Kåta eller bastutält för vildmarksbastu?

Jag och en god vän har börjat att intressera oss för att kunna ta med oss en portabel bastu, dvs bastutält ut i naturen. Bland annat vid paddlingar med övernattningar. Kollat in Mobibas bastutält vilket verkar fungera bra. Min fundering är hur en kåta som tex. Helsport Pasvik med kamin står sig i en jämförelse. Kan man få upp värmen i kåtan tillräckligt?

Tack på förhand =)

Tveksamt

Jag har en Rennosti (typ Mobiba) som är 3 meter lång och 2 m bred. För att få upp värmen i bastudelen, som är 2/3 av ytan, så skickar dom med en häftigt stor bastuugn. (Eftersom jag inte använder den som bastu så har jag skaffat en G-stove som är mycket mindre.) Så det troliga är väl att kaminen inte klarar av att värma upp tältet. Bastuugnen har jag kvar om ni är intresserade.

Borde fungera men tidsfaktorn är lite oklar.
Jag tänker t ex på hur varmt det kan bli i ett militärtält med vedkamin.

Thure

Fördelen med Mobiba (och liknande) är ju att i en bastu vill man "upp mot taket", i en kåta/tipi sitter man ju lågt (den högsta delen i tältet är upptaget av skorstenen).
Så lite beroende på hur man kan lösa det med sittplatser en bit upp från marken, så kan nog båda eldas till något så när bastutemperatur till slut.

Den finska verkar helt rätt tänkt. Liten volym och högre där man vistas. Hur löser man bänk att sitta/ligga på?

Nån som testat?

Thure

Kåtan går ju bra eller det här bastutältet från Finland. Men kaminen kan nog bli knepigare att få ned i Måsen..

Men en lättviktskamin t ex i titan och det finska bastutältet kan jag bli lite sugen på. Återstår att lösa bänken (drivved?)
Är det Kåre Ankervik som är kompisen?

Thure

Mobiba har en ryggsäcksmodell som inte finns med på deras svenska webb som skulle fungera storleksmässigt. Men om en kåta uppfyller liknande kriterier så har den fler användningsområden kände jag, men kanske bättre med ett renodlat bastutält.

Rennosti?

Jag har en Rennosti (typ Mobiba) som är 3 meter lång och 2 m bred. För att få upp värmen i bastudelen, som är 2/3 av ytan, så skickar dom med en häftigt stor bastuugn. (Eftersom jag inte använder den som bastu så har jag skaffat en G-stove som är mycket mindre.) Så det troliga är väl att kaminen inte klarar av att värma upp tältet. Bastuugnen har jag kvar om ni är intresserade.

Är detta företag seriöst?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg