Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags

Hej!
Jag är på jakt efter en ny ryggsäck. Jag är 190 cm lång och rätt smal, så jag behöver en ryggsäck med justerbar rygglängd som har bra komfort.
Har en Lundhags V6 sen tidigare, haft den i tio år och den är inte det minsta sliten. Otroligt bra kvalité, så när det kommer till Lundhags vet jag att de presterar. Dock är den något för liten, 50 liter(fick ändå i 21 kg på senaste turen) och rygglängden är för kort.

Jag skulle vilja veta om någon har provat följande modeller och i fall de är värda att ha i åtanke:

Bergans Rondane 85 L (http://www.bergans.com/products/def..._detalje&modID=4548&ml1=6&ml2=1&t=Rondane 85L)

Osprey Aether 70 L: (http://www.ospreypacks.com/en/product/mens/aether_70_1)

Lundhags V8 75+10L: (http://lundhags.se/ryggsackar/#showProduct?id=16693)

Är mest sugen på Osprey eller Bergans, beror på vilken som känns skönast. Ska naturligtvis prova alla innan köp, men jag vill ändå fråga om hur säckarna funkat i övrigt. Jag gillar att säckarna är smala och kompakta, men ändå rymliga. Vill få plats med allt för 10+ dagars turer, och det fick jag i min 50 liters, endast liggunderlaget som jag fäste utanpå. Siktar på att bära kring 18-19 kilo.

Just nu tänker jag så här om varje säck:
Lundhags, jag vet att de alltid levererar, har både byxor och kängor från dem, aldrig varit nöjdare med kvalitét.
Osprey: Snygg, verkar vara väldigt funktionell med många smarta funktioner, osäker på kvalitén och om den mest är plottrig eller faktiskt funktionell.
Bergans: Har ingen erfarenhet av deras produkter, men säcken verkar enkel och slittålig. Inget bull-shit helt enkelt.

Så, vad sägs? Rekomendationer, tips, erfarenhet, smak?

Ospreys säckar är helt underbara, de är lätta med många funktioner utan någon som helst avkall på kvalité. Jag har en Aether sedan ett par år och är hur nöjd som helst, efter den har det faktiskt blivit 3 Osprey säckar till i varierande storlek.

Det är en typisk nordisk inställning att en ryggsäck måste väga 5kg och vara helt rigid för att vara hållbar, men det som gör Osprey så sköna att bära är att de är just lätta och flexibla, en Osprey säck blockerar inte dina rörelser utan flexar med din kropp.

Sedan har Osprey som sagt många finurliga features på sina säckar, exempelvis har Aether har tre öppningar: toppen, botten och en stor öppning mitt på så du kommer åt hela säcken utan att behöva packa ur allt. Den stora kängurufickan bak på säcken är en klar favorit, idag kan jag inte fatta hur jag klarat mig i alla år utan en sån. :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för era synpunkter. Är nu ganska övertygad om en Aether 70L färg magma.
Om någon annan vill tillägga något, feel free!

Jag blev också sugen på Aether efter en tråd här.. När jag såg den irl så ångrade jag mig dessvärre. Faslig mycket remmar som dinglade kors och tvärs - ryggsäcken Snoddas ;-)

Jag kom på en sak till, man kan byta avbärarbälte, är du lång och smal så kan du ha en ryggsäck med stl L men ett avbärarbälte i stl M.

En ryggsäck som ska passa alla mellan 160-190 cm blir endast en medioker kompromiss om du befinner dig i nära ytterligheterna. Ospreys system med tre storlekar som går att finjustera funkar klart bättre.

Jag blev också sugen på Aether efter en tråd här.. När jag såg den irl så ångrade jag mig dessvärre. Faslig mycket remmar som dinglade kors och tvärs - ryggsäcken Snoddas ;-)

Om man nu tycker att det är ett problem så.. :)

Jag har inget problem med det på min iaf utan tycker den sitter bra, på mig. Man kan väl ta bort det man inte vill ha isf.

Om man nu tycker att det är ett problem så.. :)

Jag har inget problem med det på min iaf utan tycker den sitter bra, på mig. Man kan väl ta bort det man inte vill ha isf.

Jag tycker inte heller att det är ett problem. Är väldigt noggrann med vilka funktioner säcken har och jag vill ha nog med remmar för att komprimera säcken så mycket som möjligt, så det är en fördel :)

Min tjej har en Haglöfs Matrix 60L och den är enkel och lätt men jämfört med min Lundhags kommer den inte långt med tanke på remmar, möjlighet till kompression och smarta funktioner.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips