Tunneltält eller kåta

I syfte att behålla komfort och spara vikt har vi börjat kolla på en lättvikts tältkåta.
Golite Shangri-la,lätt billig,och verkar rymlig för två.
Minus 1kg samt bra höjd på mitten och hög mysfaktor kan jag tänka.
I stället för tunneltält med GT-absid.
Nån som använt Golite Hex eller nya Shangri-la?
Tid att ställa upp den?
Med innertält,kan man ställa leriga skor mellan duk och innertält?
Vindtålighet?(står visserligen att de är vindtåliga).
 
Dom är mer vintåliga än man kan tro, eftersom att alla "sidor" är lika stora kan vinden inte tag tag i den bredaste sidan på samma sätt som ett vanligt tält. Har inte testat dessa varianterna men kusinen har Tentipi 5 (lätt) och är tydligen rätt nöjd. Men han är ifs mest ute i skogen och tältar, däremot säger han att det "krävs lite tid och planering" att sätta upp den...
 
Letat info

ang Golite hex verkar det vara problem med att det regnar in genom ventilen,som dessutom inte gett tillräcklig ventilation,tydligen föbättrad på Shangri-la.Dessutom inte alltid tätt i sömmarna,så man måste täta ändå.
Verkar svårt få sträckning på golvet och tätt mot tältduken.
Låter ju tveksamt om detta skulle vara alternativ för norrbottens sommarfjäll,då man snabbt vill få upp tältet,och dessutom inte först resa innertältet.
men modellen ser mysig (och lätt )ut.
 
Försökte googla

på Shangri-La 3 och hittade bara en test http://www.backpacker.com/article/12256 där det inte fanns någon text om det här tältet men om tre konkurenttält som betygsattes högre.

Nackdelen med en låg kåta är att mycket av golvutrymmet blir svårt att utnyttja bra men visst är det utmärkt att kunna nästan stå raklång upp och ta av och på kläder etc. (Höjd på insidan 157 cm). http://64.233.183.104/search?q=cach...shangri-la+tent+test&hl=sv&ct=clnk&cd=2&gl=se

Jag skulle avvakta omdömen från praktiskt användande i olika miljöer innan jag investerade i detta tält för kalfjällsbruk.

Det finns en pågående diskussionstråd om att myggsäkra tältet med minimal viktökning här http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/xdpy/forum_thread/3816.html

Thure
 
Tältet är ju ganska nytt (hela Shangri-Laserien är ny) så det har väl inte kommit till så mycket praktisk användning ännu. Kolla på Fjäderlätt, Jörgen använde ett Shangri-La i höstas på en utflykt...
 
Jag har halft vuxit upp i ett liknande tält, ett på 70-talet inköpt fjällräven expedition om jag minns namnet rätt. Plats för fyra, mittstång. Inner och yttertält med minimalt med plats mellan dukarna. Fungerat i alla vindar och regnoväder som vi utsatts för. När jag sedan skulle köpa eget tält blev det ett tunneltält med redig absid. Vilken lycka att slippa ta in ryggan i innertältet men ända ha det inne. Att kunna laga mat inne fast ändå inte innanför innertältet. Ståhöjd var inget som saknades eller behövdes. Nyligt köpt en kåta för det är tänkt att hela familjen skall aktiveras mer och kåtan är ju en helt ny dimension. Tyngre att bära och mer skrymmande i säcken men det får det vara värt.

Roland
 
Det duggar olika namn på olika typer av tält och kåtor och diverse hybrider. När det gäller "kåtor" finns lavvu, kåta, enstångskåta, tältkåta etc. Något som skiljer en enstångskåta från ett pyramidtält är att man kan elda i enstångskåtan. Det går inte i Golites Hex eller Shangri-la som är runt 155 cm i höjd, så de tycker jag ska benämnas för de pyramidtält de snarare är. De liknar de typ Fjällräven Expedition mfl. som togs upp ovan, och de tälten kallades pyramidtält. Det är som med Helsports "Lavvulight". Det är ingen enstångskåta utan ett pyramidtält.

Vidare tycker jag ett pyramidtält ger mycket av enstångskåtans svaghet vad gäller vindtålighet i orginalskick, men inte dess fördel vad gäller eldning.

Raskesven
 
OK.jag lär väl avvakta,eller troligen bli vid mitt Nammats tillsvidare.
Jag ska inte ha nån kåta,det skulle vara för mer "permanent" uppställning på ett ställe.
Lätt och praktiskt är jag ute efter.För fjälltur etc i första hand.precis som med tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
vandrafjäll NORDISK Oppland 3 LW tunneltält Bo och sova 12
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
Jocke_latorp Tunneltält Bo och sova 4
JohnnyL Tunneltält med två ingångar? Bo och sova 3
thureb Tunneltält med liggriktning längs med bågarna Bo och sova 16
christer42 Helsport - Tunneltält Bo och sova 5
Gun-valld Bara tunneltält till fjälls?? Bo och sova 11
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Jocke B Vettiga tunneltält - tips? Bo och sova 5
Carassius Tunneltält Bo och sova 30
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16
anomifo Reservdelar till tunneltält? Bo och sova 2
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.