Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd?

Nu har min make äntligen gett mig den glada överraskningen att han vill följa med oss till fjällen nästa år. Jag hade planer på att ta med mellandottern, då kommer hon vara 6 år, till Hemavan, för det verkar både lättvandrat och "fjälligt". Eventuellt skulle äldsta dottern med också, hon kommer då vara 14 år, men det är ju inga problem, för hon bär sitt eget. Vi tänkte ta oss runt en sträcka på ca 4,5 mil på en vecka, på lederna över och mellan fjällen, detaljerna tänkte jag fundera över senare efter goda råd från bl a er. :)

Nu hamnade saken i en liten annan dager, för om maken följer med blir det nog så att lillebror, då knappt 3 år, skall med också. Och hur gör vi då? Vi måste ha två tält, dela på lillebrors packning och förmodligen bära honom största delen av vägen. Vi behöver inte ta med all mat, eftersom vi räknar med att passera några stugor där man kan proviantera. Hur mycket kan en 6-åring bära? Kommer vi att klara det tror ni? :) (Här vill jag helst bara ha rungande JA som svar ;) Men ni får vara ärliga om ni vill.)
 
Nu har min make äntligen gett mig den glada överraskningen att han vill följa med oss till fjällen nästa år. Jag hade planer på att ta med mellandottern, då kommer hon vara 6 år, till Hemavan, för det verkar både lättvandrat och "fjälligt". Eventuellt skulle äldsta dottern med också, hon kommer då vara 14 år, men det är ju inga problem, för hon bär sitt eget. Vi tänkte ta oss runt en sträcka på ca 4,5 mil på en vecka, på lederna över och mellan fjällen, detaljerna tänkte jag fundera över senare efter goda råd från bl a er.

Nu hamnade saken i en liten annan dager, för om maken följer med blir det nog så att lillebror, då knappt 3 år, skall med också. Och hur gör vi då? Vi måste ha två tält, dela på lillebrors packning och förmodligen bära honom största delen av vägen. Vi behöver inte ta med all mat, eftersom vi räknar med att passera några stugor där man kan proviantera. Hur mycket kan en 6-åring bära? Kommer vi att klara det tror ni? :) (Här vill jag helst bara ha rungande JA som svar ;) Men ni får vara ärliga om ni vill.)

Du kan få svar på dina frågor men först vill jag gärna ställa en fråga.

Har Ni tänkt ha en mysig fjällsemester tillsammans som alla kommer att minnas som positiv?

Jag tror att om svaret på den frågan är ja så kanske planerna behöver justeras en aning.
En sexåring ska inte bära någon packning, hon kan visserligen bära en ryggsäck men den bör inte innehålla nåt mer än ett äpple och en tröja.
Jag vill inte säga vad Ni ska göra men med samma förutsättningar så skulle jag välja Abisko-Riksgränsenområdet eller Ritsem-Stora sjöfalletområdet, då är Ni framme i fjällen redan med bilen. Bo gärna i tält men på dessa områden finns alternativ vid ihållande regn.
Gör dagsturer tillsammans eller en lite längre tur med äldsta dottern medans de yngre barnen kan upptäcka närområdet. Båda dessa områden har väldigt mycket fina utflyktsmål för dagsutflykter.

Försök planera så att det blir en mysig upplevelse för alla så blir det säkert fler resor, fjällen är ju beroendeframkallande!:)
 
Allt beror så mycket på inställningen hos er i familjen men Hemavan området tycker jag passar bra för familjeäventyr, inte mycket anmarsh att tala om, tvivlar att Ritsem området är speciellt mycket bättre, om något.
Men vart ni åker spelar nog mindre roll skulle jag säga, det gäller att få familjen engagerad och delaktig, då brukar det bli glada miner också.
Har själv familj och vi har gjort diverse turer utan problem, inte säkert att vårat upplägg passar just er familj, men vore jag dig så skulle jag lägga upp det så här.


- Se till att alla får vara delaktiga i planeringen, berätta lite om området och inte bara specifikt den rutt du tänkt att ni skall ta, kanske 6 och framförallt 14 åringen vill ha möjlighet att göra någon specifik topptur, se på någon fors eller annat som du inte tänkt på.

- Lasta så mycket av utrustningen som möjligt på dig och din man, men se till att samtliga, även 3 åringen får bära någon väsentlig del av utrustningen för att känna sig delaktig, vår 3 åring brukar tex bära tältspik med stor entusiasm. Hans 6 åriga kusin bär med stolthet ett 2 mans Nammatj utan att klaga, medan hans knappt 2 åriga lillasyster nöjer sig med att gå några hundra meter per dag.

