Kåta-funderingar

(Ha! Ja, det kanske skulle skrivas ihop, men nu blev det ju en rolig 'pun' också.)

Var ute med tältkåtan (Bison Tinde 4) i ett par dagar. Brukar förvara den i en kompressionspåse för sovsäck, men den hade fått ben så kåtan fick förvaras i orginalpåsen som är lite för stor och tung. Tänkte försöka spara lite vikt genom att inte ta med de medföljande tältspiken (som är överdimensionerade och gjorda i någon mässingslegering) utan använda träpålar gjorda på plats. Eftersom kåtan nu tog så stor plats så spände jag fast den på en gammal alaska, under själva säcken (och blev härmed väldigt bred över höfterna, väldigt ovant!) och åkte ut i naturen (Med min tresäsongssovsäck var jag nu uppe i 3 för 8).

Träpålarna tog ca 3 minuter att göra, även om det är lite tid så tänkte vi över om det verkligen inte lönade sig att ta med pinnarna, de vägde ju inte så mkt. I slutändan gjorde vi nya varje natt, vilket fungerade bra.

Vi eldade i en provisorisk 'fire-box' och när jag låg där och kippade efter luft noterade jag en del saker, och har en del frågeställningar som skulle vara kul att se om någon annan har svar på. (ja, jag har läst igenom kåta-tråden, men inte hittat någon klarhet):

-Vi tog glöd från matlagningselden och la på björk. Det blev naturligtvis lite rökutveckling. Men det kändes som om det blev ett bättre 'sug' uppåt när man stängde dörren, kan det verkligen stämma? Vi hade kanske 40 cm öppet i nederkant, samt öppnade upp vid duken där vi hade våra huvuden, ca 15 cm. Det blev ett märkbart drag.

-Då veden brann som bäst blev det naturligtvis som minst rök, och luftspalten i botten blev tjockare, man kunde t.om. halvstå! Men samtidigt kändes elden varmare när elden lagt sig lite och det var mer glöd (lite mer rök). Hur kan detta gå ihop? Är det för att eldslågorna värmer en högre luftmängd s.a.s. så det blir ett starkare drag uppåt?

-Då det är en polyesterkåta valde vi att ta av hatten helt. Men i analogi med mer drag vid stängd dörr, skulle det gå att få ett starkare sug med en mindre öppning i toppen? Eller är det bara att ta av som gäller vid lite fuktigare ved?

Skulle vara kul att se vad kåtfolket här har för erfarenheter.
 
(Ha! Ja, det kanske skulle skrivas ihop, men nu blev det ju en rolig 'pun' också.)Men det kändes som om det blev ett bättre 'sug' uppåt när man stängde dörren, kan det verkligen stämma?
Skulle vara kul att se vad kåtfolket här har för erfarenheter.

Jag har inte eldat så många gånger i kåtan, men i fredags natt upplevde vi samma sak. När vi öppnade stort blev det som turbulens i kåtan och röken virvlade runt, till allas förtret. En liten lagom öppning funkade bäst. Vi började fundera på att skaffa ett rör från utsidan till undersidan av eldspisen.

mvh
Håkan Å
 
HB:s eller Frisports pinnar för "lös" mark, de lite bredare pinnarna, är lätta och fungerar bra för en kåta, håller hyfsat.

Det är standard för mig att stänga till dörren och bara ha lite öppet nertill när jag slår mig till ro, eller om det blåser eller är kallt ute. Blåser det så far röken omkring inne med öppen dörr om veden är minsta rykig. Blir som du skriver bra direktdrag mellan en liten öppning nertill och öppning upptill. Beror på hur det blåser också. En liten vind in genom dörren, öppet i lä upptill är bra.

c420da3e7e6523ce4c119176feac3bb9.jpg


När elden brunnit ett tag har den värmt upp marken, stenen, klabbarna, omgivningen och glöd utstrålar ju värme. När jag eldat i eldspisen 20 minuter är det mycket mer värme som strömmar därifrån än i början, både glöd, uppvärmt och lågor. Särskilt under eldspisens botten, mellan dess botten och sten strömar det värme så t.ex liggunderlag måste skyddas. Även utan eldspis blir det stor skillnad efter ett tag. Dock lättare för en vandrare som inte alltid finner torr ved att snabbt rigga till en hyfsat rykfri eld med eldspisen än utan eldspisen. I alla fall för denne vandrare.

En liten öppen eld i en liten kåta som min är rätt känslig för det som läggs på. För stora klabbar, för breda klabbar, för mycket fuktigt på en gång så kan en fin eld gå ner och bli rykig snabbt. Då kan det vara värt att öppna upp mer upptill, vädra ut, men blåser det är det ändå bäst att bara öppna i lä. Brukar numera klara mig från rykchocker. Allt handlar om hur mycket jobb man lägger ner på förarbete, särskilt när veden inte är den bästa. Se till att inte använda för stora klabbar, ha smått, torrt understöd att kunna lägga på om något visar sig sura.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.