Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag.

Funderar på att uppgradera till uppblåsbart liggunderlag.

Vad rekommenderar ni för tjocklek?
2,5 cm räcker väl för att sova mjukt och varmt på sommarfjäll, men hur är det på klipphäll vid paddeltältning? Vintertältning?

Bredd då? 51 cm, innebär det att man vaknar med skavsår på armbågarna?

Är det ett bra alternativ att komplettera ett 2,5 cm-underlag med ett vanligt cellplastunderlag då jag vill ha mer komfort och inte behöver bry mig om vikt?
Eller ska jag satsa på ett tjockare från början?

Vilket underlag ska jag ha? Thermarest? Artiach? Everest? Artic Alpine?
 
Som så mycket annat här i världen är det en smaksak vilket liggunderlag man väljer. Jag som är en riktig ömfoting, eller en "prinsen på ärten" om du så vill, väljer ett Thermarest på sommaren, på vintern kompletterat med ett vanligt cellplastunderlag.

Köpte en superlätt och liten luftmadrass från Wildo härförleden, men tycker det är för smalt för mig i uppblåst skick. Dock tror jag att det mycket väl skulle kunna ersätta det förhållandevis tunga Thermarest-underlaget såväl sommar som vinter, för den som är smal alltså...

LUL99_big.jpg


/ G
 
Uppblåsbara liggunderlag är alltid kallare

Hej,

Tänk på at uppblåsbara liggunderlag alltid är kallare än liggunderlagstyper med s.k. slutna celler. (Det beror på att ny, kall, luft från marken cirkuleras upp mot kroppen.)

Jag brukar ibland komplettera mitt »Karrimat» med ett uppblåsbart under. Speciellt bra om man ska ligga på hårda cmapingplatser; gräsmattor och så.

Annars har de ouppblåsta underlagen den tjusiga egenskapen att de så att säga »alltid är klara för drift». Även en kort rast – tjusigt att kunna bjuda sittplats till sina kamrater. Det är också i princip outslitliga(!), jag har några hemma och det älsta, ett gult, är misshandlat och tvättat under cirka 25 år. Och jag har det fortfarande på varenda skridskoutflykt.

Hälsningar/Lasse B
 
Jag sover med ett 25 millimeters ThermaRest Ultralight.
När jag sover på klippa så blir det till att sova på mage för både på rygg och på sida blir det på väl hårt.
Nu skulle man kunna göra sig lustig över att min sexpack skulle vara den mest välpolstrade delen på mig men kanske det istället beror på att ryggen är så väl deffad?

Hursomhelst så skulle jag i dag ha valt ett 38mm för komforten eftersom jag oftast paddlar och vikten inte är prio ett längre.


JL
 
2,5 Thermarest ger dig bra komfort. Klipphällar är släta, så de erbjuder få problem. Vill du ha ännu mer komfort så är det tjockare uppblåsbart som gäller, men glöm inte vikten och otympligheten.

För vintertältning så kombinera med vanligt cellplast undertill.
 
NEJ! 25 mm räcker inte!

olow; sa:
Funderar på att uppgradera till uppblåsbart liggunderlag.

Vad rekommenderar ni för tjocklek?
2,5 cm räcker väl för att sova mjukt och varmt på sommarfjäll, men hur är det på klipphäll vid paddeltältning? Vintertältning?

Bredd då? 51 cm, innebär det att man vaknar med skavsår på armbågarna?

Är det ett bra alternativ att komplettera ett 2,5 cm-underlag med ett vanligt cellplastunderlag då jag vill ha mer komfort och inte behöver bry mig om vikt?
Eller ska jag satsa på ett tjockare från början?

Vilket underlag ska jag ha? Thermarest? Artiach? Everest? Artic Alpine?

25 mm är väl tunnt för verkligheten är inte ett alltid så slät som vi skulle önska.

Jag skulle aldrig välja enbart ett 25 mm underlag.

Men en komplettering med ett cellplastunderlag låter mycket vettigare. Borde ta bort mer av ojämnheter.

Själv var jag på väg att köpa ett tjockare Therm A Rest än de 38 mm jag hade och tyckte var otillräckliga när jag istället valde att prova en lättviktsluftmadrass. Jag blef såld direkt. Komforten slår allt annat och den är dessutom mycket lättare än alla konkurenter. Om du väljer en lättviktsluftmadrass så får du inga skavsår på armbågarna, eftersom du ligger ganska mycket högre än backen och det blir därför inget större tryck. Jag är själv mycket nöjd med en dylik från Vaude och den slår min Therm A Rest Guidelite 38 mm. MEN den är ganska smal, kanske t o m smalare än 51 cm. Men mycket bekväm, 3/4 fylld. Brukar lösa det med att lägga kläder på de punkter armarna hamnar om man fäller ut dem i sömnen.

