Råd inför Sarekvandring sökes!

Ett par som just börjat med vandring och nu funderar på att besöka Sarek men behöver råd och tips om vad man ska tänka på, utrustning, färdväg och om nåt av våra tält är lämpliga. Jag har mycket fjällvana men dock bara från skoterkörning vintertid. 😜 Iaf, de tält vi har för tillfället är ett Artic 3, True North och ett Vaude taurus 3p. Vi hade inte tänkt tälta mitt uppe på nån topp direkt men vill känna oss trygg med våran utrustning. Funkar nåt av dom?
Sovsäckar? Hur kallt blir det på natten? Vi har både sovsäck för runt nån plusgrad och för några minus. Vilken är bäst att släpa med?
Vi hade tänkt vara ute 5-8 dagar så har ni någon bra färdväg att tipsa om? Vi har inte som mål att gå så långt som möjligt på 8dar utan vi vill mest uppleva Sarek. Så dela gärna med er av tips och råd om allt ni kan komma på 😃

/majkis
 
Det är minst en heldags vandring i varje riktning för att nå nationalparksgränsen till Sarek, så på 5d hinner ni inte heller se mycket, utan det blir en tur in och ut samma väg. Vill ni lägga upp en rutt genom Sarek kommer det att behövas minst 7-8 dagar plus reservtid om ni är vana fjällvandrare. Räkna även men att det kräver mer planering och tid att vandra utanför led, samt att ni kommer att behöva vada. Vaden kan vara av olika svårighetsgrad, så tillbaka till planeringen, men även vädret kan påverka som gör att ett vad på bara någon timme kan vara omöjligt att passera vilket kräver att man väntar in lägre vattennivåer eller tvingas till stora omvägar.
Av de tält ni har hade jag valt Vaude tältet som borde fungera bra för en sommarvandring. För val av sovsäck, välj en som håller er varma även när temperaturen skulle kunna krypa någon grad under nollan på natten.

Om ni inte är vana vandrare och att hantera även ihållande dåligt väder, är mitt tips en första tur utmed Kungsleden från Saltoluokta till Kvikkjokk, med en topptur på Skierfe för en vy in mot Sarek och över Rapaselet. Alternativt en tur på Padjelantaleden som är mycket fin.
Vill i in och se inre delarna av Sarek på den tid ni angett är mitt bästa tips en tur ToR Sourvadammen - Biellevallda via Gukkesvaggebron. Där har ni två rejäla vandringsdagar i varje riktning utan allt för mycket komplicerade vad (Njavvejågåsj går att komma över på högre höljd upp mot sjön 906 om det är mycket vatten i jåkken)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.