Bo i kåta

Under jakten för ett par veckor sedan så slog vi upp läger med ett par Tentipi/Moskoselkåtor. Det var en förbaskat trevlig upplevelse med gott om plats och möjlighet till en värmande eldstad "inomhus". De regnigaste dagarna kunde spendaras lite gemytligt kring elden istället för två och två i ett överkondenserat tält.

Eldstaden byggdes med en hög stenkant och ett grillgaller i botten för bra syretillförsel och därmed mindre rökutveckling.
Golvduken är onödig när det finns granris.
Vikt drygt 7 kg, men då sov vi 4 man, 1 hund och gott om plats för all utrustning inne i kåtan.

Är det någon annan som har erfarenheter av tältkåtor? De är ju rätt dyra i jämförelse med bra tält, och det verkar finnas ett utbud av uthyrningskåtor. Vilka kåtor fungerar bra under olika förhållanden?

/Jonas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Raskesven; sa:
JGK, undrar du över något specifikt som inte framgår i den länkade tråden så svarar jag gärna om jag kan.

Raskesven

:D Den tråden var ganska utförlig, och jag ska villigt erkänna att jag inte lusläst alla 26(!) sidorna. Men jag blev inspirerad av att höra att det fanns lite variation och inte enbart Moskelkåtan.
Jag har hört mig för lite om att hyra dem, och det skulle kosta mellan 1250 och 2000 kr per vecka. Försöker utröna vad som är bästa alternativet för en till två veckors användning per år, företrädelsevis under hösten. Köpa eller hyra, märke, modell etc..

Bison

Titta på Bisonkåtorna! Du får en egen kåta till samma pris som en veckas hyra! Bison är helt utan finesser, men de är enkla att komplettera själv. Tålig, varken hunden eller eventuella barn tar sönder något. Vi har en tundra 8 (bomull med polyesterinslag). Svintung, men med barn och öppen eld är det något man får ta. Någon variant av brännare (Är inte rätt person för råd, vi har; en pelletsbrännare, hembygge, en eldspisvariant, galvaniseringskärl från en lokal industri och en Heat Pal från Clas Ohlson. Vi gillar alla tre...). Använder du kåtan ett par veckor om året är det knappast lönsamt att hyra, dessutom besvärligt eftersom uthyrare inte växer på träd. Anna

Vart!?

Vart köper man dessa bisontelt kåtor? Har sett att det finns nån på blocket som säljer dom men finns det inget "ordinarie" åf nät?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips