Råd om bra termos

Hej.
Jeg skal have en ny thermos, men hvilket mærke skal jeg vælge?
Jeg har set på www.pimus.se og www.thermos.dk men jeg ved ikke hvilken der er bedst, eller om der er andre og bedre modeller?
Den skal være tæt og holde varmt i lang tid.

För och nackdelar ved dem jeg har set på og andre modeller?

Christian, Danmark.
 
Det råder en ganska stor konsensus skulle jag vilja säga att Thermos är den som håller bäst temperatur över tid.

I Sverige finns Thermos att köpa från en rad återförsäljare både i affär och på nätet.
 
Sen finns det ju ännu lättare och dyrare varianter av bergsklättrar thermosar.

Men orginalet är svårt att slå. Observera dock att det finns olika thermosar, med olika godstjocklek och därmed totalvikt.
 
Jag tycker att Thermos Light & Compact är så bra att jag kompletterade min 7,5 deciliters med en 3,5 dl för en vecka sedan. Lär hålla hur länge som helst och håller värmen förbaskat bra.

12845_db7f0db49848fa23c790007b2cdc2d66.jpg


Jag tycker att "snabb-pipen" också funkar skitbra, läcker inte och mindre söl än skruvkork. Vet att vissa skriver att den är kass men jag håller inte alls med.

thermos02.jpg
 
Själv använder jag C & H Primus Termos har inget negativ att säga om Primus termosar förutom att korken kunde haft bättre räfflor så man får ett bättre grepp, är man ett barn (svaga händer) eller om man är våt eller frysen om fingrarna (stela fingrar) så får man inget bra grepp om korken, man slinter... Korken är inte 100% ergonomisk!

+ är att man få med två korkar (en vanlig och en Quick-Stop kork)

Mvh troswe
 
Jag har en gammal 1-Liters Thermos inköpt i senare delen 1970-talet. Den har använts MYCKET! Jag använder naturligtvis den ännu idag! Håller fortfarande värmen mycket bra.
 
Ica har Thermos Light sedan åratal. Äger 1 1L och 1 0,5L. Båda går mot 6 år, båda fungerar klanderfritt.

...båda i egentillverkade fodral av billigt liggunderlag. Skönare att hantera på vintern och stoppar bucklor, ståltermosens värsta fiende...

//J
 
Mange tak for svarene.

seobserver<- Jeg skal ikke klatre med den eller vandre meget langt, så vægten er ikke det store problem. Men tak for dit svar.

Jeg vil prøve at se en Primus i en affär inden jeg bestemmer mig. Jeg har allerede set Thermos, men vil gerne sammenligne dem.

Chr.
 
Hej,

JAg har en Primus termos som helt plötsligt slutat isolera, jag kan inte förstå vad som är fel. Den har gått från att vara så bra att man bränt sig på teet man fyll i på morgonen när man druckit av det på eftermiddagen till att bli "iskallt" på bara en timme eller två.

Någon som varit med om samma sak? jag kan inte riktigt förstå hur en termos kan gå sönder, den är lite bucklig men har svår att upptäcka hål som skulle göra att det inte finns något isolerande vakuum längre..
 
En termos kan mycket väl gå sönder utan att man kan se någon större åverkan på den på utsidan. Det behövs inga stora hål för att luften ska sugas in... Är det så att utsidan blir varm också Felix?? Då är det alldeles säkert så att vakuumet har släppt, reklamera den där du köpt den eller hos Primus. Har aldrig varit med om några problem när det gäller en sådan enkel grej.

/Niklas
 
Har en Thermos som nu kanske börjar bli 10 år, nästan.
Svart, med handtag och två muggar.
Suverän!

Väger kanske lite mer än de lättaste, men den är ju stor också, och håller alltså värmen mycket bra. Den lite triviala finessen med dubbla muggar är också en uppskattad sak.

Såg dock inte på thermos.se att de finns nån modell längre.

Ett skäl till att den håller värmen bra kan också vara att den har en "vanlig" skruvkork. Jag har flera termosar som har snabbkork och där märks det att värmen läcker ut. Tror dock inte nån av dessa är en Thermos.
 
Hej,

JAg har en Primus termos som helt plötsligt slutat isolera, jag kan inte förstå vad som är fel. Den har gått från att vara så bra att man bränt sig på teet man fyll i på morgonen när man druckit av det på eftermiddagen till att bli "iskallt" på bara en timme eller två.

Någon som varit med om samma sak? jag kan inte riktigt förstå hur en termos kan gå sönder, den är lite bucklig men har svår att upptäcka hål som skulle göra att det inte finns något isolerande vakuum längre..

Om termosen blir varm att hålla i så har vaccumet släppt, bara att slänga.
Tyvärr gör också bucklor att termosen isolerar sämre eftersom avståndet mellan in- och utsida minskar. Tipset är att alltid bära termosen skyddat och/eller göra ett termosöverdrag av billigt liggunderlag, skyddar lite mot bucklor.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
Lissas Termos. Fjällvandring 2
fujii Termos eller stormkök? Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.