Novis undrar om tält och sovsäck

Hej allihop!
Hoppas att någon här med mer erfarenhet av vandring och tältning än jag kan hjälpa mig...
Vi tänkte vandra i somras och jag hade lite bråttom att införskaffa tält och sovsäckar osv... Jag tycker att jag sökte mycket info på nätet och tittade på olika sovsäckar osv. men ändå verkar jag nu ha köpt helt fel...! Eftersom vi inte är ute mycket och sover så ville jag inte betala mycket för grejerna.
Jag köpte en Haglöfs Q Slumber Compact, syntet, 3-säsong skall den vara, komforttemp för kvinnor 10 grader, och en The north face Aleutian 2 S Reg, syntet, 7 grader komforttemp för kvinnor. Vi har bara sovit i dem en gång, men det var i somras då det var varmt och jag tyckte ändå att de var på gränsen till för kalla... Det tycker jag var konstigt.
Sambon låg på vanligt liggunderlag, ett sådant där grönt, men jag har provat det och får väldigt ont så jag köpte en luftmadrass till mig, en billig lättviktare.
I tältväg var jag noga med vikten och köpte ett Fjällmark Arctic (True North) för 3 pers eftersom hunden var med. Detta väger 3 kg. I efetrhand hade det absolut räckt med ett 2-mannatält med en stor absid för detta tält hade gott om utrymme för oss två och en jättestor abside där hunden låg...

Fel med utrustningen:
Var på en informationsträff på Friluftsfrämjandet och då verkade det som att allt jag köpt var helt fel, blev ganska bedrövad...
De utgick från en fjällvandring i september och ansåg att sovsäcken skall ha en komforttemp på 2-0 grader, att en luftmadrass inte alls är bra för att den kyler, att tältet skall vara självstagande om man har berg eller liknande hårt underlag under (det är inte vårt tält), att tältet skall gå ända ner till marken för att undvika att det blåser in luft som kyler underifrån (det gör inte vårt tält utan det glipar), att kupoltält är bättre efetrsom vindriktningen ej påverkar hur man ställer tältet då (vårt är tunneltält).

Någon sade att man kan köpa till ett innerlakan till sovsäckarna för att få en lägre komforttemp men hur mycket hjälper det? Hjälper det eller måste jag köpa nya helt enkelt?

Vad säger ni om tältet? olika personer säger ju olika saker, någon jag pratade med tyckte inte att det gjorde något att det är tunneltält t.ex.

Tacksam för alla råd och tips ni har!
 
Jag har inte vandrat i fjällen men mina tips är ganska generella.

Luftmadrasser utan fyllning kyler eftersom luften rör sig och transporterar bort värme. Kika på expeds sortiment eller motsvarande. De har antingen dun eller syntetfyllning och tål kyla. De är dessutom väldigt bekväma.
Sovsäckarna kan du förstärka med ett tunnt (och torrt!) underställ. Det ger åtminstone 4-5 grader till. En mössa och tunna fingervantar kan också hjälpa till när det blir kyligt.
Varmvattenflaska är heller inget dumt knep.

Min uppfattning är att tunneltält är mer populära i vandringssammanhang mestadels pga yta-viktförhållandet. Sätt upp det rätt i vindriktningen och förankra väl. Fjällräven har fina videos på youtube på hur man kan förankra.

Mitt bästa tips är att ni tar ut utrustningen och testar. Dyra, fina prylar och lite kunskap är sämre än enklare prylar och mycket kunskap :)
 
Vad

skall ni använda tält och sovsäckar till? Tältet kan ni säkert ha användning för överallt utom möjligen kalfjäll och busväder.

Skall ni sova i nollgradigt behöver ni bättre sovsäckar och framför allt bra liggunderlag t ex enligt ovan. Så enkla grejor som sovsäcksöverdrag och bra mössor och sockor gör skillnad när man sover i sovsäck.

Thure
 
tält?

