Tält för familj om 4, tips tack!

Hittar bara gamla trådar så jag slänger ut frågan här. Just nu är vi två vuxna och två barn på 4 pch 6 år och jag funderar på att sälja mitt Nammatj 3 som är för litet. Behåller mitt Soulo men ett rejält stort 4-personers gärna med GT-absid, vad gäller?

Jag är Hilleban men kan tänka mig att tänka utanför boxen för att komma ner i vikt. Vad gäller pris är det inte lika viktigt men stannar gärna vid 15000 somför Hilleberg.

Saknar myggnät i ventilerna på icke-Keron-tält hos Hilleberg. Bör gå ned mot marken främst för att stoppa mygg och knott.

Idéer på hyfsat packbara och hyfsat lätta stora tält? Keron är idealet förutom vikten då… Kaitum ligger väldigt bra till och myggnät i ventilerna kanske går att ordna.

6878E632-7187-43C9-A4B8-2C324A65827A.jpeg

Jag skulle nog hålla med dig om Kaitum 4GT. Den lilla extra bredden är guld värd, och symmetrisk design medger möjlighet att ligga skavfötters när barnen blir lite större. Dessutom bättre ventilationsmöjligheter i varmt väder med dubbla ingångar som medger tvärdrag.
Jag har ett Nammatj 2GT men även Kaitum 2 och Nallo 2. Trodde även jag att jag skulle sakna myggnät i ventilationshuvarna till yttertältet i ex Kaitum men faktiskt upplever jag inte det som något stort problem. Myggen tar sig in ändå i yttertältet så viktigast är att innertältet är myggfritt (knotten brukar inte bitas inomhus).
Att fixa dit myggnät i efterhand ser jag inte som enkelt mht hur tältet är sytt och kombinationen med dragkedjan i ventilöppningen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle nog hålla med dig om Kaitum 4GT. Den lilla extra bredden är guld värd, och symmetrisk design medger möjlighet att ligga skavfötters när barnen blir lite större. Dessutom bättre ventilationsmöjligheter i varmt väder med dubbla ingångar som medger tvärdrag.
Jag har ett Nammatj 2GT men även Kaitum 2 och Nallo 2. Trodde även jag att jag skulle sakna myggnät i ventilationshuvarna till yttertältet i ex Kaitum men faktiskt upplever jag inte det som något stort problem. Myggen tar sig in ändå i yttertältet så viktigast är att innertältet är myggfritt (knotten brukar inte bitas inomhus).
Att fixa dit myggnät i efterhand ser jag inte som enkelt mht hur tältet är sytt och kombinationen med dragkedjan i ventilöppningen.
Aha, mailade precis Hilleberg och frågade om det skulle gå att få ett Custom Kaitum med myggnät i ventilerna. Vad är det för dragkedja i ventilen? Jag trodde inte det satt varken myggnät eller svart ”lucka” av tyg där.

På den röda serien ex Kaitum2 reglerar man öppningen av ventilen under huven med en dragkedja som går i ett upp och nervänt U. Längst upp är insytt ett lite tunnare svart tyg som är tänkt som snölucka men hela stycket hänger ihop med yttertältets väv, så en helt annan konstruktion än på ex mitt Nammatj.

Lite svårt att beskriva i ord, men då jag är på landet utan tillgång till tältet kan jag tyvärr inte lägga upp en bild.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips