Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd?

Hej,

Jag och en kompis hade tänkt oss en "kort-vecka" på 5 dagar i fjällen. Området av intresse är Helags / Sylarna p.g.a lämpligt avstånd från Stockholm. I början på Juni i år vandrade vi triangeln och var tämligen ensamma i sommarvädret som var då. Detta skulle vi vilja göra om, men jag gissar att triangeln vid denna tidpunkt är att likna med E4 och jag uppskattar att vara lite mer för mig själv i fjällen, det är en stor del av tjusningen för mig.

Därför skulle jag uppskatta lite tips och råd från er lite mer erfarna!

Förutsättningarna är:
Vi har tält och är helt självförsörjande. Behöver ingen fjällstation / rastskydd.
Vi har hund med oss.
En av oss är inte speciellt vältränad (läs jag).

Funderingen från min sida skulle vara att gå ut på toppen av flatruet och sedan vandra därifrån mot Helags. Är det någon som gjort detta och kan ge några råd?

Ett annat alternativ skulle vara att gå från Kläppen, också mot helags och sedan vandra vidare.

Bunnerfjällen har jag också hört talas om, men då antar jag att man utgår från Storulvån?

Vad som är intressant är som sagt en inte alltför fysiskt krävande vandring på c:a 5 dagar. Alla tips uppskattas!!

Mvh

Henrik
 
Att starta från Flatruet verkar konstigt. varför göra det om det är helags och sylarna ni villl till. Det blir en betydligt längre anmarsch än att starta i kläppen.
 
Att starta från Flatruet verkar konstigt?! Då jag älskar platåfjäll sitter jag faktiskt och klurar på just en vandring med start någonstans på Flatruet i riktning mot Helags... Mitt på eller borta vid hällmålningarna bara för att gå över hela. Hittar inte många inlägg om Flatruet. Det om något är väl konstigt, en så vacker plats!

Vattendraget Diedtenjohke som rinner ut från Stentjärnarna, ritat ömsöm grövre ömsom smalare på kartan, är det vadbart någonstans? Någon som gått där?
 
Flatruet är fint

Jag har gått från Falkvålen mitt på Flatruet längs stigen till Stentjärnarna. (Stigen var lite tråkig, främst i början för det är mycket sönderkörda myrpassager - men sen blir det bättre.) Vi rundade Stentjärnarna på södra sidan. Vattendraget du nämner var lätt att passera, men det var i augusti. Sen passerade vi pass-sjön 1069. Vi gick sedan norr om Holmsjön och vidare nästan rakt mot Sakristian vid Sylsjön. Lite småkuperat, böljande landskap, men absolut njutbart och vackert. Jag kan bara rekommendera en bestigning av Helags - gärna längs den sällan gångna västra kammen, den är dramatisk och lagom nervkittlande.
Daniel
 
Har inte tänkt på att utgå från Flatruet - men varför inte...
Själv funderar jag på att utgå från Ramundsberget och sen gå runt Skarsfjällen på väg till Helags och sen vidare. Blir mer än fem dagar...
Västra kammen upp på Helags, Antar att man kan komma in söderifrån mellan Predikstolen och Helags, och sen upp vid stängslet?

Bunnerfjällen kan ni nå enkelt från både Storulvån och vålådalen. En idé är faktiskt att gå däremellan. Båda nås enkelt med tåg och buss. Ganska lagom på 5 dagar, tror jag. Skulle gå från Vålådalen till storulvån i så fall.
Dåligt tränad... jag hör till kategorin fet och lat vandrare. Men dom bästa vyerna är högst upp... Och man orkar mycket mer än man tror. När du känner dig helt slut har du förbrukat ca 30% av din förmåga.
Jobbiga (och vackraste) alternativet är över Storstensdalsfjället och längs kammen. Men går utmärkt att gå i dalgångarna oxå. Dock rekommenderar jag inte storstensdalens botten. Sankmark och vide om vartannat.

Finns massor av andra alternativ när ni går med tält. Generellt är den östra delen av området ödsligare. Gillar bättre fjällstugorna här jmf med Sylarna etc, Området mellan Gåsen - stensdalen - vålåstugorna är super liksom Anarisfjällen och västerut.

Så mycket fjäll, så lite tid...

//Peter

Hör av er om ni vill ha mer detaljerad info.
/Peter
 
Om ni inte är vältränade tycker jag inte att ni ska planera för en tur runt hela vålådalen, flatruet, helags, sylarna osv på 5 dagar. Mitt förslag är att gå från kläppen, passera ljungan, följa den omarkerade stigen längs grusåsen upp mot gåsåns rastskydd. Där viker ni av mot sylarna. Sedan går ni till Helags och till sist ner mot kläppen igen. Då får ni en ganska lätt tur som ni bör klara på 5 dagar med lite marginal och ni får se både helags och sylarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
seasteel Flatruet Fjällvandring 3
Topi Flatruet, inte bara bränna förbi? Fjällvandring 0
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.