Är det det här tältet ni har?:
http://www.malmooutdoor.se/artic-3-dome-p-954-c-538.aspx

I så fall ser jag ingen anledning till att byta ut det, utan det kommer säkert att fungera för er även i fjällen. Kanske lite tungt med 4kg. Tält är annars en ganska dyr investering, så använd det tält ni har tills ni skaffar er egen erfarenhet så i vet vilka egenskaper ni skall leta efter när ni beslutar er för att byta tält.

Bättre att börja med sovsäckar och liggunderlag, där är min rekommendation att leta efter sovsäckar med Tcomfort några grader under nollan (gärna kring -5 ) för bruk i fjällen sommar och tidig höst. Som liggunderlag kan man använda tjockare cellplastunderlag (under 10mm blir ganska hårt;)) eller uppblåsbara underlag. Självklart är alla uppblåsbara underlag känsliga för en punktering, så lagningskit är ett måste i packningen.
 
Tack för svaren! Det känns ju inte lika hopplöst då...:) Ja, tältet skulle enligt säljaren och info på hemsidan vara ett fjälltält. Det är inte exakt det som har länkats till på Malmö outdoor men nästan. Vårt heter inte Dome och är lite lättare (3 kg. istället för 4).
 
Jag har också en luftmadrass utan fyllning. Det kyler helt klart. Istället för att köpa ett dyrt dunfyllt underlag kompletterar jag m ett tunt (eller tjockt) cellplast liggunderlag. Det lägger jag ovanpå luftmadrassen o känner mig inte nedkyld från underlaget iaf.

Sovsäckarna låter för kalla, även om ni har på er underställ. Jag skulle inte fjällvandra m en så tunn sovsäck.
 
En generell varning för säljare som säger 3 säsongers sovsäckar, byt säljare!
Det är den sovandes krav som gäller. En fjällsäck brukar behöva klara ca -4--7° för den som ligger i säcken. Flickor brukar vara lite mindre och lättare än män, därför behöver de lite mera isolering.
Dunsäckar är oftast både lättare och varmare än samma vikt av syntetsäckar därför gillar vandrare dun. Precis som med cyklar och kajaker så behöver man flera sovsäckar. Behovet brukar tillta med bruket.
Ert tält fungerar säkert utmärkt i fjällen 1kg/sovplats är helt ok. Kök och tält brukar man ju på flera.
Vandringssällskap är bästa vänskapen.
En tunn lufthållande skumplast som golvunderlägg eller en bårmatta kompletterar luftmadrassen.
Ut och veckoändsvandra! Det blir lätt till ett behov.
go tur
 
Det bidde fel

Det skulle stått. Dunsovsäckar brukar vara lättare, mindre hoppackade och varmare än syntetsovsäckar med samma temperaturgradering.
 
Jag måste hålla med seobserver, känns som om ni blivit lurade på era sovsäckar. Jag kan se att Stadium fortfarande annonserar TNF Aleutian 2 S säcken som lämplig för vår, sommar och höst med en komforttemp på +7C.
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/sovsackar/132940/the-north-face-aleutian-2s
Detta är defintivt falsk marknadsföring och jag skulle returnerat säckarna och krävt pengarna tillbaka. Det finns ingen sovsäck med komforttemp mellan +10C (Haglöfssäcken) och +7C (TNF säcken) som man ens med rimlig fantasi kan kalla för 3-säsongs för svensk klimat! Enda gången man kan använda så svala säckar i Sverige för utomhusbruk är i södra Sverige sommartid under en värmebölja. Men även då med klara nätter kan temperatuen snabbt krypa ner på småtimmarna så att säckarna kanns för kalla.
Jag har en liknande Haglöfs LIM säck, den använder jag enbart inomhus när jag sover över hos bekanta. Skulle inte tänka mig att använda den utomhus eller i tält...brrr.

En sovsäck som skall duga för 3-säsongs i Skandinaviskt klimat (och för fjällvandring) bör ha en komforttemp på 5-6 minusgrader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.