Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips

Hej!
Efter att ha tänkt lite på saken och fått en hel del jättebra tips på utrustning så gjorde jag en snabb lista över inventarier inför den upp till två veckor långa vandringen i Kebneområdet.
Kommentarer mottas gärna.
Ursäkta formateringen..!


TÄLT: Akto grön 1,5 kg 3580kr
UNDERLAG, TÄLT: Skyddsunderlag komplett akto 390kr
GASOLFLASKOR: Primus Powergas, 450gr, 84kr
GASOLKIT INKL BRÄNN: Classic Trail Kit, 349kr
RYGGSÄCK: Haglöfs Sec 65 (abs.minimumstorlek), 2100kr
TRÖJA: underställ, ACTIVES 020 TEE, haglöfs 360kr
BYXA: tierra Hang Around Pant, 799kr
BOXER: Lundhags Merino Boxer, 295kr
KOMPASS: 25kr
KÄNGOR: kängor, Meindl Barbados, 1595kr
SOVSÄCK: HAGLÖFS ZNOOZ 500 1300kr
---

Resa, 600kr t/r kiruna stockh 600kr
buss t/r kiruna->nikkaloukta : 146kr

---

Mat: Ca 500kr 500kr

---

(jacka har jag redan, behöver inte inköpas)

TOTAL: ~12300kr


----------------------------------------------
Något som rent spontant behöver justeras? Någon som känner till billigare sätt (buss??) att ta sit från 08 till kiruna? Etc etc? :)

Reseäventyret är planerat till slutet av juni kommande sommar.

Mycket tacksam för svar!
Mvh
Christopher
 
Jag skulle se efter om jag kunde låna lite av utrustningen eller om det gick att använda något av det jag redan har. Det är lätt att bränna mycket pengar på prylar som man sen kanske inte är helt nöjd med. Ta en kortare tur först och prova dig fram till vad du behöver.
 
Det ser väl bra ut tycker jag. Fast jag skulle ha struntat i skyddsunderlaget ;)

ps. se till att testa allting några nätter hemmavid först, så du vet hur tält och kök funkar. ds
 
Gyllengahm; sa:
TÄLT: Akto grön 1,5 kg 3580kr
UNDERLAG, TÄLT: Skyddsunderlag komplett akto 390kr
GASOLFLASKOR: Primus Powergas, 450gr, 84kr
GASOLKIT INKL BRÄNN: Classic Trail Kit, 349kr
RYGGSÄCK: Haglöfs Sec 65 (abs.minimumstorlek), 2100kr
TRÖJA: underställ, ACTIVES 020 TEE, haglöfs 360kr
BYXA: tierra Hang Around Pant, 799kr
BOXER: Lundhags Merino Boxer, 295kr
KOMPASS: 25kr
KÄNGOR: kängor, Meindl Barbados, 1595kr
SOVSÄCK: HAGLÖFS ZNOOZ 500 1300kr

---

Mat: Ca 500kr 500kr

---

Återigen, låna, låna, låna. Nog har väl någon i bekantskapskretsen ett trangiakök och en sovsäck.

Det kan regna en hel del. Ett par regnbyxor av något slag behövs.

Jag har aldrig behövt skyddsgolv till mitt HB Nallo.

Ta med en varm tröja ur garderoben. Likaså någon mössa. Ett par handskar/vantar är också skönt att ha.

2 par innerstrumpor och 2 par tjocksockar.

Jag skulle definitivt välja en högre sko än den du valt. Å jag skulle aldrig klara mig med ett par byxor utan ordentliga benfickor, helst 2.

500:- för mat i 2 veckor lät väldigt snålt. Jag antar det kan gå om man snålar in på kaffe, godis, desserter, jordnötter, torkar all mat hemma och INTE provianterar i fjällstationer och stugor.

Billigare än buss är nog svårt att komma.