- Du eller din man bär en bärstol eller ryggsäck som 3 åringen kan åka på när han inte orkar/vill gå längre.

- Fråga 6 & 14 åringen vilka personliga saker de vill ha med sig och låt dem ta med det, så länge inte vikten drar iväg för mycket. Fråga även om de vill ansvara för något, 14 åringen kanske skulle tycka det vore spännande & engagerande att få bestämma tältplats, eller liknande.

- Ta med god mat, tänk ut några familjelekar och ha några överraskningar i bakfickan, godis, böcker, lego, eller vad nu era barnen i alla dess åldrar kan tycka om.

- Visitera 6 & 14 åringens packning innan ni åker, åtminstone kontroll lyft den så att de inte packat med sig för mycket.

- Om ni inte gjort liknande turer tidigare så se till att köra ett testskott på hemmaplan, åtminstone att packa all utrustning, gå någon kilometer, laga mat, slå upp tälten, packa ihop och gå hem igen.


Lycka till!


/Urban
 
Vad roligt att ni ska ut med alla barnen!
Vi har gått med vår son sen han var 6 år. Nu är han 14 och vill ut ännu!
Jag håller med om att en 6åring inte ska bära något tungt. Vi började med en magväska som innehöll lite godis, favoritnallen, en liten anteckningsbok och penna. I remmen hängde vi en kåsa för vattenpauser. Däremot kan en 14åring bära alla egna kläder, sovsäck etc och även ha ansvar för någon gemensam pryl eller varför inte mat ( vår son hade nudlar).
När vi har gått med våra barn har de föredragit övernattning i stuga, men vi har ändå haft tältet med som nödlösning, ifall ngn inte orkat längre. Vid ett par tillfällen har vi använt tältet så, vid en åskskur och en gång när en av oss drabbades av dålig mage.
Lycka till! Kom ihåg att man inte behöver med sig all världens prylar! Packa lätt och vettigt! Gå korta dags etapper eller ha en stuga som bas. Vi har flera gånger åkt helikopter ut i fjällen eller tillbaka till bilen! Det har ungarna uppskattat! Det viktigaste är inte längden på sträckan man går utan upplevelsen under vägen!
 
Kanske alltför "bekvämt" för er smak, men för en familj som vill låta barnen prova på fjällen och ändå ha valmöjligheter om vädret blir dåligt är ju ett alternativ ett fast boende och dagsturer.
När våra tre barn var små hyrde vi flera somrar stuga i Björkliden - här är den stora fördelen att man redan är i kanten av kalfjället, ingen lång anmarsch genom skog, och få ställen har så många variationsmöjligheter: här finns många roliga alternativa dagsturer, t.ex. gå upp till Låktatjåkko; Kärkevagge med jättestenarna och Trollsjön; ta linbanan upp på Nuolja och vandra ner; gå till rallarkyrkogården m m.
Vi tyckte det var skönt att kunna variera utifrån barnens dagsform och intresse - och inte minst efter vädret. Om det var regn eller barnen tappat lusten åkte vi tåg till Narvik, gick på naturum i Abisko, samlade stenar och kastade smörgås vid Torneträsks strand eller bara satt inne och begrundade den magnifika utsikten över Torneträsk mot Lapporten från stugfönstret.
Man kan ju även ha tält med och göra en kort tur med någon övernattning. (Tror man kan hyra tält också ifall man behöver två.)
Huvudsaken att det sker på barnens villkor - det är åtminstone vår erfarenhet. Och som bekant orkar ju barn hur mycket som helst - bara det är kul. Och inget alls om det är tråkigt.
Lycka till!
 
Tack för era synpunkter! Och jag tar gärna emot fler. Kul att se att det har funkat för andra, oavsett vilket upplägg man har!

Självklart vill vi göra det trevligt för hela familjen, det är därför jag ber om råd. :) Jag och dottern har varit ute förr, så vi vet vad vi ger oss in på, men det vet ju inte de andra.

Delar av familjen har varit i Abisko och Stora sjöfallet förr, och en av anledningarna till att jag funderade på Hemavan var att jag såg en chans att se något nytt. Dessutom marknadsför de sig som barnvänliga, vilket jag av erfarenhet vet brukar stämma om det står så, och på kartan ser det ut som om bilvägen går nästan ända upp på kalfjället, eller missar jag något? Jag tar gärna emot tips på andra områden också, det finns fler ställen vi inte har varit på. Vi har ett år på oss, ingenting är bestämt.

