Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet

Hej!

Min flickvän och jag planerar att vandra från Nikkaluokta till Tarfala, vidare norrut till Kuopervagge och sedan västerut till Kungsleden strax norr om Singi. Sedan tänkte vi följa Kungsleden ner till Vakkotavare. Vi vill gå denna sträcka då vi vill avvika lite från de största och mest välbesökta färdvägarna, men samtidigt inte ge oss ut på något alltför strapatsrikt. Vi har gått i fjällen ett antal gånger tidigare, oftast längs Kungsleden. Vi vill ta med vår hund.

Är det någon som gått hela eller delar av ovannämnda sträcka? Hur är den, klarar man den med medelmåttig fjällvana? Klarar en hund den? Hunden har varit med på alla tidigare fjällvandringar och har således ganska bra fjällvana (stormtrivs i fjällen, har aldrig varit några problem tidigare). Vandringen planeras äga rum i mitten av augusti så förhoppningsvis ska vi slippa problemen med vattenmängderna.

Alla tips & råd mottages tacksamt. Har ni tips på andra turer som ni tror är bättre är det också intressant.

Tack på förhand.
Mvh Jonathan
 
Tarfala - Kuopervagge ett krux, kanske

Hej!

Bra tur, som inte bör skapa några problem, mer än möjligen etappen från Tarfala till Kuopervagge. Vet inte vad en hund tycker om den steniga och kanske isiga etappen. Kolla med fjällstationen om glaciären är barsmält (dvs blankis), eller ej. Själv har jag bara gått där när det varit snö, som gjort det hela enkelt.

I övrigt inga större strapatser. Rätt stora höjdskillnader i etapperna söder om Kaitumstugorna, men inga svårigheter. Ev. rodd över Teusajaure, ibland finns möjlighet att åka med motorbåt.

God tur
Bert
 
Vilken väg ska ni ta till Tarfala från NIkka? Leden som går upp till Keb är väl den absolut mest vandrade i området så där lär ni inte slippa så mycket av folkmassorna.

En variant är att gå via Tjeuralako, vilket är lite jobbigare, men ändå lättare än vägen ni tänkt er från Tarfala till Kuopervagge.

Räkna med mycket sten i storblockig terräng från Tarfala till bortre änden på Drakryggen i Kuopervagge.

En lite snällare variant som ger mer variation och ligger bortom de stora vallfardsstråken är att göra en runa runt Keb via Vistas. Gå antingen upp mot Tjeuralako eller upp i Vistasdalen från Nikka. Bor ni i stugor är det bäst att ordna båtskjuts upp en bit i Vistasdalen för att hinna fram till stugan på en dag. Med tält är ni friare.

Sedan går man mot Nallo och Sälka. Biten därefter mellan Sälka och Nikka, om man tar den vägen tillbaka, är välvandrad förstås, men skillnaden mot ert första alternativ när ni kommer ut ur Kuopervagge är inte så stor.

Det går också att från Sälka gå mot Hukejaure och Sitasjaure där det inte är så många som går. RUnt Hukejaure är det ett märkligt lite småkulligt månlandskap.

Passerar ni Sälka är en tur upp på toppen att rekommendera. Det var någon som ställde en fråga om det nyligen – sök i forumet.
 
Re: Tarfala - Kuopervagge ett krux, kanske

nidob49; sa:
Vet inte vad en hund tycker om den steniga och kanske isiga etappen. Kolla med fjällstationen om glaciären är barsmält (dvs blankis), eller ej. Själv har jag bara gått där när det varit snö, som gjort det hela enkelt.

Tack för svar.
Följdfråga; måste man gå på glaciären? Av Grundstens bok tolkade jag det som att man kunde gå vid sidan av glaciärerna, och på så sätt slippa det. Då vi inte har någon erfarenhet av glaciärvandring ville vi undvika det. Å andra sidan kanske denna glaciär är lättvandrad och ofarlig att gå på?
/Jonathan
 
Vid sidan av

Men reservation för mina bristande geologiska kunskaper passerar man glaciären vid sidan om, MEN på en moränrygg som har iskärna. Denna kärna kan ibland vara framsmält. Passagen handlar bara om några tiotal meter, men blir omöjlig att passera utan stegjärn om den är barsmält. Ryggen lutar dessutom åt tre håll (åt sidorna och nedåt) och kan vara lite halkig även med grus på. Men tar man det bara långsamt och försiktigt är det inga problem.
 
Re: Vid sidan av

Hedman; sa:
Passagen handlar bara om några tiotal meter, men blir omöjlig att passera utan stegjärn om den är barsmält.

Tack för svar.

Några stegjärn har vi inte och har aldrig använt. I mitten av augusti lär det ju vara stor risk för att den är barsmält. Av din kommentar ovan måste jag ju då dra slutsatsen att vi inte bör försöka oss på denna vandring.

Hm, vi kanske får tänka om och hitta en annan sträcka som passar för en veckolång tur med hund. Förslag?

Mvh Jonathan
 
Re: Vid sidan av

Hedman; sa:
...man glaciären vid sidan om, MEN på en moränrygg som har iskärna. Denna kärna kan ibland vara framsmält. Passagen handlar bara om några tiotal meter, men blir omöjlig att passera utan stegjärn om den är barsmält. Ryggen lutar dessutom åt tre håll (åt sidorna och nedåt) och kan vara lite halkig även med grus på. Men tar man det bara långsamt och försiktigt är det inga problem.

