Eldningsteknik i kåta

Hej
Jag fick en moskosel liten eldspis i julklapp. Upp med Bisonkåtan på juldagen för att testa spisen. Det var lite svårare att få till det än jag trodde. Lätt att få eld men rökbekymmer. Hur reglerar ni topphatten och tilluft in i kåtan. Jag upplevde att jag var tvungen att ha rejält öppet både i ingången (inga tillluftkanaler) och i toppen. Tyvärr låg vinden på mot dörröppningen så en hel del värme försvann. Jag vred topphatten så att vinden gick mot stängda sidan. Öppningen behövde vara drygt 1/3 av hela toppen. Vid blötsnö/regn kommer det in för mycket väta.
Dessutom blev det mycket rök när veden började ta slut. Tacksam för svar från experterna.
Harald
 
Jag ställer eldspisen på antingen två färska klabbar (klabbarna långt ut så de ej börjar brinna efter en tid) eller på stenar, så den kommer up c.a. 5 cm från marken. Det ger god tilluft underifrån. Stensatt mark under eldspisen ger bra värmereflexion för elden och skyddar marken. Ibland använder vi en plåt under, utsågad från en vanlig ugnsplåt.

Veden bör byggas upp så luftigt som möjligt. Bättre att ställa och lägga ved som plockepinn i eldspisen, än att bara lägga ner vedpinnarna längs med spisen. I synnerhet om inte veden är snustorr.

Använd inte för stora klabbar. Eftersom spisen är så liten och eftersom det inte blir en stor glödbädd som i en vanlig brasa (glöd och aska rasar ju ner genom hålen i botten), dör elden om för stora klabbar läggs i och det inte ligger understöd under, vid klabbarna.

Understöd är viktigt. Se till att ha gott om småpinnar/stora späntade stickor att lägga i som understöd när elden går ner av någon anledning.

Spar understödspinnar som hjälper till att förbränna det sista när du inte ska elda mer.

Jag brukar ha dörren lite öppen, kanske bara en 30 cm öppning längst ner. Ventilmössan regleras steglöst på min kåta (vet inte hur Bisons är). Brukar börja med stor öppning, sen när värmen kommit som driver upp och ut röken, stänga till så det bara blir en glipa på någon decimeter längst upp, ännu mindre om det är nederbörd. Ventilmössan öppen åt lähållet.

Det tog lite tid innan jag fick ordning på eldningen. Särskilt första året blev det många tillfällen när man efter en rökchock låg nere vid golvet och kippade efter luft med stormmattan upplyft, eller till slut var tvungen att rusa ut.

Om klabbarna är så stora att bara två får plats bredvid varandra måste det finnas understöd. En bra variant är att lägga två långa klabbar på längden i spisen, två uppepå på bredden, två på längden osv. Gärna i kombination med plockepinnvarianten; det beror mycket på typ av ved. Och bara då och då lägga på två på toppen efterhand som elden brinner ner. Gäller dock att inte vänta för länge och låta elden brinna ner för mycket. Då krävs småstickor för att dra fart på den igen. När veden inte är helt torr brukar jag lägga vedpinnar även ovanpå kanten, tvärs över eldspisen när ingen kastrull står där.

Grundregeln är att hugga en hel del av veden ännu lite mindre än vad man tycker borde behövas. Ju bättre, och mer, förarbete, desto bättre när man väl drar igång elden.

Understödspinnar är särskilt viktigt mot slutet av eldningen, så allt brinner upp och inget ligger och pyr som ger kvävande gaser.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-12-27 kl 11:14]
 
När kamin när eldspis?

Hej Raskesven.

Vi har hitintills bara övernattat i vår Moskoselskåta under sommarhalvåret då barnen varit såpass små att vi inte velat ta risken med att elda. Testade en kamrats kamin till vår Topp 7 för ett par år sedan och noterade att det var rätt kallt nere vid marken (tjäle och några minusgrader.)

Antar att det blir bättre om man isolerar med granris på marken och lägger på en presenning eller tältgolv ovanpå.

