Prisskillnad på kåta, varför?

Hej !

Jag undrar om någon av er förstår/vet varför det är sådan skillnad på priset, jag jämför då att köpa en kåta Kvarts 5 från wildlife outdoorlife där den kostar 4600;- och "samma" kåta men då benämd som vagge tentipi 5 lätt från Tentipi men då till ett betydligare dyrare pris.
Hur kommer det sig, vad är det för skillnad undrar jag.
 
Hej !

Jag undrar om någon av er förstår/vet varför det är sådan skillnad på priset, jag jämför då att köpa en kåta Kvarts 5 från wildlife outdoorlife där den kostar 4600;- och "samma" kåta men då benämd som vagge tentipi 5 lätt från Tentipi men då till ett betydligare dyrare pris.
Hur kommer det sig, vad är det för skillnad undrar jag.

ingen skillnad förutom den ena heter tentipi kända mätken kostar mer????
 
Tentipi tillverkar både Vagge och Kvarts. Kvarts b/p är nya namnet på Arran b/p, Kvarts lätt är nya namnet på Vagge lätt. Här alla nya namn (gammalt-nytt), de har redan idiotiskt bytt en gång tidigare:

Varrie Tentipi – Safir
Nibba Tentipi – Zirkon
Arran Tentipi bp – Kvarts bp
Vagge Tentipi lätt – Kvarts lätt
Gaise Tentipi – Topas
Ripan Tentipi – Granit 14
Tjädern Tentipi – Granit 21
Örnen Tentipi – Granit 40
Hattjätte-Tentipi – Stratus 72
Kungsörnen Tentipi – Cirrus 40
Jätte-Tentipi – Cirrus 72
Superjätte-Tentipi – Cirrus 200
Liten Hatt-Tentipi – Nimbus 16
Eldspis max – Hekla 30
Eldspis mini – Hekla 7

Från: http://www.moskoselkatan.se/
/
På deras sida finns "Vagge tentipi lätt 5" fortfarande bland produkterna, men jag kan inte se att den finns med i prislistan som vare sig Vagge tentipi lätt 5, eller som nya namnet skulle vara Kvarts 5 lätt. Kvarts 5 b/p finns däremot med, för 6900 inkl. moms. Här är prislistan med nya och gamla namnen:

http://www.moskoselkatan.se/html/A-SekSve_Konsument 2009.pdf

Kanske den är på väg att utgå, därav det lägre priset hos någon annan. Moskoselkåtan, eller Tentipi, har alltid haft vad jag tycker alltför snarlika produkter. I begynnelsen fanns t.ex Bas, Jakt och Kamin; alla de är nu kombinerade i Varrie, plus ytterligare förbättringar. De har komprimerat utbudet allt mer och det blir nog en till drive med det.

Om du funnit en betydligt billigare än vad Tentipi tar, var glad och slå till:)

Raskesven
 
Utgående

Ja, det var lite förvirrande med alla namnen på kåtorna. Det är som du skriver att just denna Kvarts lätt är nya namnet på Vagge lätt. En riktig djungel när man ska kolla för och nackdelar när man är i köptankar. Det skiljer 2300;- och självklart slår man då till på det billigaste. Nu står valet då kvar mellan Porsanger eller Kvarts 5 lätt. Har bett om lite mer info från Helsport angående väven Fly 87?och lite andra finesser som var man reglerar hatten ifrån, inne/ute. Om det finns möjligheter till att fästa fickor och annat i tältet, antal dragkjedjor i öppning mm. Det står inte någonstans. Det skiljer endast 49:- mellan en Porsanger och ett Kvarts 5 lätt.

Så har du Raskensven något råd om valet står mellan dessa två?

// Angelika
 
Det finns innertält till Vagge/Kvarts, det finns inte till Porsanger.

Porsanger synes ha bättre ventilation med sin ventil när endast en duk används.

Båda kåtornas ventilmössor måste regleras utifrån. Du måste kliva upp till minst Tentipis Nibba för att få patentlösningen med reglering inifrån .

Porsanger har myggdörr med enkelduken, det har inte Vagge/Kvarts vad det verkar. Innertältet till Vagge/Kvarts har myggdörrr.. Min Jakt hade ingen myggdörrr, men jag sydde och limmade dir kardborreremsor runt dörren, lät sy en myggdörr. Bara att trycka dit under insektssäsong, men kan lämnas hemma större delen av året. Myggdörren på Porsanger sitter nog fast.

Porsanger och Vagge/Kvarts är som nerskalade varianter av Nibba, som är en budgetVarrie. Jag vet att Tentipis kåtor håller väldigt hög kvalitet. Min kåta har använts sedan 97; inte en söm har gått upp. Men Helsport gör inte dåliga grejer, de är bra. Ingen prisskillnad så säger jag först spontant Vagge/Kvarts. Men det blir lite större prisskillnad än så, om om det ska ordnas med myggskydd till enkelduken i Vagge/Kvarts. Nja, då skulle det nog bli Porsanger som har vemtilationen och myggdörren.

Vill du inte kliva upp mer i pris hos Tentipi och skaffa en Nibba eller Varrie, spelar inte valet så stor roll, ca. jämnstora, jämnlätta, och då skulle jag skaffa den med färdigt myggskydd och vemtilation. Om du nu inte vill ha möjjigheten framöver att skaffa ett innertält. Men det är ganska dyrt. Finns mygghuva till Porsanger? Det finns inte till Vagge. Bra att ordna .