Men om vikten inte spelar någon roll skulle jag köpa ett ThermARest Camprest eller ännu fetare Camprest Luxury Edition. Dock är priset över tusenlappen dyrare än min lättviktsluftmadrass som f ö tar mycket liten plats ca 7x20 cm och väger 500 gram. Kan beställas från utmärkta KG Jonsson i Solna.

Själv ska jag sälja min i stort sett oanvända Guide Lite (Therm A rest) 38mm. Nu använder jag istället Vaudes lättviktsluftmadrass och till sommaren kommer jag att komplettera med en avklippt , ca 130 cm lång, 5mm tjock cellplastliggunderlag för att sitta på vid raster och som ev förstärkning på nätterna.
Lycka till med god sömn!
Christer
 
Jeg bruger et ordinært celleunderlag på 14 mm. Det har vist sig at være bedre end det oppustelige fra Thermarest. Og har den halve vægt.

Overfladen på Thermarest har ikke den samme friktion som celleunderlagene. Er marken ikke helt plan, vågner du i den ene ende af teltet om morgenen, dersom du anvender Thermarest.

Gunnar Martensen
 
Re: NEJ! 25 mm räcker inte!

Åja, för vissa räcker det allt..

Jag har inte använt mitt TR 38mm sedan jag skaffade ett TR UL 25 mm. Och det använder jag sällan för jag fördrar en enkel skummatta, klar att använda direkt, lätt, billig. Kombinationen TR UL 25mm + skummatta är flexibel och bra. Mjukt/komfort för liggunderlag är väldigt subjektivt, man måste testa själv och se vad man är nöjd med. Z-rest är en bra kompromiss för många. De tjockare & bredare TR'en är blytunga, skrymmande & dyra men om man struntar i det är det väl bara att köpa.

Uppblåsbara lättviktsmadrasser stinker IMNSHO, ventilerna brukar vara helt kassa. Tar lång tid att blåsa upp, ännu längre tid att tömma. Punkteringsrisken är stor och ventilerna har en otrevlig tendens till att öppnas mitt i natten eller läcka en smula. Har legat och balanserat i sömnen på 4-5 celler.. För kallt för vinterbruk. Och bredden fylld är liten, kanske neråt 45cm. Har ägt 2, aldrig mer.
 
lättviktsmadrass

Har alltid haft lättviktsmadrasser på de senaste cykelsemestrarna.
Haft problem med alla utom den jag har nu. Vaudes lättviktmadrass från Getout.
Två kraftiga ventiler som skruvas upp, är lätta att blåsta i och skruvas igen när det är klart.
Ventilernas storlek gör också att madrassen är lätt att tömma.

OBS! På Getout står det att man kan behöva pump till denna madrass. De ventiler som finns går INTE att använda till pump.
De borde i stället stå. Ventiler som gör det lätt att själv blåsa upp madrassen.

/Håkan
 
Är jag ensam om detta?

Känner inte ni som förfäktar uppblåtsta underlag att rumpan tynger ner och därvid svanken åker upp; man ligger som en båge! Detta blir bara värre ju tjockare »madrassen» blir.

Ha de/Lasse B
 
38 mm

jag har termarest 38mm och frugan metler 28 tror jag det är .trots den ökade vikten så är mitt mer skönt för ryggen jag vill inte ha tunnare. det komme nya hela tiden och man får vad man betalar för ett term. håller ruskit länge och är värt sina pengar men vaude
är oxå ett bra alt.
 
thermarest

har ett thermarest ultra light 3/4 25mm och tycker att det okej. Brukar använda ryggsäcken för att förlänga liggunderlaget, dvs lägger upp fötterna på ryggsäcken så jag har isolering från underalget längst hela kroppen. På vintern skulle jag sattsa på ett tjockare vikbart liggunderlag i cellplast. Det isolerar bäst i förhållande till sin vikt. Har hört att vissa lägger en sträng av silikon eller liknande längst liggunderlager för att göra så att man inte glider runt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
Paxen Vaude uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 1
JohnnyL Rustas uppblåsbara? Bo och sova 4
wima Hål på uppblåsbara Liggunderlag Bo och sova 13
supinum uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 75
svartöra Underbara uppblåsbara Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.