En till anledning var att det fanns relativt korta rundslingor i område. Men om vi nu skall upp allihopa är det kanske bäst att gå en rak sträcka för att kunna gå så långt vi tycker det är kul och vända efter halva vägen. Hur är kungsledensträckan från Hemavan och norrut? Lättvandrad? Fin?

Hur mycket sexåringen kan bära råder det uppenbarligen delade meningar om. Jag var ute i fjällen första gången när jag var 8 år, och då bar jag väl 5-6 kg tror jag, så ca 3 kg tänkte jag mig att hon kanske kunde ta. Om hon inte orkar hela vägen kan ju jag eller maken hjälpa henne bära det en bit. Annars är det ju inte så mycket att dela upp mellan oss, även om det alltid är skönt att lätta packningen något kg.

Jag gjorde ett grovt överslag på hur mycket all packning, borträknat gångkläder, skulle väga och hamnade på sammanlagt 42 kg. Om äldsta dottern tar 12 kg och jag eller maken tar 20-25 kg, så blir det 5-10 kg+lillebror kvar åt den andra. (Maken kan väl ta 5 kg mer än jag?) Det låter ju inte outhärdligt att ta sig fram 5 km om dagen på det sättet, inte ens om man ökar lasten med extra chokladkakor och leksaker.

Tanken är att "provskjuta" ett par-tre dagar på Upplandsleden framåt nästa sommar. Det är inte alltid sånt blir av, men man brukar ångra sig och känna sig väl våghalsig på vägen upp, även om det brukar gå bra ändå, på något sätt.

Hyra stuga är ju annars ett alternativ som vi vet fungerar. Alla utom lillebror har gått dagsturer från stuga (han var med i magen en gång, men det kanske inte räknas). För bekvämt är väl synd att säga, men när nu maken har börjat intressera sig för tältvandring är det bäst att hänga på. Annars är han en sån som gärna ser fjällen på avstånd, går ut en bit, för att slappa i hotellbaren med en cognac till kvällen. Men jag kan nog överraska honom med en cognac till kvällskaffet medan jag delar ut barnens chokladkakor i det fria också. :)
 
Kul...

att fler tar med sig sina barn på fjällvandringarna.

Våra barn har fått bära sin sovsäck + liggunderlag i en ryggsäck från de var 6 år gamla.
Alla fyra har klarat detta galant utan att klaga.

Minstingen, 6 år gammal (nu 12 år), gick 2,5 mil på tre dagar när vi vandrade i Grövelsjön..... två övernattningar.....

Måste säga att de mindre går mer är våra större som har blivigt vääääääldigt tonårströtta på sista tiden (17 och 16 år gamla).

Se mer från vår vandring med barnen på vår hemsida www.traneving.se under vandra med barn.
:)
 
Picea;385170
Hur mycket sexåringen kan bära råder det uppenbarligen delade meningar om. Jag var ute i fjällen första gången när jag var 8 år, och då bar jag väl 5-6 kg tror jag, så ca 3 kg tänkte jag mig att hon kanske kunde ta. Om hon inte orkar hela vägen kan ju jag eller maken hjälpa henne bära det en bit. Annars är det ju inte så mycket att dela upp mellan oss, även om det alltid är skönt att lätta packningen något kg.

Från Eskilstuna kuriren om barn och ryggsäckar:

Tumregel
Forskare i Umeå har tagit fram en skala för hur lång tid man kan belasta muskulaturen innan det uppträder en skadebild. Procenten är förhållandet mellan den vikt man bär och kroppens vikt.
- Som tumregel kan man säga så att du kan bära i 10-20 minuter utan att det händer så mycket.
Om man ska arbeta en hel dag får man inte ha en belastning som överstiger fyra-fem procent av kroppsvikten, enligt Per Leissner.
Att bära ryggsäcken till och från skolan varje dag är egentligen ingen fara. Det som har betydelse är att inte bära under för lång tid. Muskulaturen ska hinna hämta sig mellan gångerna.

Det är inte bara vikten som är en faktor, tiden spelar stor roll. Det är skillnad på dagstur eller att bära ryggan i en vecka, detta gäller naturligtvis inte bara barn utan även vuxna:)
Du känner ditt barn: vikt, smärttröskel, kondition, vana att promenera och allt annat som spelar in. Det finns förmodlingen inget generellt svar och det går naturligtvis inte att använda någons kusin i samma ålder som referens. Det är vissa skillnader på barn även om de är i samma ålder.
 
