Kåta eller bastutält för vildmarksbastu?

Ja, det tycker jag

Vid första leveransen så fick jag med ett "yttertak" där det saknades ett av hålen för kaminröret. Det var tydligen så att alla tak var feltillverkade av "ryssarna". Det tog sin tid att få fram nya tak men dom rättade till felet. Dom följde också leveransen så att dom upptäckte att Bussgods skickade grejorna åt fel håll. Svarade inom någon dag på mail.

(Jag säljer mitt 3-meters tält med en G-stove om du är intresserad. Det är dubbla tält i stället för ett extra tak. Vill man kan man lägga bubbelplast mellan tälten och får då en bra isolering.)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kåtan går ju bra eller det här bastutältet från Finland. Men kaminen kan nog bli knepigare att få ned i Måsen..

Men en lättviktskamin t ex i titan och det finska bastutältet kan jag bli lite sugen på. Återstår att lösa bänken (drivved?)
Är det Kåre Ankervik som är kompisen?

Thure
Såg att jag missat svara vem kompisen var, nej i detta fall ej Kåre även varit med och bastat ett flertal gånger och nu köpt ett eget.

Är dock på G att köpa ett Tipi för familjeäventyr (2 vuxna och ett barn) med kamin och hittade Helsport Pasvik 6-8 för 3207kr vilket är lockande. Sen införskaffa en kaminen Woodlander double View M från Uthuset.

En Kåta du skulle rekommendera som allmänt bruk?

Bastutält i FM var tält 20 + ett till samt kökets lågtyckspanna, inte kanotbärbart men snabbt varmt och med ved och vatten mkt god verkan över tid.

Såg att jag missat svara vem kompisen var, nej i detta fall ej Kåre även varit med och bastat ett flertal gånger och nu köpt ett eget.

Är dock på G att köpa ett Tipi för familjeäventyr (2 vuxna och ett barn) med kamin och hittade Helsport Pasvik 6-8 för 3207kr vilket är lockande. Sen införskaffa en kaminen Woodlander double View M från Uthuset.

En Kåta du skulle rekommendera som allmänt bruk?

Har bara sett Helsports kåtor aldrig bott i en. Lite prasslig väv är mitt intryck. Men lätt. Kanske klarar ni er med den mindre modellen 4-6? Finns något omdöme på nätet om du letar.

Thure

Är det vinter eller sommar vi pratar?
En enkel men effektiv lösning har jag kört några ggr genom att bar ha med två presseningar av modell lite tjockare och sedan bygga en struktur av grenar och lägga presenningarna på. Gäler att tynga ner den inre lite och spänna den yttre så att man får luftspalt. Sedan en rejäl, och d menar jag en rejäl brasa med ett antal fotbollsstora stenar i några timmar tills de lyser (iaf i mörkret) som man får bära in på något smart sätt i bastun. Spade är bra här. Och sedan är det bara att skopa vatten och köra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips