Mat i eller utanför tältet?

Brukar ni ha er mat i tältet eller lägga det en bit bort från tältet när ni tältar på fjället? Mer specifikt Abisko-Nikoulutta ? Jag tänker att det blir ganska jobbigt om björnen vill in i tältet pga mat? Däremot vistas björnen primärt i skogen. Men man vet ju aldrig. Hur gör ni?
 
I Skandinavien förvaras den i ryggsäcken som är i tältet medan nästa dags frukost brukar förvaras i tältet utanför ryggsäcken
Detta oberoende om det är skog eller kalfjäll
 
Det verkar sprida sig en obefogad björnskräck genom vandringssverige, influerat av bilder och historier från Nordamerika.
Den enda man ska vara "rädd" för över möss och myror i maten.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Är mer orolig för att andra vandrare stjäl min mat än att en vilsegången björn skulle göra det så maten är alltid i absiden.
 
Att matenblir stulen av nallen är jag inte rädd för men senariot att nalle vill in i tältet pga maten finns där är ett senario som jag gärna vill slippa. Ligga och höra en björn utanför tältet känns inte så härligt😅
 

avslutad210712

Gäst
Tror inte att du behöver vara rädd för nallen uppe på kalfjället mellan Abisko och Nikkaluokta. Personligen har jag aldrig ens tänkt tanken på björnar vare sig uppe på kalfjället eller i skogarna närmast kalfjället.

Och jag är definitivt ingen tuffing när det gäller sånt. Är inte heller rädd för björnar i skogarna hemma där jag vet att det både finns björn och att stammen verkar ha ökat senaste åren.

Men om du själv känner att du vill lägga maten en bit från tältet så ska du såklart göra det om inte annat för att få en bättre nattsömn.

Kan nämna att jag vid ett tillfälle hade med mig en tältkamrat som inte hade kunnat sova på natten pga "björnen" som strök omkring utanför tältet och hade mystiska läten för sig. Så jag öppnade tältet och som tur är hade ett hundratal renar skrämt bort "björnen"........
 
Känns väldigt osannolikt att en björn i svenska fjällen skulle våga sig fram till ett tält. De är väldigt skygga.

Lämnar man sin matpåse 200 meter bort finns det nog istället en risk att något djur vågar sig dit, och det vore ju tråkigt....
 
Enda gången jag varit skraj att möta björn var när jag irrade omkring i rapadalens djungel långt ovanför stigen bland manshöga ormbunkar och skit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.