Tältval

Och så var det här med vad man ska sova i när det regnar!!!
Mitt gamla tält är SLUT... och jag behöver köpa ett nytt. Jag har ett gott öga till Hilleberg och det lär bli någon av deras modeller som slutvalet kommer att hamna på.
Men då mitt kajakintresse är relativt nytändt, skulle jag gärna höra era åsikter och råd om vad jag bör tänka på när det gäller tält i kajaksituationer.
Jag letar efter ett i 2-manna storlek.

Självstagande eller inte... Kupoltält eller ej....
Dyrt eller billigt....
Tack på förhand!!!
 
Allround

Ska du köpa ett nytt tält, tänk då igenom; vad ska du använda det till, när (enbart paddling eller även vinte och annat), hur många brukar ni vara på turerna, ska du bära tältet eller bara paddla. Ska du mestadels paddla är ett självstagande mest allround då man inte alltid hittar tältplats där du kan använda tältspik.
Ett tremanstält tar marginellt mer plats och vikt samtidigt som det är rätt gytt att ha lite extra plats då det regnar och man ska ligga i tältet ett tag. Absidutrymmet är underskattat om man vill slippa blöta prylar(visserligen har man ju en kajak att gömma saker i men ändå). Glöm inte norska Helsport som gör funktionella tält med samma höga kvalitet som Hilleberg men oftast till ett bättre pris.

Lycka till
 
Hilleberg Staika

Jag har ett Hilleberg Staika, självstagande 2-pers kupoltält som jag använt både till paddling i Sthlms skärgård och fjällvandring. Till paddling är det helt suveränt där man ju är mindre känslig för vikten (3,6kg). Självstagningen ger större frihet i val av tältplats, flata stenhällar blir plötsligt möjliga. Om det blåser mycket kan man lätt använda tältpinnar och staglinor (dock inte på hällen ;-)).
För vandring fungerar Staika utmärkt även för två pers, dock kan absiderna kännas lite små vid ihållande dåligt väder. Den ena absiden är lämplig för två ryggsäckar och den andra för matlagning men se'n är det utsålt. En fördel med Staika på fjället är att man blir mindre känslig för vindvridningar än med tunneltält.
Allt detta sagt till Staikas fördel så har jag köpt det nya Nallo 3 GT för vi vill ha lite mer utrymme, som bl.a. GT absiden ger. När vi nu kunde få det och samtidigt minska vikten (2,7kg) så slog vi till. Dock kommer Staika att fortsätta följa med på paddlingarna.
Som första tält rekommenderar jag Staika eftersom det fungerar tillräckligt bra i alla omgivningar, blir du biten av någon användning där det finns andra bättre tält kanske du/ni har råd med det bästa för just det ändåmålet senare.
/L
 
Hilleberg är ett bra val

Vilket ingen som läst lite på Utsidan torde vara omedveten om.

Jag håller nog med förste svararen att du inte "bara" skall köpa ett paddlingstält (åtminstonde inte i Hillebergs prisklass).

Självstagande kupoltält brukar vara valet vid paddling då man kan tälta på klipphällar och vikten spelar liten roll.

Själv kör jag med ett Nallo2 (tunnel) och har aldrig haft problem vare sig vid sjöar eller på Åland. De tältplatser jag väljer blir därför med automatik inte vindutsatta hällar. Å andra sidan har jag inte varit på Västkusten än.

En sak att tänka på (beroende på vilka packluckor du har) är hur litet tältet är nedpackat. Små runda packluckor sväljer inte allt enkelt nämligen.
 
Staika-paddlarens bästa vän?

Jag håller starkt på ett Staika kupoltält
från Hilleberg.
Har nyttjat ett på mina kajakturer under de
senaste 8 åren och är fullkomligt nöjd.
Innan jag köpte mitt Staika använde jag ett
Keron4 som visserligen ger bättre utrymme men
det var också svårare med att finna lämpliga
tältplatser.Jag tältar sgs alltid på berghälar
och brukar staga upp med att binda stenar i
staglinorna samt markfästen då står det pall
för vinden.Lycka Till/Jampa
 
Beror på

Paddlar du på västkusten där det blåser och regnar mycket och är lätt att hitta tältytor - Staika t ex


Paddlar du på ostkusten där det blåser måttligt och regnar lite men är svårare att hitta tältytor - TNF Harrier eller Marmot Sanctum.

I inlandet där det inte blåser men regnar en del - Tunneltält.


Hillebergs tält är lätta att sätta ipp, men fladdriga. Amerikanska tält är ofta härliga utan yttertält och har bra ventilation.

/Staffan
 
Tält

Vi har oxo ett Hillebergs Staika.
Vi bodde i det under 3 veckor på Gotland som bla innefattade 12 dagars paddling runt ön + medeltidsvecka.
Ett underbart tält!
 
Staika när det regnar

Staika är ett bra och lättuppsatt tält i alla väder. Det enda som stör mig är svårigheten att hålla vatten på utsidan om innetältet. Kondens och regnvatten vill ohjälpligen leta sig in till min sovsäck när yttertältets dragkedja skall öppnas. Det är något med lutningen på duken tillsammans med toppskyddet som brukar visa vattnet vägen. Är det någon som kan tipsa mig om knep/lösning på dettta lilla problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arghe Tältval Paddling allmänt 0
1145 tältval för kajakfärd Paddling allmänt 8
Tältval vid paddling? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.