Tja, det var lite om det du skrev i listan.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
Gyllengahm; sa:
TÄLT: Akto grön 1,5 kg 3580kr
UNDERLAG, TÄLT: Skyddsunderlag komplett akto 390kr
GASOLFLASKOR: Primus Powergas, 450gr, 84kr
GASOLKIT INKL BRÄNN: Classic Trail Kit, 349kr
RYGGSÄCK: Haglöfs Sec 65 (abs.minimumstorlek), 2100kr
TRÖJA: underställ, ACTIVES 020 TEE, haglöfs 360kr
BYXA: tierra Hang Around Pant, 799kr
BOXER: Lundhags Merino Boxer, 295kr
KOMPASS: 25kr
KÄNGOR: kängor, Meindl Barbados, 1595kr
SOVSÄCK: HAGLÖFS ZNOOZ 500 1300kr

---

Mat: Ca 500kr 500kr

---

Återigen, låna, låna, låna. Nog har väl någon i bekantskapskretsen ett trangiakök och en sovsäck.

Det kan regna en hel del. Ett par regnbyxor av något slag behövs.

Jag har aldrig behövt skyddsgolv till mitt HB Nallo.

Ta med en varm tröja ur garderoben. Likaså någon mössa. Ett par handskar/vantar är också skönt att ha.

2 par innerstrumpor och 2 par tjocksockar.

Jag skulle definitivt välja en högre sko än den du valt. Å jag skulle aldrig klara mig med ett par byxor utan ordentliga benfickor, helst 2.

500:- för mat i 2 veckor lät väldigt snålt. Jag antar det kan gå om man snålar in på kaffe, godis, desserter, jordnötter, torkar all mat hemma och INTE provianterar i fjällstationer och stugor.

Billigare än buss är nog svårt att komma.

Tja, det var lite om det du skrev i listan.

Mvh
Peter P.

Perfekt! Lite saker jag glömt! Ska uppdatara och kolla vidare lite. Någon annan, råd/spontana kommentarer?

Förresten, var hittar jag buss från stockhlm till kiruna? Någon som har erfaranhet? Finner inte så mycket på internet.

Mvh
Christopher
 
Mina tips!

Jag tycker också att det ser bra ut. Det där tältet blir du nog nöjd med! Själv har jag ett Nallo 2. Öva gärna på att sätta upp tältet innan, för beroende på hur man spänner linorna så blir tältet olika. Jag upptäckte tex att om jag spänner linorna som sitter vid tältstängerna mera utåt sidorna snarare än framåt/bakåt, så blir tältet mycket större inuti!

Annars har väl folk redan sagt det mesta, om att prova utrustningen innan och så. Det viktigaste misstaget som jag gjorde på min första tur var att jag inte TRÄNADE tillräckligt innan! Samma med min man, och han är väldigt vältränad! Vi fick gå en annan tur än vi först planerat, för att vi (egentligen framför allt min man, konstigt nog) fick så ont i knäna!

Så jag föreslår att börja öva på att gå med packning i terräng lång tid i förväg. Även om man är vältränad så är det inte säkert att man är försäkrad mot knäont.

Stavar är hemskt bra också, det kan du ju prova att gå med. De sparar knäna och är verkligen en stor hjälp när man börjar bli trött i fotleder och knän.

Lycka till!
 
Re: Mina tips!

^_^; sa:
Jag tycker också att det ser bra ut. Det där tältet blir du nog nöjd med! Själv har jag ett Nallo 2. Öva gärna på att sätta upp tältet innan, för beroende på hur man spänner linorna så blir tältet olika. Jag upptäckte tex att om jag spänner linorna som sitter vid tältstängerna mera utåt sidorna snarare än framåt/bakåt, så blir tältet mycket större inuti!

Annars har väl folk redan sagt det mesta, om att prova utrustningen innan och så. Det viktigaste misstaget som jag gjorde på min första tur var att jag inte TRÄNADE tillräckligt innan! Samma med min man, och han är väldigt vältränad! Vi fick gå en annan tur än vi först planerat, för att vi (egentligen framför allt min man, konstigt nog) fick så ont i knäna!