Hur bra blir värmespridningen med eldspis respektive kamin? Vedåtgång? Hur mycket ljus får man från eldspisen? Använder du fotogenlykta vid kamineldning?

Bör man ha eldvakt om man har kamin?

Gissar att du redan skrivit en hel del om detta i tidigare trådar men vore intressant med ett par korta svar på mina frågor och kanske hänvisning till mer uttömmande inlägg i äldre trådar.

Thure
 
Hej Thureb

Det blir en avsevärd skillnad om man lägger granris på backen och drar golvet över.

Med eldspisen duger värmespridningen ner till c.a. -10 grader. Efter det räcker inte den relativt ryckiga värmen, som kommer och går med elden, till riktigt. Värmespridningen med kamin blir mycket bättre, eftersom värmen blir jämnare och mer kontinuerlig och det eldas något mindre åt kråkorna.

Min kamin (från amerikanska Kifaru) ger värme även nedåt. Brukar torka ved under kaminen, och även åt sidorna sprids värmen på ett bra sätt. Med eldspisen ges också värme åt sidorna, genom den glipa som är mot marken, ibland så hett att liggunderlag 2 dm bort riskerar att smälta. Men det är en mer flyktig värme från eldspisen än från kaminen. När elden går ner kommer kylan snabbt. Vi brukar lagra lite värme i stenar, men ändå.

Vedåtgången är större med eldspisen. Det används betydligt större klabbar i kaminen, som inte brinner upp direkt.

Eldspisen ger alldeles förträffligt med ljus. När eldspisen tänds, släcker vi vår candle lantern. Med kamin behövs candle lantern tänd hela tiden om man ska se, pyssla med något. Jag tycker candle lantern räcker för det mesta, tillfälligt åker en diodpannlampa på ibland. Om jag använde fotogen till köket skulle jag kanske ha en fotogenlampa, men tycker inte den behövs i mitt fall.

Med luckan stängd och gnistskydd i kaminröret känns det tryggt att lämna kaminen brinnande ett tag. Eldvakt behövs bara om man vill hålla elden brinnande eller, som i mitt fall förra året i början, om man är osäker på hur hett kaminröret blir och om skyddskåpan pallar att skydda kåtans duk mot strålningsvärmen. Det beror nog på det förtroende man känner för kaminen och hur stabilt allt känns. Med eldspisen tänd går det ju inte att lämna det hela utan tillsyn, men med en bra kamin vågar jag det nu, fast det tar emot lite. Man vill gärna kolla till då och då.

Jag kopierar del av ett inlägg från tråden : http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644 :

"Fjärde vattenproblemet var mer svårlöst. På vintern när vi ligger och knoppar och det kommit snö så släpper inte kåtan ut kondensen särskilt bra, utan det ser ut som en stjärnhimmel av frusen kondens på kåtans insida på morgonen.

Eldning med öppen eld tar hand om det problemet i ett nafs, så länge det inte är för kallt, typ kallare än -15. Är det kallare så pallar inte värmen från öppen eld att tina och förrånga den frusna kondensen ner mot marknivån och c.a. någon meter upp på kåtan. Elden snarast förvärrade det hela genom att viss del av det som tinade högre upp rann neråt, förbi punkten där elden pallar att värma upp och så frös vattnet igen. Så efter någon vecka hade vi ett ispansar på insidan av kåtan, längst ner.

Det var anledningen till att jag skaffade den ovan nämnda lätta vedspisen/kaminen. Med den blir värmen stabilare, kontinuerlig och sprider värmen mycket bättre."

Här finns lite mer:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19424&pagenumber=2

Sammanfattningsvis. Förväntar jag mig varmare väder än -10 grader tar jag eldspisen. Förväntas kallare väder än -10 grader kommer kaminen med istället.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2004-12-28 kl 15:24]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
granbom Säkra kåta på sjöis...? Bo och sova 8
Punkarn köpa kåta? Bo och sova 4
vildmannen Sy egen kåta Bo och sova 1
Håkan K Golite kåta? Bo och sova 2
markus82 kåta i ett år... Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.