Allak eller Kaitum (eller annat)?

Jag är osäker på tältval och ber om råd från utsidanmedlemmars samlade erfarenhet. Barnen kommer troligtvis inte följa med de närmsta åren på våra vandringar och vi tänker därför byta ner oss i storlek från ett Hilleberg Keron 4 till ett stabilt och relativt rymligt tvåmannatält. Efter mycket undersökande och försök att frångå Hilleberg, så har vi ändå (nästan) fastnat för alternativen Allak och Kaitum 2. Vi vill gärna ha ett tält med två absider och är dessutom lite sugna på att testa ett fristående.

Robens Raptor (2017) tycker jag verkar vara ett riktigt spännande alternativ, vilket nästan är den enda tillverkaren som producerar tält med väv i silikoniserad polyester. Det är dock ganska kort ligglängd. Finns någon här med erfarenhet av Raptor?

Vi föredrar ett robust tält framför ett väldigt lätt. Jag är 188 cm lång och lite fundersam över ligglängden i Allak, men jag tror det ska fungera. Kaitum påminner mer om vårt Keron som vi har varit väldigt nöjda med.

Vilket tält skulle ni föredragit? Eller har ni något annat alternativ till ovanstående? Vi tar tacksamt emot all hjälp.
 
Jag har flera olika tält, men de senaste årens turer har vi använt ett Kaitum 2 och är mycket positiva. Trodde först att vi skulle sakna GT-absiden på vårt Nammatj 2GT, men absiderna på Kaitum 2 räcker mer än väl till för två stora ryggsäckar på ena sidan och kängor, matlagning, ingång mm på andra. Innerutrymmet är sagolikt för två personer och möjligheten till genomluftning i varmt väder är bättre med två separata ingångar, så behöver du inte ett fristående tält är min rekommendation Kaitum 2 som dessutom är lättare än ex Allak. Jag är 193cm lång och har gått om plats i Kaitum.

Jag upplever dessutom att jag har mindre problem med kondens i Kaitum 2 än i Nammatj 2GT. Vet inte vad detta beror på men den enda förklaringen jag kommer på är att formen på tältet med högre mittbåge ger bättre luftgenomströmning mellan ytter- och innertält.
 
Senast ändrad:
Jag är 180 cm och kan ibland tycka att Allak är fört kort i meningen behöver tänka mig för att inte ta i ev. blött eller frostigt innertält när jag reser mig. Innertältet är ganska litet och bara sitthöjd i mitten (kupoltält) men upplevs luftigt p.g.a. längsgående absider. Bra ventilation om man öppnar upp allt. Mysigt campingtält men inget jag vill bära med mig på ryggen om primära syftet med turen är att gå.

Ska det användas på vintern? Med 10 mm-stänger är Allak super som solotält på vintern eftersom pulkan får plats i ena absiden. Blir också mindre problem med den begränsade sitthöjden på vintern när man kan gräva sittgrop.

Angående smux kommentar om kondens tror jag GT-tälten helt enkelt är mer kodensbenägna.
 
När det gäller ligglängd är Keron och Kaitum kanske de bästa tälten på marknaden. Allak har inte lika bra utnyttjbar längd, tältväggarna sluttar en del och använder man ett högre uppblåsbart liggunderlag blir det inga 225 cm längd som Hilleberg anger. Är man över 180 cm och har ambitionen att tälta på vintern tycker jag Allak är för trångt. Hilleberg skriver på sin hemsida att tältet passar långa personer men jag håller inte helt med.
Sen har Allak andra fördelar; fristående, tål mycket snö, vindstabilt, behöver liten yta, två absider etc.
Har också funderat på Kaitum (icke GT) men höjden är bara 86 cm i ändarna vilket känns väl lågt om man vill sitta i tältet mot absiderna och laga mat eller fixa med packningen.
 
Har också funderat på Kaitum (icke GT) men höjden är bara 86 cm i ändarna vilket känns väl lågt om man vill sitta i tältet mot absiderna och laga mat eller fixa med packningen.

