Lättvikts kåta

Har funderat och kollat runt lite på nätet och till slut fastnat för en kåta som har en totalvikt på 2,4 kg.
Men jag är ej så kunnig vad det gäller material. Tänker då mest på om golvet står emot fukt.
Tältet ifråga är Helsport Superlight 1000. Det står att golvet har 5000 m vattenpelare. Förstår mig inte riktigt på detta, men är 5000m något som kunde vara okej?
 
Det är alldeles rätt uppfattat Gro, hade du inget annat att skriva än just det, din ordbajsare

Hehe, svar på tal!

Jag vet inget om kåtor egentligen, men bottenväven ser ut att vara samma som på alla helsporttält, tex mitt eget. Jag skulle väl säga att vattentätheten inte är något problem, men kanske vill man ha bättre slitstyrka i en kåta än i ett tält? Gissningsvis är kåtan helt enkelt sydd i samma tyg som Helsport använder i sina "standardtält", och det är på intet sätt dåligt.
 
Det är alldeles rätt uppfattat Gro, hade du inget annat att skriva än just det, din ordbajsare

jag ordbajsade ju inte, jag skrev ju bara ett enda ord! Skriv ihop istället så slipper du sådana svar.

För att svara på din fråga; Northstar i malmberget har designat egna tält där väven i golvet har vattenpelaren 5000 mm, så de verkar anse att det ger fullgott skydd. Det gör ju garanterat helsport också annars hade de ju inte använt den väven.

Själv har jag mest sovit i kåtor utan golv (ett par med), och tycker det är underbart.
 
Helsport Superlight 1000 är alltså väven. Antar att du åsyftar Helsports Lavvulight? 5000 mm vattenpelare i golvet duger bra. Ganska standard. Sätter du ner knät i golvet och marken är blöt får du sitta så ett tag innan det pressas in vatten. 10000 mm vattenpelare så tränger inget in även om man sitter där länge.

Om det är Lavvulight du menar så gillar inte jag att de kallar tältet för en lavvu, en kåta. En kåta kan man elda i. Det går inte i Lavvulight, som är ett pyramidtält.

Raskesven
 
Eftersom jag själv går och sneglar på ett sånt tält, väntar jag på en rapport så småningom.
Pär
 
Blivit lite kunnigare

TackFörSvar ;-)

Då blir det ett sådant tält, tycker det var ett bra pris samt hyfsad vikt.
Go kväll på er alla!

Det blir det dock icke! Har nu efter timmars läsande och jämförelser med olika kåtor kommit fram till att det blir en Porsanger kåta Phu! Det var inte lätt, valet stod mellan Pointerdaniels eller Helsports Porsanger, valet föll till slut på att köpa kåtan direkt från en firma här i samhället istället. Priset skiljde inte så mycket, några hundralappar bara. Det blir utan golv och köpta "moskitonät" från www.pickpack.se så man får sova utan att vakna med blekt tandkött.
Snarast möjligt ska vi ta den till stugan för o testa den. Najjs :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hanna M Lättvikts 3-säsongssovsäck för tjej på 180 Bo och sova 19
Hultan Lättvikts handduk Bo och sova 20
Halvarsson Lättvikts tält... Bo och sova 2
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.