Bekvämt familjetält, sugen på Outwell

Hjälp! Ska köpa vårt första tält - har tidigare bara lånat mer eller mindre dåliga tält vid något tillfälle då och då.

Har nu fått upp ögonen för Outwell som verkar ha det vi är ute efter, men ovan tältköpare som man är så blir man lite förvånad över priserna. Jag inser mycket väl att man får det man betalar för så det behöver vi inte gå in vidare på.

Vi är två långa vuxna med en liten son på 2,5 år. Vi kommer enbart att campa på campingplatser (tält + bil) under sommarhalvåret och vill ha det bekvämt. Med bekvämt tänker vi oss full ståhöjd i tältet, rymligt med gott om plats för packning och möjlighet att kunna sitta inomhus om semestern skulle regna bort. ;)
En familjemedlem har ryggproblem så krypa in i låga, ultralätta tält är uteslutet.

Storleksmässigt verkar ett 4-manna tält passa oss bra, men Outwell har/har haft två tält som verkar förvillande lika:
* Utah 4
* Dakota 4

Någon som vet skillnaden på dessa två tält?

Har tyvärr bara sett tälten på nätet och vi har nästan 30 mil enkel resa till Uppsala där enda återförsäljaren i Sverige verkar finnas. http://www.wild-outdoorlife.se

Förutom Outwells tält, är det någon som har något mer tips på ett liknande tält som vi kan tänkas ha missat? Kåta/tentipi är inte intressant för oss även om de verkar jättebra.

Tacksam för all hjälp vi kan väntas få!

Dakota 4
609.jpg


Utah 4
utah_4_08.jpg
 
Vi har lite samma krav som ni. Vi var lite inne på tältkåta också, men det kändes för litet för att tälta med när man har bilen och för stort att släpa på i fjällen.

Vi har köpt ett Primus Bifrost Y6. Det är som 2 rum och kök. 2 sovdelar för tre personer i varje, gott om plats och tältet klarar busväder riktigt bra. Inte storm kanske, men ett par otäcka regnoväder har vi varit med om.
403001_bifrostY6_400x400.jpg

Se http://www.primus.se och http://www.primus.se/Templates/Pages/ProductSheet.aspx?ItemId=34441
 
Fast om ni har folk med ryggproblem som ska tälta så tror jag det är bättre med nåt av de tälten du själv föreslog. Man måste huka sig lite för att gå in och ut från innertältet till mittenkupolen i Bifrost Y6.
 
Montana 6

Hej.

Jag och min familj har höpt ett Montana 6 från Outwell och vi är helnöjda med det. Det rymmer upp till 6 personer men är man fyra o familjen har man gott om plats. Gå in på outwell.com så får du se fina bilder på tältet.
Vi köpte vårat tält via internet från England. Vi betalade cirka halva priset mot vad vi skulle få betala här i Sverige och då var det inkl frakt.
Jag kan rekommendera www.worldofcamping.co.uk. Vi är helnöjda med tältet och dess finesser.
Lycka till!
 
UJ - jag har tydligen missat att det kommit svar på mitt inlägg. Trodde nog att det skulle dyka upp en mail i inboxen när man fick svar.
Iaf - jajjamen! Vi slog till och köpte Outwell Dakota 4 (som är årets modell) från http://www.campingworld.co.uk/ de har dessutom Price Match Promise så jag lyckades få till ett riktigt bra pris. De har dessutom enhetsfrakt på typ 380:- så jag passade på att plocka ihop full utrustning, levererades på pall (!) till dörren med Schenker....total vikt på rubbet blev 51 kg. *puh*

Utah 4 har precis samma planlösning men det är en del uppdateringar som är gjorda till årets modell.

Blev dock rätt spak när jag såg hur stort tältet är i sin förpackning. Det går in i kombin men det är inte överdrivet mycket plats över precis.

Inväntar semestern för att testa att slå upp tältet innan vi tar med det ut i skarpt läge. Det verkar dock lovande och de övriga tillbehören vi köpte från Outwell-sortimentet verkar ha hög kvalitet.

Får återkomma när vi testat att slå upp tältet.

Kuriosa för den som undrar hur det blev 51 kg så var det tältet, footprint, innematta, två självuppblåsande liggunderlag, 3 sovsäckar, 2 campinglampor och ett campingbord. Inklusive frakt och efter valutaväxlingen blev det exakt 9.000:-.
 
Det är absolut ingen skillnad mellan Utah och dagens Dakota tält, men vet inte varför dom bytade namn på tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
StyrmanKarlsson Bekvämt liggunderlag Bo och sova 13
Stuvarn Lätt men bekvämt liggunderlag! Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Hagenblad Bekvämt liggunderlag Bo och sova 84
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Steffen84 Familjetält Bo och sova 9
Karlmartin Familjetält Bo och sova 4
andersmossing Familjetält: glasfiber eller aluminium? Bo och sova 9
MarkusF Urberg familjetält Bo och sova 7
nisse1001 Familjetält - Fauna Bo och sova 4
sloman Familjetält Bo och sova 4
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
plingen En som vill skaffa familjetält Bo och sova 27
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jovi Familjetält i skärgården Bo och sova 11
insideoutside "familjetält" (4)?? Bo och sova 15
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Liselott Gelert familjetält Bo och sova 2
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
MagnusJ Familjetält för camping? Bo och sova 26
eric.and Familjetält från Jysk? Bo och sova 10
sportgoofy Familjetält Primus Bifrost Bo och sova 1
ptte familjetält Bo och sova 11
Rocke Familjetält för camping Bo och sova 9
Nic Browling Bra familjetält? Bo och sova 4
foo Familjetält för camping? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.