åka eller inte åka...

Är på väg till Nikkaluokta med min dotter för vandra upp i Vistasdalen med avslutning ner till Tarfala och Keb. För henne är det första längre vandring med tält. Väderprognosen visar regn regn och mer regn. Visst är vädret väldigt varierande i fjällen men är det värt att riskera hennes första tur med smhi:s regnprognos? Sikten är troligen inte storslagen uppe på höjderna och toppturen som vi hade som avslutning kanske inte alls blir av.
Tåget går ikväll och jag blir alltmer tveksam efter SMHI:s väder prognos.
Vill att hon ska få en härlig start på vandringslivet.
 
Lördag och söndag ser ju relativt OK ut. Snö och höstfärger senare i veckan kan nog ge lite fina vyer. Överväg göra korttur kring Abisko i stället. Kanske tåg till Narvik en av de regniga dagarna. Anpassa turen efter det aktuella vädret.

Thure
 
Trixig fråga..Prognosen nu visar ju kallt och regn större delen av nästa vecka. Jag skulle nog hellre bo på fjällstationen i Keb el Abisko då, eller avbryta.
 
Senast ändrad:
Jag röstar också på dagsturer. Och att återkomma i sommar med den tänkta turen.

Men det beror ju också på ålder och kynne hos dottern.
 
Hon är stark mentalt och fysiskt. Men kallt regn i några dagar kan få vem som helst att tappa humöret. Vi kollar just nu på Sylarna som ett alternativ. Lite kortare resa, lite kortare toppar...
 
Även om hon som du säger är stark på flera sätt måste ändå upplevelsen vara positiv speciellt i början. Den här tiden på året när hösten definitivt infunnit sig i fjällen och vintern knackar på dörren får man ha en del pannben när det regnar, kanske blötsnö, dagar i sträck och så pass kyligt att man aldrig känner sig varm och kläderna/kängorna aldrig torra vid en tälttur.
När jag började introducera min egen dotter för fjällvandring tog vi först förlängda helger med några dagar ute i Norge dit det är enkelt att ta bilen från Göteborg när väderutsikterna var positiva. Därefter ökade vi och första längre tur var Abisko-Nikkaluokta via Vistas och Nallo samt en topptid på Kebnekaise via västra leden. Allt som allt 11 dagar i bästa vandringssäsong dvs start i slutet av Juli. Det blev en positiv erfarenhet och gav mersmak.Nu är vi ute på turer ihop nästan årligen och har gjort många långa vandringar ihop i både Sarek och norska fjällen 🙂
 
Känns som det väldigt mycket hänger på din dotters ålder och personlighet; där finns hela skalan från bekväma livsnjutare till dem som lever upp av extra strapatser. Själv tycker jag det är rätt meningslöst om man ändå inte får se något, avstår utan att blinka en tilltänkt toppbestigning, och ligger hellre och dagdrömmer i mitt lilla tält hela skitvädersdagen. Men folk är som sagt olika redan som barn.

Fast man kan bli överraskad, även om man tror sig känna vederbörande. Min yngsta dotter, då 17 år, hängde rätt motvilligt med på sin skolas traditionella fjällvandring. Hon hade visserligen varit med i mulle/strövare/frilufsare, rest/luffat/bergsvandrat med mig på kontinenten, men redan då vägrat både regn och uppförsbacke (om den inte gick att klättra, då var det genast kul), och sen ratat allt "friluftsliv" i trettonårsåldern.
Gänget åkte rakt in i en vägg av blåst, dimma och hällande regn, som föll sju dagar av sju. Tälten läckte så sovsäckarna simmade omkring. Sikten var lika med noll, temperaturen inte mycket däröver. Jag följde väderutsikterna med fasa och gav i tankarna upp allt hopp om dotterns frilufsarframtid.

På mitt försiktiga "nå, hur var det?" när jag mötte henne på tågstationen fick jag bara det korthuggna: "kul". Veckan efter hemkomsten återknöt hon kontakten med "sina" TVM:are och började planera för nästa vandring...

Väderprognoser är ju vad de är; ibland har man mer tur än väntat. Kan ni löpande anpassa turen efter vädret, allt från att i stället ta Malmbanan till Narvik till mysigt fjällstationsliv med dagsutflykter, så skulle jag nog slå till. Om tältet helt eller delvis är enda alternativet, skulle jag nog inte riskera din dotters första upplevelse; särskilt om hon inte är så gammal att hon kan se bortom det enskilda fallet.
 
Jag skulle förra året gå JO-JO- leden dvs Tarfala och norr ut men det skulle bli oväder men bara lite ovan topparna mot Abisko T så var det ok väder testa detta ist många fler alt och stugor att anv på fina ställen om regn och snö.
Ev kolla om det finns plats på A.T. anex och gör dagsutflykter och ev tåg till Narvik spec sträckan ner från bergen mot samhället fint iaf vid sol.
Ev är Länstyrelsens Naturum öppet om det snöar.
En dags utflykt är till Camping platsen upp på Kungsleden där kan man sitta i ett väderskyddat rum och laga lite mat med Abiskojock några meter ner.
 
Vi åkte på vår första fjällvandring då barnen var mellan 10 och 15 år gamla. Prognosen såg dålig ut, med regn och blåst, men vi åkte ändå. Första dagen var ok, men sedan blev det riktigt dåligt. Kulingvindar som slet i tältet, regn och snö om vartannat. Branen frös och hade svårt att sova. Allt blev blött och kallt, och prognosen framåt såg inte bättre ut. Det slutade med att vi avbröt och gick hem ett par dagar tidigare än planerat.

Barnen blev dock inte avskräckta. Vi har fjällvandrat två gånger till efter det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Dr manne Vill du åka MC och vandra i Norge? Fjällvandring 0
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
ViktorForsberg Åka snowboard vid Kebnekaise Fjällvandring 1
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.