Råd för tältköp önskas...

Inte för att det är högsäsong för tält just nu, men jag går i vilket fall i köptankar. Har varit runt och kollat lite på stan, men känner att jag inte blivit så mycket klokare för det. Saken är den att jag kort och gott är ute efter ett bra tält, men jag är dessvärre inte gjord av pengar. Tältet bör palla med fjällväder och gärna vinterexpeditioner. Jag kräver dock inte att jag skall kunna använda det till kitesurfning efter att skidorna blåst bort och jag behöver rädda mig hem från nordpolen. Jag vill däremot få plats med mig själv och två likasinnade i tältet och gärna utrymme för matlagning i absiden. Jag har kikat på ett par tält av märket McKinley och jag måste säga att de känns helt okej. Hilleberg är ju deluxe tillverkaren, men får man verkligen så mycket mer för pengarna? En annan fråga är vilken typ av tält som är bäst. Tunnel, kupol eller vad? Förstår att det kanske varierar beroende på användningsområde, men när är respektive modell bäst? Kan nån tältkunning skriva av sig lite och kanske ge mer vägledning än flottiga försäljare från intersport? Tackar!
 
Vet inte om jag vill kalla mig tältkunnig direkt, men jag gick nyligen igenom tältköpsprocessen själv. Jag fastnade till slut för ett Vaude-tält, Mark II Light (finns i "tung" version också). Det är ett självstagande tält som jag ändå inte skulle kalla kupol. Mycket behändigt, snabbt och lätt att få upp (dvs snabbt i skydd om så behövs). Jag har själv inte utsatt det för extrema påfrestningar, men det ska tåla rejäla tag på fjället. Vinter ska inte heller vara något problem, talade med nån som använde det på hundfärder i fjällen vintertid, men det saknar snömattor. Absiderna duger bra till matlagning. Priset var helt OK (ca 5000:- för lightversionen, ca 1000:- mindre för den vanliga). Vikten helt OK, <3kg. Hittills är jag mycket nöjd på alla sätt. Bra design, kolla närmare på Vaudes hemsida.
Finns även en variant (Mark III) som är lite större, men det har jag inte sett själv.

Lycka till!

http://www.vaude.de/hps/upload/cmi24/produkt_bilder/15638-4000.jpg

http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs
[Ändrat av Skruffs 2005-10-09 kl 20:09]
 
Ett kupoltält (självstagande) är bra på de ställen där man inte kan stadga upp ett tunneltält, t.ex på hög höjd eller ute i skärgården. Ska du inte använda tältet på sådana ställen rekommenderar jag ett tunneltält.

På vintern är det extra viktigt att tältet går att ventilera ordentligt, så granska ventilationslösningarna extra noga.
[Ändrat av nummeråtta 2005-10-09 kl 20:29]
 
Svårt val.

Hejsan!

Först av allt vill jag bara hålla med om att "flottiga" försäljare (oavsett om dessa jobbar på intersport eller inte) sällan uppvisar någon större kompetens över huvud taget. Faktum är att det sällan som man blir imponerad över den "hjälp" som man får ute i butikerna.

Vad det gäller tält har frågan ofta och länge debaterats här på utsidan. Mitt personliga val för vintertältning är ett kupoltält (Hilleberg Savio) och anledningen till detta val är följande:

1: Ett kupoltält är betlydligt mindre känsligt om vinden kantrar under natten.

2: Ett kupoltält är inte lika beroende av bra markpinnar. Om man av någon anledning tvingas nödtälta uppe på kalfjället där snön är bortblåst är detta en MYCKET trevlig egenskap.

Sen kan man ju tillägga att kupoltält är betydligt enklare att sätta upp rätt, vilket om man har sett så många uselt uppsatta tunneltält som jag gjort genom åren, kan vara nog så viktigt.

Nackdelen med kupol är i ditt fall dels att de är tyngre och dels att de är dyrare, dvs för samma summa pengar får man ett bättre tunneltält än kupoltält. Så totalt sett hade jag nog satsat på ett tunneltält från någon välrennomerad tillverkare, exempelvis Hilleberg, istället för ett billigare kupoltält.

En sak till om kupoltält. De behöver MINST 3 och helst 4 bågar för att uppvisa någon större vindstabilitet. Varianter med bara två bågar i ett kors är lika usla som tunneltält när vinden blåser tvärs tältet, i alla riktningar!

/ Stefan
 
Jag tycker nog att utifrån i stort sett de skäl som ovan anges tala för kupoltält, så är tunneltält bäst! ;-)

Jag är inte tvärsäker på det, men det är nog den bästa kompromissen, eftersom det är lättare, billigare och faktiskt klarar hårt väder om än inte storm på utsatta lägen. Ofta känns det rymligare invändigt med sina lite brantare väggar, och inte minst så brukar absiderna vara värda namnet. Har själv ett Hb Keron 3, men vågar nog utgå ifrån att det finns många andra märken som duger mycket bra.

Val av tälttyp bygger alltid på kompromisser och en blandning av + och -. Tunneltältets svagheter, vindtålighet och förmåga att stå utan tältspik, är dock rätt små, och jag vet kupoltält som kräver fler "spikar" än mitt Keron för att stå någorlunda ordentligt. Antalet helt självstagande kupoltält är inte så stort.



[Ändrat av Mezzner 2005-10-10 kl 13:54]
 
nummeråtta; sa:
Ett kupoltält (självstagande) är bra på de ställen där man inte kan stadga upp ett tunneltält, t.ex på hög höjd eller ute i skärgården. Ska du inte använda tältet på sådana ställen rekommenderar jag ett tunneltält.

