Ryggsäck för barn

Jag ska ta med min 12-åriga son för att vandra kring Kebnekaise nu i sommar. Vilken storlek på ryggsäck bör han ha? Han är ganska kort för sin ålder (ca. 145 cm). Hur mycket kan en 12-åring bära? Rekommendation av en specifik säck vore också bra.

Kan tillägga att han endast kommer att behöva bära säcken till och från fjällstationen. Vi kommer att göra dagturer med utgångspunkt från fjällstationen.
 
Angående hur mycket barn kan bära så vandrade jag med ett gäng scouter förra året i åldern 12-15 år gamla. Det var tydlig skillnad på dem som hunnit växa till sig och de som inte kommit in i puberteten. De större kunde bära "normal vuxenpackning" på 15-20 kg (men man bör inte överlasta bara för att de kan eftersom deras leder är för mjuka). Medan de yngre gick ut med ca 10 kg och fick avlastas efter några dagar.

Så svaret för en liten 12-åring är max 10 kg. Jag skulle skaffa en 30-40-liters ryggsäck. Den är användbar långt senare i livet. Jag använder min 40-litare lite nu och då 20 år efter att jag fick den som barn.

Sen är det ju förståss bra att från början satsa på utrustningsval som gör att han aldrig behöver komma upp i 20 kg packning när han klarar av att bära det. Det gör det lite lättare för dig under tiden också.
 
Tack för ditt svar. Det låter som om de moderna säckarna kan justeras både till att passa ett barn och en vuxen, stämmer det? Själv går jag med en 30 år gammal Fjällräven ramsäck så jag är inte så uppdaterad vad som hänt på ryggsäcksfronten.
 
barnryggsäck

Stadium säljer bra och väldigt prisvärda ryggsäckar av sitt eget märke Everest.

Vi har 2 stycken, en 45 l med kraftigt tyg och snölås och en (årets) på 40 liter och i lättare väv och utan snölås. Båda har sidofickor och topplocksfickor och kompressionsremmar på sidorna.
Våra barn på 10 och 12 år gillar dem skarpt. Mindre ryggsäck är ingen ide att skaffa för fjällturer.

Den som är på 45 liter passar personer mellan 140 till 170+ cm och går alltså att ställa in på tre olika rygglängder. Vår 10-åriga son har den nu inställd på 140-150 cm rygglängd och den passar honom utmärkt.

Båda gyggsäckarna går att ställa in i ryggen och har fullfjädrade bärssystem vilket är ovanligt på så små ryggsäckar. En skala talar om hur lång personen kan vara och remmarna är av god kvalitet. Man kanske får vara lite extra försiktigt med de ganska klena dragkedjorna. Kvaliteten verkar dock OK.

Pris: 599 kr.

Angående vikt på ryggsäcken så är det nog väldigt individuellt och framförallt beroende på terräng och humör. Går man oledat när det är varmt, blött och myggigt är varenda ryggsäck för tung...
Är det lättgånget och humöret på topp kan en 10-åring bära 10 kg i 10 km utan problem.

Lycka till och glöm inte godiset!
 
När min dotter var 12 år lastade vi på henne ca 7 kg och hon blev nästan sur för att hon inte fick bära mer. Hon bar glatt 12 kg ett år senare, men det är ju stor skillnad mellan 12 och 13 år.

Kan tyvärr inte rekommendera säck eftersom vi bara har gamla trotjänare i den storleken, men 40 liter låter som en bra storlek.
 
Prova först

Vi har köpt en Lundhags till vår 10-åring och vi provade flera olika säckat. Problemet med vissa säckar var att han inte kunde titta upp för huvudet slog i ryggsäcken, så prova olika säckar innan du köper en.

//mjensen
 
Vi har köpt en Osprey Exos 34 Small till vår 10-åriga dotter. Än så länge bara provad på en 2km elljusspårtur men till veckan bär det av till fjälls igen.
Osprey JIB barnsäcken tog henne i bakhuvudet då man justerade rygglängden så den passade henne.
Sen är Exosen ett halvt kilo lättare (angivna 910 mot 1460 gram), nog så viktigt för små lättpackare:).
Övriga barnsäckar vi provade på Hägglunds i Luleå, som hade flera barnmodeller, var antingen för stora eller med för breda bärremmar för smala barnaxlar/armar.
 
Den blev en 65 liters Haglöfs från XXL. Säljaren menade att det skulle fungera bra, den kan dessutom användas när han växer. Med facit i hand (vandringen avklarad) kan jag konstatera att den var lite för stor. Även när den var maximalt justerad så tenderade den att hänga ut från ryggen en aning. Jag tror ändå att det var ett bra val, en 65 liters tar tillräckligt med packning när han blir äldre. Han bar som mest 8 kg och det var förvånansvärt lite gnäll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.