Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan!

Hej!
Har tänkt att vandra Kvikkjokk-Hemavan själv i början av augusti. Har någon några tips om denna sträcka som jag bör tänka på när jag går ensam? Har läst på en del men tips från de som vandrat är ju ovärderligt. Om det är någon annan som tänkt vandra samma sträcka den tiden så kanske vi kan slå följe?
//Lasse A
 
Jag tror inte du möter några särskilda svårigheter. Du vet naturligtvis att du måste ha tält med dig eftersom vissa sträckor saknar stugor.

Båtleden över Hornavan är numera ersatt med nyanlagd vandringsled, där man åtminstone under en övergångsperiod måste genomföra ett icke obetydligt vad. Möjligen finns där nu en bro, men så sent som förra sommaren såg jag information på en anslagstavla i Jäkkvik om vadet. Kolla med länsstyrelsens fjällenhet!

Vissa stugor avsedda för vandrare är låsta. Nyckeln lånar man (och lämnar tillbaka) längs vägen. Jag vill minnas att detta gäller stugan i Pieljekaise NP, Rävfallsstugan och kanske någon mer. Även här bör du läsa på i förväg om du inte helt satsar på tältet förstås.

Sträckan Ammarnäs - Hemavan är fullt utbyggd med stora fina stugor med stugvärd. I vägvalet du gör i Ammarnäs rekommenderar jag turen via Aigert, längre men finare!

Lycka till önskar Pelle
 
Hej Pelle!
Och tack för informationen.
Jodå, tältet finns med. Har förstått att det i princip enbart är tältning mellan Kvikkjokk och Ammarnäs förutom stugorna du nämnde. Är det bra väder är det ju okej men om det var som för 2 år sedan vi vandrade Abisko-Kvikkjokk så kan det vara trevligt att krypa in i en stuga ibland och få torka upp. :)
Har aldrig vandrat själv så långt förut så är lite osäker på just sträckan mellan Kvikkjokk och Ammarnäs om det skulle hända något och man skulle behöva hjälp. Men allt löser sig väl...

Ha en bra sommar!

//Lasse
 
Vi gick med våra barn (11år och 9 år) sträckan Kvikkjokk-Jäkkvik 2002. Resten av leden söderut hade vi gått tidigare. Jag minns sträckan som lättvandrad och vacker. Vi hade nycklar med till de stugor vi passerade. Minns jag rätt fick man lösa ut dem i b la butiken i Jäkkvik. Ställvis var leden övervuxen eller så låg det kullfallna träd över leden. Alla broar fanns på plats, men det är ju nu tio år sen. Lycka till!
 
Gick Nikkaluokta - Jäkkvik sommaren 2009. Vad jag minns så var sista delen av sträckan efter båtfärden över Riebnes nydragen och endast snitslad med plastband. Vadet var ersatt med en roddfärd. Förutom just den sista sträckan innan Jäkkvik, var resten lättvandrat och fint.

Kan rekommendera att tälta vid södra änden av Gistojavratj - det var en av mina bästa tältplatser på hela vandringen!

Ha en bra vandring!

/Joakim
 
Har också funderat på den sträckan för sommarens vandring, dock i slutet av aug, början av sept. Läst Claes Grundstens guidebok "Kungsleden" för tips och inspiration. Jag kan rekommendera den.

Förra sommaren gjorde jag min första lite längre ensamvandring. Den gick över förväntan bra. Ett tips jag fått när jag frågat runt bland vänner och bekanta är att ta med några nödraketer. De kan köpas i båtaffärer.

Finns fler råd ang. säkerhetsprylar här? Vad använder ni? Såg att Adnature säljer SPOT,s. Inte aktuellt för mig nu, men kanske för framtida äventyr. Någon som vet om och var de går att hyra?

Önskar dig en skön vandring!
 
Jenny tar upp frågan om säkerhet för oss ensamvandrare. För egen del kan sägas att jag knappast har någon sådan utrustning vid vandring på publika leder under sommar och förhöst. Vid vandring utanför ledsystemet däremot har jag alltid en 0,5 liters petflaska med vatten, gul cykelväst och en visselpipa. Dessutom har jag förstås alltid lämnat en färdplan hemmavid med uppdrag för någon att meddela polisen om jag inte hör av mig vid resans slutdatum + en dag.

Hälsn Pelle
 
Jag gick samma sträcka fast från andra hållet för ett par år sedan. Då var den största svårigheten en bortspolad bro ett par mil söder om KVikkjokk (förutsatt att du går kungsleden). Jag gick ensam och fick gå långt uppströms, bort från leden, och riskera liv och lem för att komma över. Läskigt som tusan (och jag hade fog för det)! Grejen är den att jag nästan är säker på att samma bro var bortspolad även sju år tidigare när jag gick där, så det skulle inte förvåna mig om det inte finns en ny. Dock bör sägas att när jag gick där senast hade det varit mycket regn dagarna innan, så vattennivån var antagligen lite högre än det normala.