Alla fyra har klarat detta galant utan att klaga.
Fast när det gäller vad barn ska bära så är det ointressant vad de klarar utan att klaga och även vad de orkar. Barn (som vill bära) orkar nämligen mycket mer än vad som är bra för deras växande kroppar.

Det finns väldigt lite forskning på det här området, delvis av naturliga själ, för man utsätter ju inte barn för skaderisken bara för att få försökspersoner och kunna visa hur skadligt det är. Det som finns är teorier om kompression i ryggkotor mm som kan skada och ge olika besvär senare i livet. Även om detta inte går att säga med säkerhet så borde varje förälder tänka på det och ta med den risken i packplaneringen.

Naturligtvis är det svårt, för att inte säga omöjligt, att ge några riktlinjer för hur mycket barn i olika åldrar ska bära, men en tumregel som jag tycker är bra är "mindre än hälften av barnets ålder i kilo och ju yngre barnet är desto mer mindre än hälften". Nån som fattar?? :)
Alltså en treåring ska bära mindre än 1½ kg och gärna inte mer än 1, och en 15-åring ska bära mindre än 7½ och gärna inte mer än 7. Då bär den lille "mer mindre än hälften" :cool:

Picea, när mina barn var små åkte vi i flera år till ställen där vi kom så nära kalfjället som möjligt. Vi packade på oss föräldrar allt och barnen lite, och gick 2-3 km, så att vi inte längre såg vägen. Där slog vi upp tältet vid en fin klättersten och jokk och hade basläger där så länge maten vi orkat bära med oss räckte. Det blev sköna och härliga dagar för oss alla, men massor av roliga vandringar, bestigningar och upptäckter i fjällen. Ungdomarna är idag vuxna (en nästan vuxen) och älskar fjällen. Jag föreslår att ni gör något liknande. Om du vill ha tips på lämpliga platser så säg till.
 
Kungsleden från Hemavan

Man kan ta sittliften från Solkatten. Därifrån är det lättvandrat till Viterskalstugan. Därifrån har man en fantastisk utsikt in i Viterskalet.
Jag har gått sträckan tre gånger. Inga besvärliga vad, utan lagom så att barnen får uppleva hur det är att vada.
Startar man när liften öppnar hinner en vuxen fram och tillbaka till Viterskalsstugan, och ner med liften på samma dag.
Utsikten är vackrast norrut och västerut. Tyvärr stör skidanläggningen österut åtminstone mig i början av vandringen. Vill man tälta finns det en bro en bit norrut från liften där jag minns att det fanns utrymme för tält.
 
Ett bra upplägg verkar alltså vara att gå en eller två dagar, korta sträckor, slå läger, göra några dagsturer, hela familjen eller i två "lag", och sen gå tillbaka, samma väg eller helst en annan, om det finns någon. Jag tar gärna emot fler förslag på ställen. Sittlift låter ju som ett utmärkt alternativ för att spara litet energi. Tack för länkarna, Jörgen, jag skall genast läsa!

Jag måste bara fråga angående bärande: Många larmrapporter i tidningarna handlar om skolväskor som skall bäras varje dag till och från skolan. Jag kan förstå att det är farligt om de är för tunga. Men skadar det verkligen lika mycket att bära en vecka i fjällen? 7 kg för en 15-åring verkar väldigt försiktigt. Tror ni inte att min rygg skulle braka rätt snart om jag gick till jobbet varje dag med 15-20 kg på ryggen också?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
MartinHaake Vandra hela Kungsleden. Fjällvandring 14
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
gustav.thoresson Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 3
pergit Hela Kungsleden Fjällvandring 7
Petri Niemelä Hela Kungsleden juli augusti Fjällvandring 12
KebneKajsa Hela Kungsleden Fjällvandring 13
skogsvakt Vandra hela kungsleden Fjällvandring 6
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
camfor vandra hela Kungsleden Fjällvandring 23
europa12 Satelitbilder över hela landet. Fjällvandring 8
Bulingen Hela Kungsleden = 6 olika fjällkartor Fjällvandring 41
laurentiusweg Hela Skanderna sommartid? Fjällvandring 3
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Hela Kungsleden, bära allt? Fjällvandring 17
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Hjortronälskare Orolig mamma - familjen borta i Sarek Fjällvandring 37
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.