Lättvikts handduk

Hej!
Finns det någon med erfarenhet om hur handukar som marknadsförs med att de är lätta och "effektiva" ex. suger upp sin vikt 9ggr osv. Någon som har rekomendationer?
Hälsn Anders
 
Använder i skridskopackningen en 30X30

mirakeltrasa från Clas i sjön fungerar utmärkt vid plurrning, dusch vid lättviktsturer etc.

Thure
 
Gamla hederliga Wettextrasan tillverkas i Norrköping sedan 1949. Suger upp 15 ggr sin egen vikt vilket jag tror är ganska svårslaget. En halv sådan tycker jag personligen är optimal balans mellan vikt och uppsugning. Vill man ha microfiberdukar så brukar de på Biltema vara några hundralappar billigare än om man köper dem i en friluftsbutik med tjusigare varumärke.

Jörgen
 
Handduk

Liggunderjags tillvrerkaren therma-rest har en handuk som dom kallar "pack-towl
jag tror att dom säljer den på.naturkompaniet
 
De funkar urdåligt till en början. Som att torka sig med en ICA-kasse. Men de blir bättre allt eftersom de används. Tror det funkar fint ifall man kör handduken ett par gånger i tvätten. Väger dock inget och torkar extremt snabbt, typ torr när den kommer ut tvättmaskinen.
 
Jag har ibland, ibland inte, en Wiledaduk, som även används till att torka upp lite kondens. På ens sommartur i tält använde jag dock så gott som aldrig handduk, eftersom jag torkar på väg från bäcken till tältet. Ngn enstaka ruggig dag har jag tagit vatten i en flaska och tvättat mig inne i tältet. Då var en duk bra att ha.
 
En Wileda "Tea towel" som jag tycker är syvverrän, är på 40*60cm.
Den väger 30g och kostar 49kr.
Kan man köpa i vilken ICA-butik som helst.
Går dessutom att tvätta i maskin.

Vill man ha en mindre så är
Wileda "Microfibre plus" på 30*30cm och väger 18g.
//Peter
 
Jag kör med nåt "superskinn" som jag hittade på Dollarstore för 10 spänn. Tror t.o.m. det var tvåpack.

Jag har tidigare köpt liknande för att ha när jag tvättar bilen, så jag har totalt 4 (men en av de jag har till bilen är delad på mitten).

De flesta såna där viskostrasor är rätt lika i funktionen.

Fördelen gentemot wettextrasan är att de även är mjuka när de är torra. Wettextrasan är lite väl styv när den är torr.
 
Jag har en Sea to Summit lättviktshandduk som jag är helnöjd med.
Lika stor som en vanlig handduk och skön att vira in sig i om man är lite frusen.
Väger typ 130 g och suger upp vatten riktigt bra. Kostade under hundringen.
Annars har jag provat sämsskinn som man har till bilen.
Trepack på macken för typ 50 spänn och fungerar fint.
Lite mjukare känsla än wettex.

Mvh martin
 
Micro eller weetex

Weetextrasan har en fördel till om det är ont om vatten är det lätt att samla ihop morgonkondensen från buskar och blad, bra där det är lite torrare. Har 2 1/2 or för båda bruken.
Båda sorterna bör tvättas i maskin eller för hand, före bruk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.