Den nya dragningen "runt" Hornavan var svår att hitta ibland då det ännu inte var någon stig. Nu har nog tillräckligt med folk gått där för att det inte ska vara något problem. Jag minns inget vad som skulle ha varit svårt där, men väl en liten roddtur på ca 100 meter. Är man ovan att ro och vinden viner är det lite nervigt.

I Jäkkvik finns en affär där man kan köpa fint med mat. Missa inte heller att ta in på värdshuset i Adolfsström för en lunch. Sitter som en smäck! Vid Adolfström kan du också åka båt en bit för att slippa ca 8 kilometer med myggigt lågland runt vattnet. Men det kostar några hundra.

Det är en fin sträcka du planerar att gå – de mest folktomma på kungsleden, vad jag vet. Ta med en bra bok och tillräckligt med snus (optional)!

/Markus
 
Har också funderat på den sträckan för sommarens vandring, dock i slutet av aug, början av sept. Läst Claes Grundstens guidebok "Kungsleden" för tips och inspiration. Jag kan rekommendera den.

Förra sommaren gjorde jag min första lite längre ensamvandring. Den gick över förväntan bra. Ett tips jag fått när jag frågat runt bland vänner och bekanta är att ta med några nödraketer. De kan köpas i båtaffärer.

Finns fler råd ang. säkerhetsprylar här? Vad använder ni? Såg att Adnature säljer SPOT,s. Inte aktuellt för mig nu, men kanske för framtida äventyr. Någon som vet om och var de går att hyra?

Önskar dig en skön vandring!

Hej!
Vad synd att du inte skulle gå förrän senare. Själv måste jag gå juli/augusti pga. semester så jag kan inte flytta.
Har läst boken du pratade om. Den var kanonbra!

Det är mycket just säkerheten jag tänkt på när det gäller denna sträcka eftersom det inte är så många som går den. Just OM olyckan skulle vara framme men man ska väl inte måla fan på väggen innan kanske. :) Men tackar för tipset om nödraketer. Kan vara värt att kolla ändå.

Hoppas du också får en skön vandring när du går!

Trevlig sommar!
 
Jag gick samma sträcka fast från andra hållet för ett par år sedan. Då var den största svårigheten en bortspolad bro ett par mil söder om KVikkjokk (förutsatt att du går kungsleden). Jag gick ensam och fick gå långt uppströms, bort från leden, och riskera liv och lem för att komma över. Läskigt som tusan (och jag hade fog för det)! Grejen är den att jag nästan är säker på att samma bro var bortspolad även sju år tidigare när jag gick där, så det skulle inte förvåna mig om det inte finns en ny. Dock bör sägas att när jag gick där senast hade det varit mycket regn dagarna innan, så vattennivån var antagligen lite högre än det normala.

Den nya dragningen "runt" Hornavan var svår att hitta ibland då det ännu inte var någon stig. Nu har nog tillräckligt med folk gått där för att det inte ska vara något problem. Jag minns inget vad som skulle ha varit svårt där, men väl en liten roddtur på ca 100 meter. Är man ovan att ro och vinden viner är det lite nervigt.

I Jäkkvik finns en affär där man kan köpa fint med mat. Missa inte heller att ta in på värdshuset i Adolfsström för en lunch. Sitter som en smäck! Vid Adolfström kan du också åka båt en bit för att slippa ca 8 kilometer med myggigt lågland runt vattnet. Men det kostar några hundra.

Det är en fin sträcka du planerar att gå – de mest folktomma på kungsleden, vad jag vet. Ta med en bra bok och tillräckligt med snus (optional)!

/Markus

Hej!
Tackar för infon.
Hoppas jag slipper bortspolade broar när jag går. :) Vill ha en behagligare vandring än farliga vad. Får kolla upp det.

Adolfström och värdshuset låter härligt. Kan tro att du som gått längre var trött på torrmat så det kanske smakade ännu bättre för dig än det gör för mig som inte gått så långt då. Hoppas även att jag kan köpa något njutbart i Jäkkvik.

Vilken tid har du gått på året? Och hur mycket folk möter man på den "ödsliga" sträckan mellan Ammarnäs och Kvikkjokk egentligen?

//Lasse
 
Gick Nikkaluokta - Jäkkvik sommaren 2009. Vad jag minns så var sista delen av sträckan efter båtfärden över Riebnes nydragen och endast snitslad med plastband. Vadet var ersatt med en roddfärd. Förutom just den sista sträckan innan Jäkkvik, var resten lättvandrat och fint.

Kan rekommendera att tälta vid södra änden av Gistojavratj - det var en av mina bästa tältplatser på hela vandringen!

Ha en bra vandring!

/Joakim

Hej!
Och tack för infon! Tältstället låter ju mycket intressant. Har jag med i planeringen.

//Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.