Hej!

Jag menar inte moränryggen, utan den sträcka då man går ut på glaciärkanten för att ta sig förbi det översta klippartiet. Där kan man ibland trampa på i snö, men ibland är det som sagt barsmält.

Men det är svårt att säga hur det ser ut just detta år. Terrängen (snö- och isläget) är ju ständigt föränderlig i detta område.

Mvh Bert
 
Re: Re: Vid sidan av

nidob49; sa:
Jag menar inte moränryggen, utan den sträcka då man går ut på glaciärkanten för att ta sig förbi det översta klippartiet. Där kan man ibland trampa på i snö, men ibland är det som sagt barsmält.

Jag gick aldrig på någon glaciärkant, så vitt jag minns. Kom västerifrån och kasade först över branta, grusiga klippor (borde vara lättare åt andra hållet) innan jag kom ner på nämnda moränrygg (glaciärkant?) som sedan möter den stora moränryggen man följer ner i dalen. Är verkligen denna grusiga, korta isås en bit av glaciären?
 
Re: Re: Re: Vid sidan av

Hedman; sa:
Jag gick aldrig på någon glaciärkant, så vitt jag minns. Kom västerifrån och kasade först över branta, grusiga klippor (borde vara lättare åt andra hållet) innan jag kom ner på nämnda moränrygg (glaciärkant?) som sedan möter den stora moränryggen man följer ner i dalen. Är verkligen denna grusiga, korta isås en bit av glaciären?

Hej Erik!

Nu är det väl 4-5 år sedan jag gick där på snö. Det är ju fullt möjligt att den isiga moränryggen låg under snön den gången. Året efter försökte vi ta oss upp där - men sikten var så dålig (dimman låg "ärtsoppstät" i flera dagar i hela området) och isen var barsmält, så vi fick vända om.

Sedan dess har jag inte gått där. Det är alltså fullt möjligt att det ser helt annorlunda ut nu, efter de två rekordvarma somrarna 2002 och 2003.

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2004-07-21 kl 14:36]
 
ornskar; sa:
En lite snällare variant som ger mer variation och ligger bortom de stora vallfardsstråken är att göra en runa runt Keb via Vistas. Gå antingen upp mot Tjeuralako eller upp i Vistasdalen från Nikka. Bor ni i stugor är det bäst att ordna båtskjuts upp en bit i Vistasdalen för att hinna fram till stugan på en dag. Med tält är ni friare.

Sedan går man mot Nallo och Sälka. Biten därefter mellan Sälka och Nikka, om man tar den vägen tillbaka, är välvandrad förstås, men skillnaden mot ert första alternativ när ni kommer ut ur Kuopervagge är inte så stor.

Det går också att från Sälka gå mot Hukejaure och Sitasjaure där det inte är så många som går. RUnt Hukejaure är det ett märkligt lite småkulligt månlandskap.

Passerar ni Sälka är en tur upp på toppen att rekommendera. Det var någon som ställde en fråga om det nyligen – sök i forumet.

Hej!
Tack för ditt svar.
Med hjälp av synpunkter från er som svarat har vi börjat tänka om. Stenig terräng är inget som hunden uppskattar, så det vill vi undvika.

Vi lutar nu mer åt en variant av den tur som du föreslår; från Nikkaluokta genom Vistasdalen till Vistas, sedan till Nallo, Sälka och sedan kungsleden söderut till Vakkotavare. Det skulle bli en lagom lång tur. Det enda bekymmer som vi ser är huruvida det förekommer några vad på denna sträcka. Då vi har hund klarar vi bara enkla, grunda vad. Hur är det på sträckan mellan Nikka och Vistas?

Vi sover i tält.

Är det en bestigning av Kebnekaise från Sälka som du syftar på? Är det en dagstur man kan göra med hund? Jag ska söka i forumet och läsa på. Är det möjligt att ta med hunden vore det ju klart intressant.

Är det mycket folk mellan Singi och Vakkotavare? Det känns som att det borde vara mindre folk där än på sträckan mellan Abisko och Kebnekaise.

Som sagt, stort tack för din hjälp. Ditt tips har lett oss in på ett betydligt bättre spår.
 
jonte3@hotmail.com; sa:
Är det en bestigning av Kebnekaise från Sälka som du syftar på? Är det en dagstur man kan göra med hund? Jag ska söka i forumet och läsa på. Är det möjligt att ta med hunden vore det ju klart intressant.

Jag hittade lite när jag sökte, så jag får korrigera min fråga. Det var alltså en bestigning av Sälka-toppen du syftade på. En sådan verkar dock inbegripa ett vad med vatten över knähöjd vilket i princip innebär att vår hund sköljs bort. Det får vi med andra ord nog avstå ifrån.

/ Jonathan
 
Fjäöllvandring i Kebnekaiseområdet

Det är, enligt min erfarenhet, betydligt färre människor som vandrar Singi-Vakkotavare än som vandrar sträckan mellan Abisko och Kebnekaise.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.