Kläppen - Helags

Hej!

Jag och tjejen tänkte ta en tur till Helags för att göra en topptur och tälta en till två nätter. Ser ut som fantastiskt vacker vandring.

Vi ska utgå från parkeringen vid Kläppen och räknar med att kunna gå från parkeringen runt 10:00.

Lite dumma nybörjarfrågor:

1. Är det orimligt att gå från parkeringen till fjällstationen, slå upp tält där omkring, ta det lite lugnt och sedan gå upp på toppen under samma dag? Vi har OK kondition men absolut inte vältränade.

2. Vatten. Finns det fint drickbart fjällvatten runt leden eller behöver vi ta med oss ordentligt med vatten så det räcker för hela tiden?
 
Vatten finns så ni behöver inte bära med er. (Dock inte efter glaciärsjön vid toppbestigningen)

Det är ca 12km i svag uppförlutning till fjällstationen. Det är sedan ytterligare ett antal km i kraftig uppförsbacke till toppen. Går det att göra på en dag? Absolut! Det finns de som går Kläppen-Helags topp-Kläppen på samma dag. Så Kläppen-Helags fjällstation-Helagstoppen-fjällstation är ingen omöjlighet. Men det kräver sin kondition. Jag har tagit toppen dag 2 när jag gått i de trakterna, men jag är å andra sidan en lätt överviktig 50-åring 😁 Men knalla upp till fjällstationen och bestäm sedan. Är det en fin dag och ni känner er starka så kör. Det är en fin vandring!
 
Jag gick Kläppen - Helags (kanske gick vid 12 tiden från Kläppen), hann sätta upp tältet och kolla på fotbollsmatchen som visades i matsalen som startade någon gång under em (15-16 tiden). Morgonen efter satte jag klockan på 5.30, gick upp och kom iväg mot toppen strax före klockan 6, gick hela kammen. Var nere vid tältet drygt 10.15 igen, packade ihop och gick tillbaka till Kläppen. Var vid bilen kring lunchtid (vet inte exakt, men det gick jäkligt fort att gå tillbaka). Så, jag tror absolut att ni hinner med det samma dag!
 
Härligt! Tak för svar. Hade du med dig vatten eller var det fjällbäckar som gällde?
Jag vill minnas att jag fyllde typ två flaskor vatten vid parkeringen, sen fanns det vatten på fjällstationen. Det är ingen ansträngande vandring på något sätt, så det gick inte alls åt mycket vatten.
 
Hej !

Jag skulle inte rekommendera att försöka ta hela sträckan inklusive topptur samma dag.
Precis som ovan skriver så är det möjligt, men det kommer bli tufft.
Kläppen till fjällstationen är ganska fin led, några branta partier men ingen större utmaning vandringmässigt.
Men jag skulle nog räkna mellan 4-6 tim beroede på hur många pauser ni tar.
Vatten inga problem den biten finns flertal ställen fylla på.
Om ni tänkt ta hela vandringen på 1 dag med topptur så pratar vi säkert 14-18 tim vandring eftersom ni kommer behöver ta pauser för tex mat.
Jag och min son ( då 15 år ) gick kläppen, fjällstation för 3 år sen, blev dock aldrig topptur pga vädret, men vi valde sova vid fjällstation pga att vi visste det var minst 4 tim ner igen och ville inte vara helt slut när vi kom fram.
Jag gick även till fjällstationen förra året denna gång från Ramundberget med min flickvän vilket tog 2 dar att ta sig dit på dock ingen topptur heller pga vädret.

Kommer gå upp i år igen nu från kläppen för att spara 2 dagars vandring för att försöka hinna med en topptur till.
Lycka till med eran vandring och ta det varligt så ni inte kör slut på er det blir ingen trevlig vistelse där uppe då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.