Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags

Hej!
Jag är på jakt efter en ny ryggsäck. Jag är 190 cm lång och rätt smal, så jag behöver en ryggsäck med justerbar rygglängd som har bra komfort.
Har en Lundhags V6 sen tidigare, haft den i tio år och den är inte det minsta sliten. Otroligt bra kvalité, så när det kommer till Lundhags vet jag att de presterar. Dock är den något för liten, 50 liter(fick ändå i 21 kg på senaste turen) och rygglängden är för kort.

Jag skulle vilja veta om någon har provat följande modeller och i fall de är värda att ha i åtanke:

Bergans Rondane 85 L (http://www.bergans.com/products/def..._detalje&modID=4548&ml1=6&ml2=1&t=Rondane 85L)

Osprey Aether 70 L: (http://www.ospreypacks.com/en/product/mens/aether_70_1)

Lundhags V8 75+10L: (http://lundhags.se/ryggsackar/#showProduct?id=16693)

Är mest sugen på Osprey eller Bergans, beror på vilken som känns skönast. Ska naturligtvis prova alla innan köp, men jag vill ändå fråga om hur säckarna funkat i övrigt. Jag gillar att säckarna är smala och kompakta, men ändå rymliga. Vill få plats med allt för 10+ dagars turer, och det fick jag i min 50 liters, endast liggunderlaget som jag fäste utanpå. Siktar på att bära kring 18-19 kilo.

Just nu tänker jag så här om varje säck:
Lundhags, jag vet att de alltid levererar, har både byxor och kängor från dem, aldrig varit nöjdare med kvalitét.
Osprey: Snygg, verkar vara väldigt funktionell med många smarta funktioner, osäker på kvalitén och om den mest är plottrig eller faktiskt funktionell.
Bergans: Har ingen erfarenhet av deras produkter, men säcken verkar enkel och slittålig. Inget bull-shit helt enkelt.


Så, vad sägs? Rekomendationer, tips, erfarenhet, smak?
 
Ospreys säckar är helt underbara, de är lätta med många funktioner utan någon som helst avkall på kvalité. Jag har en Aether sedan ett par år och är hur nöjd som helst, efter den har det faktiskt blivit 3 Osprey säckar till i varierande storlek.

Det är en typisk nordisk inställning att en ryggsäck måste väga 5kg och vara helt rigid för att vara hållbar, men det som gör Osprey så sköna att bära är att de är just lätta och flexibla, en Osprey säck blockerar inte dina rörelser utan flexar med din kropp.

Sedan har Osprey som sagt många finurliga features på sina säckar, exempelvis har Aether har tre öppningar: toppen, botten och en stor öppning mitt på så du kommer åt hela säcken utan att behöva packa ur allt. Den stora kängurufickan bak på säcken är en klar favorit, idag kan jag inte fatta hur jag klarat mig i alla år utan en sån. :)
 
Tack för era synpunkter. Är nu ganska övertygad om en Aether 70L färg magma.
Om någon annan vill tillägga något, feel free!
 
Jag blev också sugen på Aether efter en tråd här.. När jag såg den irl så ångrade jag mig dessvärre. Faslig mycket remmar som dinglade kors och tvärs - ryggsäcken Snoddas ;-)
 
Jag kom på en sak till, man kan byta avbärarbälte, är du lång och smal så kan du ha en ryggsäck med stl L men ett avbärarbälte i stl M.

En ryggsäck som ska passa alla mellan 160-190 cm blir endast en medioker kompromiss om du befinner dig i nära ytterligheterna. Ospreys system med tre storlekar som går att finjustera funkar klart bättre.
 
Jag blev också sugen på Aether efter en tråd här.. När jag såg den irl så ångrade jag mig dessvärre. Faslig mycket remmar som dinglade kors och tvärs - ryggsäcken Snoddas ;-)

Om man nu tycker att det är ett problem så.. :)

Jag har inget problem med det på min iaf utan tycker den sitter bra, på mig. Man kan väl ta bort det man inte vill ha isf.
 
Om man nu tycker att det är ett problem så.. :)

Jag har inget problem med det på min iaf utan tycker den sitter bra, på mig. Man kan väl ta bort det man inte vill ha isf.

Jag tycker inte heller att det är ett problem. Är väldigt noggrann med vilka funktioner säcken har och jag vill ha nog med remmar för att komprimera säcken så mycket som möjligt, så det är en fördel :)

Min tjej har en Haglöfs Matrix 60L och den är enkel och lätt men jämfört med min Lundhags kommer den inte långt med tanke på remmar, möjlighet till kompression och smarta funktioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.