Bo i kåta

Under jakten för ett par veckor sedan så slog vi upp läger med ett par Tentipi/Moskoselkåtor. Det var en förbaskat trevlig upplevelse med gott om plats och möjlighet till en värmande eldstad "inomhus". De regnigaste dagarna kunde spendaras lite gemytligt kring elden istället för två och två i ett överkondenserat tält.

Eldstaden byggdes med en hög stenkant och ett grillgaller i botten för bra syretillförsel och därmed mindre rökutveckling.
Golvduken är onödig när det finns granris.
Vikt drygt 7 kg, men då sov vi 4 man, 1 hund och gott om plats för all utrustning inne i kåtan.

Är det någon annan som har erfarenheter av tältkåtor? De är ju rätt dyra i jämförelse med bra tält, och det verkar finnas ett utbud av uthyrningskåtor. Vilka kåtor fungerar bra under olika förhållanden?

/Jonas
 
Raskesven; sa:
JGK, undrar du över något specifikt som inte framgår i den länkade tråden så svarar jag gärna om jag kan.

Raskesven

:D Den tråden var ganska utförlig, och jag ska villigt erkänna att jag inte lusläst alla 26(!) sidorna. Men jag blev inspirerad av att höra att det fanns lite variation och inte enbart Moskelkåtan.
Jag har hört mig för lite om att hyra dem, och det skulle kosta mellan 1250 och 2000 kr per vecka. Försöker utröna vad som är bästa alternativet för en till två veckors användning per år, företrädelsevis under hösten. Köpa eller hyra, märke, modell etc..
 
Bison

Titta på Bisonkåtorna! Du får en egen kåta till samma pris som en veckas hyra! Bison är helt utan finesser, men de är enkla att komplettera själv. Tålig, varken hunden eller eventuella barn tar sönder något. Vi har en tundra 8 (bomull med polyesterinslag). Svintung, men med barn och öppen eld är det något man får ta. Någon variant av brännare (Är inte rätt person för råd, vi har; en pelletsbrännare, hembygge, en eldspisvariant, galvaniseringskärl från en lokal industri och en Heat Pal från Clas Ohlson. Vi gillar alla tre...). Använder du kåtan ett par veckor om året är det knappast lönsamt att hyra, dessutom besvärligt eftersom uthyrare inte växer på träd. Anna
 
Vart!?

Vart köper man dessa bisontelt kåtor? Har sett att det finns nån på blocket som säljer dom men finns det inget "ordinarie" åf nät?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.