Tältråd önskas

Hej

Behöver lite råd inför ett köp av ett tält. Storleken bör vara 2 ev 3 personer och det ska användas till lite varndring och allmänt friluftsliv vår sommar höst och ev en natt eller två under vintern någon gång (ej i fjällmiljö). Vill nog ha ett tunneltält.
Ekonomin är begränsad, skulle säga till max 2300:- Har tittat på Bergans Compact II (http://www.beli.se/talt/bergans-compact-2)
samt Urberg (http://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent?gclid=CKDY_-asjsQCFaLPcgod2loAuQ#Green|1SIZE)

Har läst mycket på sidan men merparten handlar om dyrare tält.

Har ni några andra tips?
 
Jag vet inte mycket om Bergans, men jag hade oturen att vintertälta i ett Compact Light i helgen. Det gör jag inte om, galet lågt i tak. Men det kanske funkar på sommaren, under förutsättning att man är under 1,90 m.
 
Jag vet inte mycket om Bergans, men jag hade oturen att vintertälta i ett Compact Light i helgen. Det gör jag inte om, galet lågt i tak. Men det kanske funkar på sommaren, under förutsättning att man är under 1,90 m.

Bergans Compact light är faktiskt större i flertalet mått trots lägre vikt än vanliga "Compact" serien, problemet i den tältdesignen är det sluttande taket i innertältet (vilket delas med andra fabrikat av samma design). Compact light 2 har högsta höjd i ínnertältet på 100cm, medan Compact 2 har bara 90cm höjd (kolla att du fått rätt version;)). 2-mans versionen är ett ganska litet tält för två personer, medan 3-mans versionen ger ett rejält rymligt boende för 2 personer. Bergans Rondane verkar vara en vidareutveckling av Bergans Compact light serien, varför man kan hitta bra priser på Compact light.
Jag har själv använt Compact light 3 utan problem med innerutrymmet (är 193 cm), dock sommartid:
 

Bilagor

  • BergansCompactLight3.png
    BergansCompactLight3.png
    120 KB · Visningar: 1,442
Tack för svaren,

Light versionen verkar vara lite dyrare och dessvärre utom budget. Så här är det, jag fyller snart år och tänkte ha tält som tips till frugan vad gäller pressent och tror att det är inom denna prisram som är realistiskt just nu. :)

Urberg verkar det vara lite si och så med enligt det jag läst och själv tycker jag nog att Bergans är mer förtroendeingivande. Är 173cm själv så höjden kan funka, även om rymligare naturligtvis är trevligt. Har kikat på Bergans Compact 3 också och det är ju aningen tyngre men kanske bättre även om vi oftast är bara två som tältar.
Någon gång blir det iofs hela familjen (2 vuxna och 2 barn) och då är det ju helt klart kört i Compact 2.

Låt tipsen komma :)
 
Senast ändrad:
Bergans Compact light är faktiskt större i flertalet mått trots lägre vikt än vanliga "Compact" serien, problemet i den tältdesignen är det sluttande taket i innertältet (vilket delas med andra fabrikat av samma design). Compact light 2 har högsta höjd i ínnertältet på 100cm, medan Compact 2 har bara 90cm höjd (kolla att du fått rätt version;)). 2-mans versionen är ett ganska litet tält för två personer, medan 3-mans versionen ger ett rejält rymligt boende för 2 personer. Bergans Rondane verkar vara en vidareutveckling av Bergans Compact light serien, varför man kan hitta bra priser på Compact light.
Jag har själv använt Compact light 3 utan problem med innerutrymmet (är 193 cm), dock sommartid:
Jag ska erkänna att jag inte har full koll på modellen, men trångt var det.
 
Här tror jag att du får mycket tält för pengarna.

Nordisk Nordland 3SI

2600:- inkl frakt. Alltså något över din budget.

Mer info finns här

(Jag tror att det är samma modell även om tältet kallas Nordland på den ena sidan och Oppland på den andra.)
 
Beställde ett Bergans Compact Light 2 i går efter mycket velande.
Lite dyrare än vad jag tänkt. Tänkte som så att jag oftast kommer att bli ensam eller ev en familjemedlem med
och då kändes det onödigt med något större. Inför sommarens enstaka utenätter då alla ska med
tänkte vi köpa ett billigt 2 mans tält till typ Jula el liknande, vi kommer att vara i skog längs led med stugor och vindskydd så skulle det krisa finns det andra tak över huvudet så att säga.
Hoppas nu att valet blev rätt :-/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.