Tältköp barnfamilj

Hej!

Jag har kollat runt lite och även läst ett gäng trådar här på forumet men jag frågar i alla fall.

Vi är en familj på 2 vuxna + 2 barn. Vilket tält bör vi satsa på? Prisklass 3-4000:-
Vikt är ganska viktigt eftersom jag vill kunna använda det till vandring. 4 kg tror jag får bli maxgräns.

Har köpt ett North face minibus 3 men märkte när jag kom hem att innertältet sätts upp och sen läggs yttertältet på. Blir ju lite småjobbigt om det regnar eftersom innertältet då blir blött innan man fått upp yttertältet...Någon som har erfarenhet av minibus 3?

Vad rekomenderar ni i övrigt?

/David
 
Bergans Compact light 4 bör väl motsvara dina önskemål. Dessutom stor GT absid för utrustning, matlagning etc.
 
Tycker inte att det är något problem att sätta upp innertält först. De få gånger regnet öser ned väger den bra ventilationen och "bo-barheten" upp allt.

Men det är en smaksak. Dessutom väger Limestone 4.9 kg. Kanske för tungt för er?
 
Bergans compact light är ett riktigt prisvärt och lätt tält. 3,7 kg
Men tycker själv att det blir rätt trångt om man är 4 stycken. Skulle hellre säga att det är ett 3 mans tält.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 
Bergans compact light är ett riktigt prisvärt och lätt tält. 3,7 kg
Men tycker själv att det blir rätt trångt om man är 4 stycken. Skulle hellre säga att det är ett 3 mans tält.

Det borde fungera bra med två vuxna och två barn, för 4 vuxna instämmer jag att det däremot blir för trångt. Jag har själv erfarenhet av Bergans Compact light 3 och tycker att det är ett bra och prisvärt tält, bra material och detaljer - påminner ganska mycket om HB Nallo 3GT. Bergans tälten sätts upp på samma sätt som de flesta moderna tunneltält, dvs inner och yttertälten hänger ihop. Sätt i stängerna i stångkanalerna (färgkodade för att underlätta), två markpinnar i bakkant, dra upp hela tältet och fäst med två markpinnar i framkant. Sedan är det bara att efterspänna och montera stormlinor etc.
Vi använde själva ett Caravan Keb3 (bredd160cm) under många år när barnen var mindre. Då det tältet var mer symetriskt (ryggåstält) kunde även barnen sova omlott mellan oss vuxna när de blev lite större, vilket innebar mer effektiv användning av golvytan i innertältet.
 
Jag har precis köpt ett Bergans compact light 4. Hittade ett till ett väldigt bra pris så nu blir det till att lämna tillbaka north face minibus 3.

Barnen är bara 5 och 1½ år gamla så de är inte jättestora i kroppen =) Vi får nog plats lätt antar jag.
Perfekt med den stora absiden! Minibus 3 hade knappt någon.

SKa bli spännande att sätta upp det första gången och kolla hur det ser ut.

Tack för hjälpen.
 
Har nu fått mitt Bergans compact light 4.

Hittade det för 3000:- på skistart. Har satt upp det i trädgården och plockat ner det igen. Det kommer bli kanon :D TIllräckligt stort för oss 4 och absiden var riktigt skön :)

Jag lyckas dock inte få upp innertältet nere i fotändan, det hänger ner väldigt mycket, gör det det på er andras också?

tack för hjälpen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.