Så jag föreslår att börja öva på att gå med packning i terräng lång tid i förväg. Även om man är vältränad så är det inte säkert att man är försäkrad mot knäont.

Stavar är hemskt bra också, det kan du ju prova att gå med. De sparar knäna och är verkligen en stor hjälp när man börjar bli trött i fotleder och knän.

Lycka till!

Tack! Kul att jag i stort lyckats komma fram till något bra! Budget ligger på 12kkr max så detta är lagom. Bra att du påminde mig om att träna innan också. Ska ta mig några promenixer innan äventyret börjar. Hur långt gick ni två? Jag hade tänkt ungefär 12 mil max då det är första gången jag provar på vandring.
 
granbom; sa:
Gyllengahm (Christopher Gyllengahm) skrev...
Förresten, var hittar jag buss från stockhlm till kiruna? Någon som har erfaranhet? Finner inte så mycket på internet.

Mvh
Christopher


http://www.swebuss.se/
http://www.tapanis.se/

Tåg är MktMktMktMktMktMktMktMkt bättre, skönare, bekvämare, snabbare...
/M


Hej!
Kan inte finna resor från stockholm till kiruna med de bussbolagen. Finns det bussbolag som åker raka vägen dit från stockholm?

Mvh
Christopher
 
Re: Re: Mina tips!

Gyllengahm; sa:
Tack! Kul att jag i stort lyckats komma fram till något bra! Budget ligger på 12kkr max så detta är lagom. Bra att du påminde mig om att träna innan också. Ska ta mig några promenixer innan äventyret börjar. Hur långt gick ni två? Jag hade tänkt ungefär 12 mil max då det är första gången jag provar på vandring.

Vi gick nog ungefär 12 km per dag. men då var det orösat (alltså inte på led). Vi gick typ från morgon till kväll och slocknade så fort vi slagit upp tältet och ätit middag.

Nästa gång ska jag vara bättre tränad så att jag kan gå lite fortare, på så vis hinner man ju få lite mera fritid på kvällarna. Fler vilodagar hade behövts än de vi hade. Då hade vi kanska pallat med hela turen istället för att vara tvungna att gå på Kungsleden sista halvan.

Här finns foton och beskrivning från turen vi gick.


Nu har jag sammanställt min packlista inför nästa gång jag vandrar:
Här finns den. <--- Kanske finns något tips där!


Ang. tåg så ska du gå in på Connex hemsida.
 
Re: Re: Re: Mina tips!

^_^; sa:
Gyllengahm; sa:
Tack! Kul att jag i stort lyckats komma fram till något bra! Budget ligger på 12kkr max så detta är lagom. Bra att du påminde mig om att träna innan också. Ska ta mig några promenixer innan äventyret börjar. Hur långt gick ni två? Jag hade tänkt ungefär 12 mil max då det är första gången jag provar på vandring.

Vi gick nog ungefär 12 km per dag. men då var det orösat (alltså inte på led). Vi gick typ från morgon till kväll och slocknade så fort vi slagit upp tältet och ätit middag.

Nästa gång ska jag vara bättre tränad så att jag kan gå lite fortare, på så vis hinner man ju få lite mera fritid på kvällarna. Fler vilodagar hade behövts än de vi hade. Då hade vi kanska pallat med hela turen istället för att vara tvungna att gå på Kungsleden sista halvan.

Här finns foton och beskrivning från turen vi gick.


Nu har jag sammanställt min packlista inför nästa gång jag vandrar:
Här finns den. <--- Kanske finns något tips där!


Ang. tåg så ska du gå in på Connex hemsida.

Hej! Kul att du ville dela med dig lite bilder. Det ser jättefint ut där ni gick! Längtar redan! Packlistan går in i favoriterna :) Tackar!
 
Den sovsäck du valt är en sommarsäck med en komforttemp på runt 10 grader och du kommer garanterat frysa. Jag ger mig numera aldrig ut på fjället i norra Norrland utan en sovsäck som minst klarar -5 i komforttemp. Ett tips är att använda dubbla sovsäckar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.