Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen?

Tänkte åka upp och vandra lite v33 och har aldrig varit i det området tidigare. Vill gå mellan stationer för att få det lite bekvämare och lättare packning. Vålådalen verkar smidigast att ta sig till av startpunkterna där runt omkring med nattåget från Stockholm till Duved och sedan buss.
Finns det några knepiga vad eller annat man skall tänka på? Vilken riktning blir finast tror ni, Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen eller tvärtom? Tänkte ta en topptur, Helags eller Sylarna? Brukar det vara mycket folk v33? Vattenstånd? Myggigt?

mvh Jimmy
 
Ja, det är ganska smidigt att ta sej till Vålådalen! Men det är inte alla dagar det går buss upp i anslutning till nattågets ankomst, då kan man beställa skjuts av Åredalens Taxi tel. 0647-20444. Då kostar det 500 kr om man är ensam, 200 per/pers om det är tre eller fler passagerare.

Den rutten du nämner får du gå förbi både Gåsen och Stensdalen två gånger. Man kan ju också välja att gå över Vålåstugorna (två mil från Vålådalen) och sen till Helags-Sylarna-Gåsen-Stensdalen-Vålådalen.

Jag vandrade i området förra veckan (v30) det var mycket folk efter lederna och troligen i stugorna också, jag skulle tro att många är ute även v 33.

Det var fler och större snöfält uppe på fjället i år än vad det brukar vara, tyckte jag, men det var ändå inte så mycket vatten i bäckarna. Utom när det hade ösregnat en hel dag... Det brukar inte vara svåra vad i området, kan inte påminna mej att jag någonsin behövt ta av kängorna för att komma över nån stans.

Syltoppen är fin när det är fint väder! Många höjdmeter men inte särskilt svårt. Helags har jag inte varit uppe på toppen, men fjällstationen är trevlig!

Jag hade mest ont av knott men bara nere i skogslandet. Men det var den veckan...

Förresten är Härjångsdalen väldigt vacker att vandra, med sitt pärlband av småsjöar i dalbotten!

God tur!
 
Vi var uppe fem vandringsdagar vecka 31. Ganska blött i markerna, men hur man upplever det varierar beroende på typ av skor. En av oss hade gummistövlar och torra fötter, den andra hade meindl och blöta fötter. Vi gick enafors - ulvåtjärn - sylarna - gåsen - stensdalen - vålådalen. Du kan börja eller sluta i storulvån, den stationen är i en annan klass än vålådalen. Endast knott runt stensdalen. Bara mycket folk längs jämtlandstriangelns sträckor. Ca 175 gäster på sylarna, tältare inräknat. 5-7 plusgrader på natten. Mycket snö kvar = mycket vatten i bäckarna, särskilt i högre terräng. Vi tog av skorna i vadet mellan sylarna o gåsen. Andra vandrare hade också liknande vad mellan stensdalen o vålåstugorna, kan bero på var de valt att vada.
God tur!
 
Tackar!
Nu när jag tittar lite mer så kanske Storulvån är bättre som start- och slutpunkt? Dvs Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån? Eller andra hållet?
 
Vi tar oss också upp till området under v 33. Men i stället för att göra en rundtur startar vi i Vålådalen och avslutar vid Storulvån. Tåg och transferbuss mellan fjällstationerna och Undersåker resp Duved.
 
Vi tar oss också upp till området under v 33. Men i stället för att göra en rundtur startar vi i Vålådalen och avslutar vid Storulvån. Tåg och transferbuss mellan fjällstationerna och Undersåker resp Duved.

Jo det funkar ju absolut! Men min tanke var att man kunde lämna en liten väska med handduk oc rena kläder på stationen att ha när man kommer tillbaka, visst brukar det gå bra?
 
Skulle också rekommendera att gå förbi Vålåstugorna. Vägen dit från Vålådalens fjällstation är väldigt vackert när man kommer över trädgränsen, man kan se över hela Vålådalen.
Sedan är även vägen genom Härjångsdalen mellan Vålåstugorna och Gåsen supervackert.

På Storulvån kan man få ett litet skåp för att förvara kläder m m under tiden man är ute på tur.
Det kostar dock 150 kr i "pant" för att få skåpnyckeln, och detta ville de ha kontant när jag var där senast i vintras.
 
Tack för tipsen! Får se hur det blir, kör nog på det som blir smidigast och billigast transport.
 
Lätt att hitta?

Hej! Tar tacksamt del av värdefull information. Och en fråga, jag tänkte gå från Storulvån till Gåsen, Stensdalen och Vålådalen, hur är det att hitta? Är det väl markerat? Och hur är det med eventuella vad? Såg informationen om Gåsen, men tänkte på de andra sträckorna. Mvh
 
Hej! Tar tacksamt del av värdefull information. Och en fråga, jag tänkte gå från Storulvån till Gåsen, Stensdalen och Vålådalen, hur är det att hitta? Är det väl markerat? Och hur är det med eventuella vad? Såg informationen om Gåsen, men tänkte på de andra sträckorna. Mvh
Det är inga svårigheter att hitta. Följ stigen :) finns skyltar där det behövs. Och det är inga vad på den sträckan.
 
Tackar!
Nu när jag tittar lite mer så kanske Storulvån är bättre som start- och slutpunkt? Dvs Storulvån-Gåsen-Helags-Sylarna-Storulvån? Eller andra hållet?

Vi gick exakt den turen i förra veckan, dock åt andra hållet, dvs Sylarna första dagen. Inga vad att bekymra sig för men mycket folk på stationerna. Tredje dagen upp till Gåsen från Helags var det rejält med mygg (även på Gåsens topp) men den turen är fantastiskt fin vid vackert väder. Trist avslutning med grusvägen från Tjallingen men den går tydligen att undvika genom att gå på västra sidan av Handölan från Tjallingen (obanat men lätt terräng som det verkar).
 
Kom precis hem från tur Vålådalen-Stensdalen-Gåsen-Sylarna-Storulvån och hade enorma mängder med mygg t.o.m. på de mindre toppar vi valde att bestiga. Enda gångerna vi slapp mygg var vid kraftig blåst och någon dag mitt på dagen när solen gassade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
Mickebrodd Spontantur Vålådalen. Fjällvandring 1
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
Sebastianu Anarisfjällen Fjällvandring 4
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
handbagsatdawn Ramundberget - Vålådalen Fjällvandring 5
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Slitvargen Undersåker på morgonen vidare till Vålådalen Fjällvandring 12
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
Krusan Vålådalen eller Abisko med barnen? Fjällvandring 3
Majsan76 Vålådalen Stensdalsstugan Fjällvandring 4
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
mipen33 Östersund till Vålådalen 27/7 Fjällvandring 0
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
Grangfors Vålådalen nu? Fjällvandring 4
Henmar Vandring i Vålådalen Fjällvandring 11
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
PZON_390 Några höstfärger i Vålådalen än ? Fjällvandring 2
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
lodsjoberg Tips på 2-3dagarstur Vålådalen? Fjällvandring 4
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Osmos Vandring i Vålådalen Fjällvandring 5
teronin Vålådalen Aug Fjällvandring 3
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
piaea Vandra Edsåsdalen-Lill-Offsjön-Ottfjället-Vålådalen Fjällvandring 4
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
claesf Vålådalen-Lundörrsfjällen Fjällvandring 1
stinaL Vålådalen ledbeskrivning Fjällvandring 3
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
yhra Vålådalen Fjällvandring 6
skogsvakt Förbindelser undersåker-vålådalen Fjällvandring 2
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...