Tung ryggsäck

Jag ska upp och vandra Kungsleden i augusti. Då det är första gången jag vandrar med tung ryggsäck så tänkte jag ge mig ut en kväll och gå milspåret i skogen för att testa ryggsäcken.

Ryggsäcken är en Fjällräven Kajka 75 (3 kg). Jag ska packa tältet (Bergans Kompakt 2, väger 3 kg), liggunderlaget (Thermarest Trail Lite Large, 1 kg), sovsäck (Haglöfs, 1 kg), samt en fylld 10 liters vattendunk. Summa 18 kg.

Känns det som en bra förberedelse inför Kungsleden?
 
Börja med tom vattendunk.
Du behöver gâ en hel del för att fâ säcken att forma sig efter din kropp och för att du ska komma underfund med hur du vill justera in säcken.
Efter ett par rundor i milspâret ( inte samma dag sâ klart) kan du börja fylla i vatten.
 
Varför fega när man kan gå ut hårt och fortsätta hårt. Har spenderat kvällen (i alla fall två timmar) med att gå en mil (Skrylle) med 20 kg packning (bagagevåg, Kjell & Co). Antingen är Kajka världens bästa ryggsäck eller så är jag i bättre form än jag trodde. Det var faktiskt mindre ansträngande att bära 20 kg än jag fått intryck av här på forumet. Midjebältet tog den mesta av vikten. Skulle dock inte vilja fjällvandra med så värst mycket högre vikt. Nästa milrunda blir det 25 kg. Bara för att testa gränserna. If it's worth doing it's worth overdoing som Mythbusters säger.

En helt annan fråga. Jag satt och räknade på matåtgången under en veckas fjällvandring och kom fram till 1 kg mat per dag (torkat renkött, frukt, ägg, juice, bulgur, etc). Kan det vara en rimlig uppskattning? Skulle bli 7 kg totalt. Känns lite mycket om man jämför med andras packlistor.
 
Senast ändrad:
Av dina tidigare inläggi trâden att döma är du ju en sjuhelsikes stark och tuff grabb :cool:, men, en ryggsäck som är bekväm första dagen är inte sâ kul tredje dagen i rad. Eller efter 3 mil.
Nu har du inte skrivit hur lângt du ska gâ pâ Kungsleden, ska du bara gâ en mil sâ är detta en onödig debatt, men ska du avverka 10-15mil sâ är det värt att träna lite i förväg och hâlla nere vikten.
Varför ska du t ex ha med dig juice? Fjällvatten är gott, är du orolig för vitaminintaget sâ ta med brustabletter. Ägg? Det finns ju äggpulver. Osv Osv.

Själv är jag sâ bekväm av mig att jaq huvudsakligen äter färdig frystorkad som kan tillagas i sin pâse. Det ger viktutrymme för godis o en lite virre.
 
Jag ska upp om två veckor och vandra Abisko till Nikkaloukta på sju dagar, inklusive en topptur till Kebnekaise. Min plan var först att ta med all mat, men efter att ha räknat på vikten så ska jag ta med hälften (frukost + lunch) och sen köpa resten i stugorna. Max 20 kg startvikt för ryggsäcken är målet.

Jag kanske överdrev lite i mitt tidigare inlägg :) Men faktum kvarstår, det var lättare än jag räknat med. Visserligen gick jag bara en mil, men å andra sidan gick jag den på bara två timmar. Vissa dagsetapper av Kungsleden är ju på 12 km, dvs inte mycket längre. När jag hade gått klart hällde jag ut vattnet, så när jag gick från garaget till lägenheten vägde ryggsäcken bara 10 kg. Kändes knappt att jag hade den på mig! Hade varit en dröm att vandra med så lätt packning :)
 
Varför fega när man kan gå ut hårt och fortsätta hårt. Har spenderat kvällen (i alla fall två timmar) med att gå en mil (Skrylle) med 20 kg packning (bagagevåg, Kjell & Co). Antingen är Kajka världens bästa ryggsäck eller så är jag i bättre form än jag trodde. Det var faktiskt mindre ansträngande att bära 20 kg än jag fått intryck av här på forumet. Midjebältet tog den mesta av vikten. Skulle dock inte vilja fjällvandra med så värst mycket högre vikt. Nästa milrunda blir det 25 kg. Bara för att testa gränserna. If it's worth doing it's worth overdoing som Mythbusters säger.

Välj lite platser med upp och ned att springa omkring i Skåne en solig dag och dissa alla som varit i Lappland och vandrat och tyckt det varit jobbigt känns som get a life

Tips Vandra Turning Torsos trapp hus upp och ned med 25 kg på ryggen tills du klämt 1600 höjdmeter (Kebnekaise - Fjällstationen) eller 800 höjdmeter (Abisko - Tjäktja)

Andra skånska "backtips" http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=492317

Bra film om att vandra Kungsleden som Fjällräven gjort
http://www.streamio.se/Play?projectId=15271
 
De som ger sig iväg och vandrar i Sarek i 2-3 veckor, hur tung packning har de? Om man behöver 20 kg för en vecka på Kungsleden, då känns det som man skulle komma över 30 kg för Sarek. Eller är det fjäderlätt och Survivorman som gäller?
 
hejsan
själv använder jag stavar när det är brant uppför eller nerför, sällan på platten..
tänker du ta keb med full packning ??

annars håller jag med flertalet insändare -BANTA packningen..
lufta fötterna ofta, ha dubbla strumpor och Banta PACKNINGEN ..
väl ingångna skor, väl ingången rygga samt BANTA PACKNINGEN ..:)


vänligen nils
 
Elljusspårsilometrar är oftast mycket kortare än kartkilometrar på fjället.
I och för sej går du ju Kungsleden så ibland är ju det som ett motionsspår.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
Dixi Funkar teleskopstavar vid tung belastning? Fjällvandring 9
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.