Jag upplever inga problem med detta (är 193cm lång), då jag sällan sitter rakt upp och ner i tältöppningen. Oftast sitter man lite på sidan, eller halvligger när man pysslar med något i absiden, vilket kräver mindre takhöjd. I somras hade vi två st Exped Synmat 7 (LW+MW) som täckte tältgolvet perfekt på bredden utan glipa. I längsled var det drygt 20cm marginal från mitt underlag till innertältets längd som var perfekt utrymme för kläderna. Ryggsäckarna placerar vi i ena absiden (den vi inte väljer som utgång, de ligger med topplocken vända mot innertältets huvudgavel, vilket gör det lätt att komma åt saker i ryggsäckarna utan att behöva resa upp dem.
Skall jag sitta rakt upp i tältet blir det mer naturligt mitt i innertältet och där finns det mer marginal.
 
Jag upplever inga problem med detta (är 193cm lång), då jag sällan sitter rakt upp och ner i tältöppningen. Oftast sitter man lite på sidan, eller halvligger när man pysslar med något i absiden, vilket kräver mindre takhöjd.

Funkar säkert bra, man kan ju som sagt sitta mitt i tältet om man vill ha lite högre höjd.
Angående Allak är här en länk till ett test i Outdoor Magazin där de mäter den "riktiga" ligglängden, för Allak 185 cm. De brukar också vindtesta alla tält, kul läsning för alla som snöat in på tält...

http://www.outdoor-magazin.com/zelte/test-hilleberg-allak.1717182.3.htm
 
Tack så mycket för era råd och reflektioner. Det större innertältsutrymmet i Kaitum talar starkt till dess fördel. Jag har känslan av att Allak är vindstabilare, men hoppas Kaitum är starkt nog. Jag har vid några tillfällen under de senaste åren då det varit hårt väder sett HB Nallo med tältbågsbrott och har därför varit lite tveksam till Kaitum.
 
Har aldrig känt mig orolig över Kaitum i vinden. Men blåser det ordentligt tycker jag man i regel ligger sömnlös av andra orsaker. Det är knappt öronproppar räcker när vinden smäller och brakar i kerlon 1200-väven. Mitt enda eviga störningsmoment, i övrigt tycker jag Kaitum är ganska ultimat.

Kolla måtten och notera hur generös tillökningen av utrymme är om man går upp till Kaitum 3. Även om jag gillar att packa lätt var det en no brainer att lägga till 300g för att få den tillökningen i takhöjd, golvutrymme och större absider.
 
Har sneglat på Arctis 2.235 från Tatonka som skulle kunna vara ett alternativ till Kaitum. Tältet har extra lång ligglängd (235 cm enligt tillverkaren). Tatonkatält får bra kritik vad gäller material, vindtålighet och utförande från främst tyska sidor men är inget stort märke i Norden. Detta tält finns även som 3-manna och i "GT"-version. Någon som har erfarenhet av Tatonka?

https://www.bikester.se/tatonka-arctis-2235-taelt-oliv-602458.html?c=816&_cid=22_-524_82346_143008_143017_1224922_0_Prisjakt.nu
 
Tack igen för er hjälpsamhet!
Det blev ett Kaitum 2 och jag tycker det känns mycket bra med gott om utrymme för två personer. Valde tvåmannaversionen framför trean då vi vill ha ett lagom stort tält hellre än ett med så mycket plats som möjligt. Det blir mindre tältduk för vinden att fånga dessutom.
 
Sitter i samma sits som dig där valet står mellan kaitum och Allak.
Kommer att använda tältet till "Base Camp" vid toppturer under vårvintern och kommer inte ge mig av om inte prognoserna ser hyfsat snälla ut.

Vill gärna satsa på ett lättare och rymligare Kaitum då det känns bättre i de flesta användnings områden, men är orolig över att det tål mindre tyngd vid nederbörd i form av snö. Är det något man bör ha med i åtanke eller är skillnaderna minimala tälten emellan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
plenty1 Allak/Dome ? Bo och sova 2
tranemoandy Hilleberg Staika vs Allak Bo och sova 14
avslutat_17_06_20 Recension av Soulo och Allak? Bo och sova 9
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...