På vintern är det extra viktigt att tältet går att ventilera ordentligt, så granska ventilationslösningarna extra noga.
[Ändrat av nummeråtta 2005-10-09 kl 20:29]

Hmm, lite osäker på vad du menar, det existerar inga självstagande tält i fält, alla tält måste förankras i marken med samtliga linor om de ska stå pall för hård vind.

Däremot är det kanske lite enklare att förankra kupoltält när det är ont om förankringspunkter, eftersom formen på tältet inte påverkas lika mycket om linorna stretar åt "fel" håll på några ställen.

Den största fördelen med ett bra kupoltält på vintern tycker jag ändå är förmågan att stå emot snölaster. Där hänger tyvärr priset ihop med kvaliten dvs man får vad man betalar för.

Det finns några märken i segmentet under HB som har gott renommé, t ex Helsport, Bergans, Vaude och Salewa. Även Haglöfs gör tält som funkar på vintern. Köper man däremot ett rent lågpristält är det nog klokt att undvika vinterfjället.

//J
 
Hilleberg

Jag skulle tveklöst välja Hilleberg bland flera andra. Inte många tält är så provade och genomtänkta! Risken finns alltid med ett billigare att det inte står pall och befinner du dig i vintermiljö och tältet går sönder kan du snart vara i en farlig situation. Kompromissa aldrig om du ska ut på vintern!
Själv har jag ett Nallo och är nöjd med det, dock kunde ventilationen varit bättre vintertid (välj hellre Nammatj GT) och absiden större. Det går dock hur bra som helst att sova ute i det vintertid på fjället i kraftig blåst likaväl som snöglopp. Köp ett bra tält men begagnat om du inte kan lägga ned så mycket, jämfört med ett billigare nytt (i samma prisklass). Hillebergs GT-modeller har förlängd absid, utmärkt att gräva ut till ståhöjd (med matlagning etc. vintertid). Tunneltält fungerar bra i alla väder och går mycket snabbt att sätta upp i dåligt väder jämfört med tält med fler stänger.
Lycka till!
 
Beganat?

1. Kolla Hillebergs utförsäljning. http://www.hilleberg.se/OUTLET.HTM

2. På begannatsidan här på utsidan är det någon som säljer ett Namatj 3 GT för 5000:-. http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=29124

Namatj 3 GT är nog ett av de bästa tälten för 3 som finns. Gott om plats och ändå ganska lätt.

3. Ett annat tält som brukar gå att få tag i beganat till någorlunda pris är The North face VE-25. Också ett mycket bra vinterält. Det brukar ploppa beganat upp lite då och då. Läs rescension här: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3319
 
Märkligt!

Det finns få personer när såna här disskussioner dyker upp som inte förespråkar HB. Jag förstår inte varför man köper Hilleberg när Fjällräven gör tält som i princip är identiska MEN betydligt billigare.

Jag har prövat HB Namatj 3gt och har absolut inget att klaga på där, ett kanontält! Men jag har även prövat Fjällrävens Akka r/s 2 light som jag tycker uppfyller 99% av den kvaliten man begär av ett HB tält. Fjällräven är dessutom mindre smärtsamt för plånboken. Gör dig själv en ekonomisk tjänst och titta i alla fall på Fjällrävens tält.

MVH Mathias
 
Det är väl inte så märkligt kanske. Har man köpt ett HB-tält är man antagligen lite tält-nörd och kan inte låta bli att posta, i trådar som dessa.
Om det är så att knappt nån kan låta bli att rekommendera HB så är det antagligen också ett hyfsat bra betyg - även med högt ställda krav. Problemet kanske är att de är få som egentligen har anledning att ställa de kraven... Samt att de som tycker sig har extrema tältkrav är överepresenterade i såna här trådar.

Själv har jag ett gammalt Keron som sagt. Jättebra tält, som jag köpte långt innan HB var känt, det var lite halvdyrt redan på den tiden, men marginellt billigare än kända märken. Jag tror säkert att det finns många andra tält som är så bra att man aldrig kommer att kunna avgöra vilket som är bäst - om man nu inte har extrema krav.

Rekommendationer i såna här trådar är antagligen nyttigast om de avser tälttyp, materialval eller andra egenskaper som inte är märkesbundna.
 
Begagnat 2

Hilleberg är bra. Fjällräven också. Jag köpte mitt Hilleberg begagnat, 5 år gammalt men i nyskick för under halva nypriset. Vill jag byta tält kan jag nog få tillbaka pengarna igen. Så, om man är osäker på vilket tält man ska ha så är beganat en bra idé, oavsett om det är fjällräven eller något annat välkännt kvalitetstält.

/Beganatnörd

ps Farsan köpte sitt Hilleberg ca 1982, dom var dyra då också....
 
OT:
Datering av Keron...
Mitt är nog från omkring 82; helröda snören, utanpåliggande kanaler för stänger i glasfiber, plastpinnar att sätta i marken i två modeller.

Har för mig att detta ska räcka för datering med nåt års noggrannhet...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
Majsan76 Tältköp Bo och sova 5
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
asfaltsbarn Tältköp barnfamilj Bo och sova 10
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
zotter Tältköp (Puh) Bo och sova 17
MAB Tältköp Bo och sova 1
x-man Tältköp Bo och sova 4
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
utesälen Tälthjälp önskas Bo och sova 16
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Johan.H Tältråd önskas Bo och sova 6
Bridgemix Info om Jr Gear liggunderlag önskas (packstorleken) Bo och sova 2
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
anjoua Hjälp önskas Bo och sova 7
Skipper_ Tältresningshjälp önskas Bo och sova 8
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
Topi Tips om liggunderlag önskas Bo och sova 8
manke Åsikter om Tarra önskas! Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.