Venus är självstagande (förutom absid) medan Aries är tunnel. Har inte hittat några svenska priser på dessa men Venus ska vara det dyrare (tror jag) och det verkar ligga under 4 000 kronor utomlands.
 
Vaude Taurus I

Sant, jag som missade den detaljen. Bergans är ju ett klassiskt tunneltält och Vaude är ju någon form av självstagande men enligt dom texter jag läst om det behöver man sätta i ett par pinnar för att kunna utnyttja det optimalt så att kalla det helt sjävlstagande är kanske inte rätt.

Vaude Taurus I behövs både pinnar och snören för att få det fint och spänt, jag vet har just ett.
Även om det sägs vara ett 2 pers tält är det mer lagom för en person och då blir det ett rymligt en pers tält.

Absiden är så liten att du inte får plats med packningen där och om man inte vill ha den ligga ute så blir det inne i tältet och då får du aldrig plats med två pers. Däremot kan man laga mat i absiden om det är regn ute.

Jag har haft mitt tält 5-6 år nu, det används ca 10 helger om året samt en tvåveckors tur på sommaren, den har varit i Stockholms skärgård, Kungsleden, Gotland, Jämtland, Sörmland mm. Och det bästa av allt, tältet har aldrig läckt hur mycket det än har regnat! Har även slagit upp tältet i ösregn utan att det har blivit blött inne i tältet, det går bra när man har kommit på hur man packar det.

Hoppas att du hittar ett tält du trivs med!
 
Generellt är det ju så att

självstagande blir tyngre än tunnelmodeller, lättast blir pyramidmodeller. Att självstagande inte behöver förankras är ett rekamtrick som har lite att göra med verkligheten. Uppspända självstagande är lätta drakar och kan flyga både högt och långt. Så använd tältpinnar och stormlinor, det sparar mycket nerver.
Omvänd båtform har visat sig fungera bra i hårt väder.
Jag gillar Nallo2 gamla modellen om jag skall bära själv och 3p kupol för två om någon annan bär, (läs bil, mc eller båt). Solo blir det lika ofta en tarp som ett regntak... 1/2 tält som strandtält, tubtält och Rajd har jag oxså och brukar, men tarp ger en bättre utekänsla....Akto är ett fantastiskt litet solotält, jodå har sovit två i det oxså men då måste minst en vara av nätt format.
När man tältar på utsatta ställen som bland bergen eller ute i skärgården gäller det som vanligt att vara någon dm högre än omgivningen. Eftersom jag ogillar klippor och ständer brukar det ändå gå att hitta en både torr, högre och plan plats. Mindre tält underlättar mycket. Vela Exped II funkar riktigt bra för två samt torkar upp fenomealt fort med dubbla dörrar.
Multibågtält bör ha lika långa bågar eller bra färgmärkning. När det jäklas, jäklas det rejält och det regnar oftast horisontellt samtidigt......Vi får väl se om England svarar...
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
jennakristin Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen? Bo och sova 27
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...