helags till predikstolen

Jag har lite ledighet i mitten av september och tänkte ta en tur runt helags. Men då jag tittar lite så ligger predikstolen som en nära topp och jag undrar om det är möjligt att ta sig dit och hur den turen är?
 
a608cf82541c9ae0f4cea5a5b318dbf5.jpg
vet inte om fotot syns, testar ändå. Det är taget från min topptur på Helags i somras. Sluttningen längst till vänster på andra sidan dalgången är Predikstolen.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Hamnade mitt i matlagningen 😊 jo jag tror att man kan gå upp på den, men det blir nog längre än en dagstur från fjällstationen. Beror på var du går och hur du bor. Ska du tälta? Det går ju att gå runt Helags och gå via dalgången mellan Helags och Predikstolen, tar några dagar. Gick så som barn med mina föräldrar, så jag vet inte hur många dagar det blir som vuxen, då man kan gå lite längre etapper. Kolla kartan över området. Jag vet inte om du fick svar på din fråga nu, men en början iaf. :)

Mvh Malin

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Det går att ta sig till predikstolen från fjällstationen på en dag blir väl ca 20 km fram och tillbaka vanligaste uppgången är väl att gå upp vid renstängslet i dalen mot helags
 
Jag och en vän nära toppen av Helags i April. Predikstolen syns bakom oss till vänster. Jag upplevde det som att det inte hade tagit någon nämnvärd tid alls att ta båda topparna i ett svep. Vi hade i princip stormförhållanden och hela toppturen tog oss 4 timmar(tur och retur) i snöskor(slöskor).

Så absolut. Bara att köra, hade vi inte fastnat i en snöstorm hade jag själv gjort det sist.
 

Bilagor

  • helags.jpg
    helags.jpg
    16.1 KB · Visningar: 1,519
Ändring av tur.Fler frågor.

Det har blivit lite ändring av turen. Frugan och yngsta grabben som är 12 år ville med. Och då vill jag inte krångla med svårare/tuffare vandring utan vill ha mer lättgånget. Frågan är då. Vi kommer upp till kläppen på torsdag kväll och börjar gå mot Helags på fredag morgon.
Då vi har fredag, lördag och söndag på oss och eventuellt måndag också. Alltså två eller tre tältnätter och tre till fyra dagar vandring.
Hinner man ta Kläppen till helags, vidare helags till sylarna och tillbaka på tre dagar vandring?
 
Helags-Sylarna är väl 19 km, io och för sig lättgånget, men en bra bit .
sen tillkommer ju Kläppen-Helags, Jag skulle nog inte försöka sträckgå till sylarna och tillbaka på 3 dagar

men Kläppen, Heags, runt Helags, tillbaka är en fin tur.
 
Hmm, jag förstod nästan att det skulle bli för stressigt att ta hela vägen på 3 dagar. Får nog släppa Helags/sylarna helt i år och ta det nästa år det är liksom får långt att åka för att "bara" ta helags, har 38 mil enkel resa. Håller på att istället kolla på att ta någon tur runt Grövelsjön och storvättershågna eller Idre, inte samma "kaliber" men lätt tillgängligt och tillräckligt för att få lite fjällkänsla.
 
vettig tidsplan?

Som sagt så har jag fått ändra mina planer gällande helags och det får bli nästa år. Men nu sitter jag och kollar på någon tur vid Grövelsjön, och som sagt så har jag tre dagar på mig att vandra och två tältnätter med yngsta sonen 12 och frugan. Men jag har ju ingen aning hur långt man hinner på en dag, så är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig om denna tur är vettig eller för häftig för 3 dagars vandring.
Grövelsjön fjällstation-jakobshöjden-grötvallssjön-hävlingestugorna-storvätteshågna-grövelsjön.
Är det för långt? Hur långt går man per dag normalt tempo?
 
Man kan kanske gå längre, men 15 km (hyfsat platt) känns som en rimlig maxgräns för en 12-åring som man vill ska få smak för vandring, inte avsmak :)
 
Varför inte Sølen, de tre topparna man ser från Idre? Vandringen från parkeringen till Skardstjønna är ca 8 km, där finns fina tältplatser. Bestigningen av Mittsølen, 1755 m, är häftig. Den tar ca 2-3 timmar upp och ner.
Från Idre kör man mot Drevsjø i Norge. I Drevsjø fortsätter man mot Röros fram till Isterfossen, där tar man väg 217 ner till Elvbrua, åk över bron och fortsätt ca 3 km fram till Grøndalen. Där kör man in på betalvägen, 50 NOK och fortsätter till parkeringen vid vägs ände.
 
Varför inte Sølen, de tre topparna man ser från Idre? Vandringen från parkeringen till Skardstjønna är ca 8 km, där finns fina tältplatser. Bestigningen av Mittsølen, 1755 m, är häftig. Den tar ca 2-3 timmar upp och ner.
Från Idre kör man mot Drevsjø i Norge. I Drevsjø fortsätter man vägen mot Röros fram till Isterfossen, där tar man väg 217 ner till Elvbrua, åk över bron och fortsätt ca 3 km fram till Grøndalen. Där kör man in på betalvägen, 50 NOK och fortsätter till parkeringen vid vägs ände.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Pwe Gåsen till Helags via Holken? Fjällvandring 2
Henke_P Helags till helgen?? Fjällvandring 2
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.