Raskesven
 
Efter mångt

och mycket velande från min sida så när jag då skulle beställa kåtan "den billiga" så var den slutsåld.
Precis som du skrev skulle den tas bort ur sortimentet och butiken kunde ej få hem fler.
När vi sen skulle hämta en Porsangern så stod en Varanger kåta där, det blev nu till slut en Varanger med bra rabbatt.
Det "lät" som om den skulle ha lite sämre ventilation om man ej köpte innertältet till ? Hm.. Fick även höra att de hade använt kamin i sin med innertält men hela kåtan luktade rök som de försökt få bort ? Men vi har inget innertält så visst ska man väl kunna elda utan att kåtan blir "sunkig" lite röklukt får man väl tåla:)
Har införskaffat mosqitonät som man kan hänga upp över sovsäcken (klarar inte av de små liven nattetid ) och vad det gäller nån slags värmekälla så har vi monterat och byggt om en liten utegrill som vi tänker släpa på :) något lättare än eldspisen men otympligare.
Tänk att en månad kan vara så lååång, längtar verkligen till fjälls nu.
( Igår snöade det här :-(
 
Rökdoft hör till i en kåta.

Vad som kan upplevas som lite "sunkigt" av en del med en syntetkåta är att röken, sot lägger sig annorlunda på duken än i en b/p-kåta. I en syntetkåta ligger det mer ytligt och kan se lite skitigt ut, medan det i b/p-låtan tränger in duken och mer färgar duken. Några små hål efter glödflagor blir det lättare i en syntetkåta, men det är om något mest en estetisk historia och gör inte mycket rent praktiskt.

Grattis, Varanger blir säkert trevlig. Ser fram emot en recension när du använt den ett tag:)

Raskesven
 
Varanger`n använd ett tag nu

I fjälls,försökte att i stark vind få upp kåtan, lade sten runt om stormduken och satte fast nästintill alla markpinnarna. Gubben utanför och jag innanför hållandes i stång och tältväv som fladdrade friskt i vinden. i en sekund hann jag se att vinden kom in mellan marken och duken för att i nästa svepas med ett sviwsch i backen! Nåväl, vi fick upp den till slut. (nåt fel gjordes säkert men vad undrar vi än) Skulle stormlinor oxå varit på plats innan stång satts i? Vi eldade lite men det vart inget bra drag trots att vi öppnat allt, *host* host*. Det vart fruktansvärt varmt och massor av kondens, (blir det bättre med innertält?) mygg & knott hölls borta med mosqitonäten vi hängt upp. mycket plats för grejor, ved och annat,+ för att man kan stå upp, annars tycker inte då jag det är/var någon större skillnad mot tält.
 
Det är en konst att elda på ett bra sätt i en tältkåta man vandrar med och inte har en riktig uppbyggd eldstad. Ingenting som man blir skicklig på under en enda vandring. Tar några år, vid intensiv användning med olika vedtyper. Elden måste byggas upp luftigt för att undvika rykchocker. Tentipis eldspis är att rekommendera för de som vandrar medt tältkåta. Finns någa bilder på eldning i eldspisen i mitt album. Vidare ska inte "allt" öppnas när man eldar. Öppning nertill med dörren, ventilmössan öppen endast på läsidan kör jag.

Vid uppsättning i hårt väder gäller det att som ni tydligen gjort (?) förbereda allt innan mittstången trycks upp. Stenar som väntar vid varje markpinne och runt om för stormmattan. När en person trycker upp kåtan med mittstången ska den andra direkt se till att få ner stormmattorna, slänga på sten, och spänna markremmarna. Personen inne i kåtan håller i mittstången under tiden. Sten på markpinnarna, sedan stormslingorna. Jag har satt upp min kåta ettt flertal gånger när vinden legat på 12-15 m/s, och det är ett litet äventyr men går bra när allt är koordinerat.

En syntetkåta är inte lika luftig som en i bomull/poly, men du bör ändå kunna vädra betydligt bättre än vad du beskriver. Öppna upp nertill och upptill så det blir luftcirkulation. Är det riktig varmt och ingen vind blir det såklart varmt även i kåtan, men jag tycker ventilationen i min kåta är mycket bättre än i olika tält.

För mig är skillnaden mellan tält och kåta som natt och dag.

Med innertält i en syntetkåta blir det mindre av kondens du kommer i beröring med och dessutom får du en luftspalt mellan ytter och innerduk som bör ge lite drag mellan dukarna och ge bättre ventilation.

Det finns ofta ett romantiskt skimmer runt folks tankebild om kåtor. Man ser sig själv sitta där i lugn och ro med en prydligt brinnande eld, kondensfritt, varmt och torrt, behagligt, lagar sin mar, kokar sitt kaffe, torkar sina kläder, hur trevligt som helst. Istället blir det ut och kippa efter luft, eller ner med ansiktet mot marken och kippa efter luft utifrån, innan man fått ordning på allt och den romantiska bilden börjar stämma.

Raskesven
 
Vi eldade

nog på fel sätt förstår jag. Vi ska pröva "ditt" sätt i helgen .-) och inte vara så fega med att brassa på med lite mer ved. Vad det gäller få upp den i blåst så undrar jag hur vi kunde gjort det bättre än vi gjorde, skulle stormlinorna vart fästa i backen innan vi reste upp ? + vi hade sten på alla markpinnar samt runt om hela mattan, endå fick vi in luften...

Kondensen torkades lätt bort med trasa, jag vill helst inte ha något golv eller innertält. Känns mest bekvämt utan faktiskt.
Kåtan och vi ska nog komma överens om ett tag :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.