Tältköp råd

Hej!
Jag är ny här och ska snart inhandla mitt första riktiga tält. Jag letar efter ett tvåmannatält och har kollat på lite olika modeller.

De tält som verkar mest intressanta just nu är Hilleberg Kaitum 2 samt Allak 2.
Kaitum tilltalar mig då det inte är snålt med utrymme (är själv 1,90 och vill kunna tälta med sällskap i samma storlek).
Då Allak är självstagande och inte lika långt inbillar jag mig att detta kommer vara lättare att sätta upp där det är snålare med utrymme?
Planerar på att använda tältet till vandring mestadels i skog men även i fjällmiljö.
Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller som kan rekommendera andra modeller?
Tack på förhand! /Örjan

Kaitum är oslagbart om du är lång.

Vill du ha det bekvämt även när ni är två så väljer du GT. Dock blir tältet också förstås ganska långt. Det man kan tänka är att Kaitum 3 GT är lika långt, en smula bredare men både högre och bredare. Till en ringa viktökning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har bl a ett Kaitum 2 som är lite av favorit på längre vandringar i fjällen när vi är två personer. Gott om plats både för oss och packningen med två absider, dubbla ingångar ger även flexibilitet och bättre ventilation vid varmt väder. Jag är 193cm och sover på ett lite tjockare uppblåsbart liggunderlag, med de raka gavlarna i Kaitum är det aldrig något problem med ligglängden och innerutrymmen med den nästan raka takåsen ger ett nästan lyxigt utrymme jämfört med andra tält jag testat.
Allak 2 är säkert ett bra val speciellt om fristående tält är ett krav, men med lutande sidor i båda ändarna på innertältet påverkas ju ligglängden speciellt om ni använder tjockare uppblåsbara liggunderlag.

Jag har ett Kaitum 3 gt varit med i nästan 8 år nu. Det är rymligt, och med många bra detaljer såsom att du kan ”rulla” upp ena absiden till 1/3 del och få utsikt och grym ventilation även regniga dagar utan att blöta ner utrustningen. Den extra vikt som man får med gt är väl värt det. Enda nackdelen är att det är väldigt stort. Vid ojämna markförhållande brukar vi leta upp var det är mest plant för sovdelen och då funkar det bra att sätta upp även om det blir lite knöligt i absiden..
Tältet har varit med på fjällturer i vindhastigheter upp mot 22m/s utan problem. I skogsmiljö nere i Skåne när det varit riktigt varmt. Även vinterhajk nu senast i Skåne med snö och kyla ner till 14 minus. (Var ju tvungen att testa vintertältning när möjligheten dök upp)
När vi är 2 pers som sover i tältet brukar vi använda exped 7 liggunderlag som är ca 65cm breda och 7 cm höga, då har man rejält med utrymme i tältet.Är vi tre har vi exped 5 som är 5 cm högt och ca 50 cm brett. Även då har vi gott om utrymme.
Jag kan varmt rekomendera Kaitum 3 pga rymligheten.

Bilagor

• C214A969-DD88-49A2-BCBC-BDF82D2E4FA5.jpeg
    C214A969-DD88-49A2-BCBC-BDF82D2E4FA5.jpeg
    911.5 KB · Visningar: 202
  • 05024DAD-857B-40AF-8691-4460473D631A.jpeg
    05024DAD-857B-40AF-8691-4460473D631A.jpeg
    651.4 KB · Visningar: 181
Hej!
Jag är ny här och ska snart inhandla mitt första riktiga tält. Jag letar efter ett tvåmannatält och har kollat på lite olika modeller.

De tält som verkar mest intressanta just nu är Hilleberg Kaitum 2 samt Allak 2.
Kaitum tilltalar mig då det inte är snålt med utrymme (är själv 1,90 och vill kunna tälta med sällskap i samma storlek).
Då Allak är självstagande och inte lika långt inbillar jag mig att detta kommer vara lättare att sätta upp där det är snålare med utrymme?
Planerar på att använda tältet till vandring mestadels i skog men även i fjällmiljö.
Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller eller som kan rekommendera andra modeller?
Tack på förhand! /Örjan
Köp staika kanon tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips