Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags

Vad tror ni om den leden med hund i slutet av juni?
Eller senare?
Är det tråkigt att gå efter sjön? Eller har man åtminstone lite fin utsikt?
Eller har ni andra turförslag runt Helags? Vi planerar runt en veckas vandring. Och då ta den här turen på 3-4 dagar och sen gå nån annanstans, kanske dagsturer från Helags fjällstation övriga dagar.

//Helen
 
Jag har hört att sluttningen mellan Sylsjön och Helags/Predikstolen ska vara rätt sank, men går man lite högre upp eller nere på stranden är det kanske inga bekymmer.

Parkerar ni vid Kläppen? I så fall tycker jag Kläppen - Gåsen - Helags (via Ljungris, Ljungan-vindskyddet och Holkendurrie) är en trevlig runda för att ta sig till Helags. Sista backen upp till Gåsen är ett jobbigt avslut på dagen, men utsikten och ute/bäck-duschen på Gåsen gör det väl värt det.
 
Sylsjön är ju reglerad så stränderna är inte så vackra men när jag gick där för ett par år sen gjorde det åtminstone att det fanns gott om ved att elda med... Vacker utsikt har man, över de norska fjällen! Vissa partier är sanka, jag följde leden ganska slaviskt, längs med norra delen av Sylsjön tror jag det vore trevligare att hålla upp en bit i sluttningen. Ekorrdörren är vacker! På sträckan Helags-Kläppen kan man med fördel följa vinterleden som går ovanför björkskogen söder om Kesusjön. Vackert och lättgånget! Det är också fint att gå stigen från Ljungdalen som går mellan Gröndörrstötarna, förbi Vitvattnet fram till leden mellan Helags och Fältjägaren.
 
Hej! och tack för svar.
Vi hade tänkt parkera vid Kläppen, men efter att ha läst en del i gamla trådar här verkar det bättre att parkera vid Torkilstöten.
Vi har ju ett tag på oss att planera.
Hur sankt är det på ett ungefär? Det beror väl givetvis på hur vädret är, Så länge det går bra att gå med kängor utan att vattnet går över skaftet så kan det ju vara okej en bit.

Hur är det med steniga partier i området? Det kan ju vara ganska svårt för hundarna.

//Helen
 
Planera är ju en stor del av nöjet!
Jag gick längs Sylsjön i slutet av juli eller början av augusti, just den veckan var set fint väder och sankmarkerna var då inte blötare än att det gick fint att gå med (högskaftade) kängor men tänkte att leden verkad vara dragen i huvudsak för skidåkare. Men det är ju inget som hindrar en från att välja andra stråk att vandra. Jag minns inte att det var särskilt stenig, däremot är det lite upp och ner vid de ganska många små bäckarna man behöver korsa. Men ingen var svår att ta sej över, inte ens den som ser lite större ut på kartan.
Det verkar inte vara många som går här, på två dagars vandring mötte jag bara en annan vandrare.
Lycka till med planeringen och så småningom, turen!
Hälsn. BrittMarie
 
Planeringen i går gav lite ändrade planer.
Istället för juni blir det september...
Och rutten ändrar vi till Helags(sen norr om Helags, inte ner efter sjön) - Ekorrdörren - Sylarna - Gåsen och ner till Helags igen, vilken väg vet vi inte än dock.
Finns det några fina dagsutflykter efter vägen?
Om vi vill ta det skapligt lugnt, vad tar det, 3-4 dagar?

//Helen
 
Tänker du leden från Helags fjällstation mot Mieskentjakke och sen följa vinterleden upp till Ekorrdörren? Rekommenderar en tältnatt i Ekorrdörren, det är fint där, bra tältplatser finns dels i närheten av rastskyddet och som jag minns, vid den mellersta av de tre små tjärnarna i dalen. Jag tycker att Holkendurrie, från Gåsåns vindskydd mot Ljungan är en fin färdväg istället för att gå upp till Gåsenstugan.
Dagsturer från Helags fjällstation finns ju, den bästa kan jag inte avslöja för jag har skrivit på tystnadslöfte beträffande fjällrävslyor... Men följ med på guidad tur dit, intressant och lärorikt och pengen det kostar går till fjällrävsmat! Annars tycker jag det är fint att gå upp till Helagsglaciären om man inte vill göra topptur.
Jag skulle nog vilja ha fyra dagar för den rundan du beskriver, plus två dagar fram och tillbaks till Helags. Men det är ju så olika hur fort man vill och kan gå.
 
Från Gåsen till Helags så kan jag tipsa om att gå en längre sträcka som dock är utan stigningar. Gå via dalen Hulkendurrie som är väldigt fin istället för vanliga leden till Helags
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.