Vagn istället för ryggsäck?

Min pappa brukar skida i fjällen med packningen (och ibland en trött mamma) i en Segebaden pulka. Nu funderar han på en liknande sommarlösning, dvs att ha ngn sorts lätt dragvagn istället för stor tung ryggsäck när han fjällvandrar.
Har någon hört talas om en sådan?
Färdig produkt eller hemmameckad?
(vi bara spånar fritt, det kanske inte alls funkar i terrängen men man måste ju fråga :eek:))
 
Jag har svårt att se att någon typ av vagn skulle fungera ens på leder. Dagtursäck + stugturer är nog ett bättre alternativ. De allra flesta bär alldeles för mycket, det blir mycket större frihet om man bär mindre.
 
sia; sa:
..Nu funderar han på ..att ha ngn sorts lätt dragvagn istället för stor tung ryggsäck när han fjällvandrar.
Har någon hört talas om en sådan?
Färdig produkt eller hemmameckad?

Jag har läst ett reportage om några glada brittiska polarturister som satte hjul på sin pulka, vilket snabbt visade sig vara mindre lyckat... Jag har också sett en dokumentär från ett australiensiskt "extremmaraton" (långt, långt och länge, länge), där en av deltagarna hade en vagn som han gick och drog på. Bitvis så funkade det kanon, där underlaget var slätt och hårt så fick han med sig väsentligt mer vatten än konkurrenterna. Men det krävs så lite för att vagnen skall bli till stort besvär istället för hjälp. Är underlaget mjukt så sjunker hjulen gärna ned, är underlaget knöligt så hakar ofta ett hjul i taget upp sig och rubbar vandringsrytmen när man måste knycka loss det. Om inte stigen är tillräckligt bred eller växtligheten i klass med golfbanor så kommer vagnen också titt som tätt haka upp sig den.
Och så snart man skall uppåt så har man ju också vagnens vikt som måste "lyftas".

Det finns säkert ställen och sträckningar där en vagn skulle funka, men i ett större perspektiv så tror jag att det ger nog mer besvär än nytta.
 
Cykelvagn?

Um, funderade på detta för några år sedan men gav upp tanken innan det blev praktiska försök. Jag tror att en hel del av invändningarna som kommit upp från andra här är relevanta.

Min tanke var att bygga på en cykelkärra med ett hjul. Jag tror Göran Kropp hade en sådan då han cyklade till Everest. Man gör en u-formad anslutning som fästs vid ett vanligt avbärarbälte. Det här måste vara stabilt, det blir förmodligen ett ganska kraftigt vridmoment här.

Så småningom började jag fundera på om det enda hjulet istället skulle bestå av tre mindre hjul monterade i en triangel. Det finns sådan lösningar för pirror, vilket gör det möjligt för dem att gå i trappor.

Tanken var att man skulle ha ryggsäcken fastspänd på ett sådant sätt att man direkt skulle kunna slänga på den på ryggen i svår terräng, med dragaxeln pekande uppåt och hjulet nedåt.

Det hela blir nog en ganska tung lösning om det skall hålla. Även om man är fena på att svetsa i lättmetall.
Så jag gick in för att superbanta packningen istället och växlade till ultralätt.

Det vore kul om du byggde eller någon annan visade sig ha byggt en sådan här lösning. Berätta gärna hur det går.
Hälsningar
Jörgen
 
Re: Cykelvagn?

NUI; sa:
Um, funderade på detta för några år sedan men gav upp tanken innan det blev praktiska försök. Jag tror att en hel del av invändningarna som kommit upp från andra här är relevanta.

Min tanke var att bygga på en cykelkärra med ett hjul. Jag tror Göran Kropp hade en sådan då han cyklade till Everest. Man gör en u-formad anslutning som fästs vid ett vanligt avbärarbälte. Det här måste vara stabilt, det blir förmodligen ett ganska kraftigt vridmoment här.

Så småningom började jag fundera på om det enda hjulet istället skulle bestå av tre mindre hjul monterade i en triangel. Det finns sådan lösningar för pirror, vilket gör det möjligt för dem att gå i trappor.

Tanken var att man skulle ha ryggsäcken fastspänd på ett sådant sätt att man direkt skulle kunna slänga på den på ryggen i svår terräng, med dragaxeln pekande uppåt och hjulet nedåt.

Det hela blir nog en ganska tung lösning om det skall hålla. Även om man är fena på att svetsa i lättmetall.
Så jag gick in för att superbanta packningen istället och växlade till ultralätt.

Det vore kul om du byggde eller någon annan visade sig ha byggt en sådan här lösning. Berätta gärna hur det går.
Hälsningar
Jörgen



borde inte en variant med säg 2st 20"-cykelhjul fästade på en axel med en korg upptill funka?
ungefär som en kanotkärra fast med korg.



peter
 
Re: Re: Cykelvagn?

ping; sa:
NUI; sa:
Um, funderade på detta för några år sedan men gav upp tanken innan det blev praktiska försök. Jag tror att en hel del av invändningarna som kommit upp från andra här är relevanta.

Min tanke var att bygga på en cykelkärra med ett hjul. Jag tror Göran Kropp hade en sådan då han cyklade till Everest. Man gör en u-formad anslutning som fästs vid ett vanligt avbärarbälte. Det här måste vara stabilt, det blir förmodligen ett ganska kraftigt vridmoment här.

Så småningom började jag fundera på om det enda hjulet istället skulle bestå av tre mindre hjul monterade i en triangel. Det finns sådan lösningar för pirror, vilket gör det möjligt för dem att gå i trappor.

Tanken var att man skulle ha ryggsäcken fastspänd på ett sådant sätt att man direkt skulle kunna slänga på den på ryggen i svår terräng, med dragaxeln pekande uppåt och hjulet nedåt.

Det hela blir nog en ganska tung lösning om det skall hålla. Även om man är fena på att svetsa i lättmetall.
Så jag gick in för att superbanta packningen istället och växlade till ultralätt.

Det vore kul om du byggde eller någon annan visade sig ha byggt en sådan här lösning. Berätta gärna hur det går.
Hälsningar
Jörgen



borde inte en variant med säg 2st 20"-cykelhjul fästade på en axel med en korg upptill funka?
ungefär som en kanotkärra fast med korg.



peter

Precis min tanke. 2 Stora hjul rullar ju över saker istället för att bara fastna och sjunka. Fast jag vet inte om jag tror så mycket på en vagn överhuvudtaget.
Verkar jobbigt att dra den.

Daniel
 
Jag mötte en tysk i somras som hade ryggsäcken liggande på en enhjulig vagn. Det såg ut ungefär som ett mindre cykelhjul (ca 20 tum) med två skaklar från detta. Han drog den bakom sej med en skakel i varje hand. Jag tror att den kunde fästas i något som liknade ett avbärarbälte också (blir ju som att dra en pulka). Han var på väg upp från Kebnekaise fjällstation mot Tarfala och jag tvivlar på att det gick särskilt bra den vägen. Så länge terrängen är någorlunda lätt så är det nog inga problem, men han hade det besvärligt där jag mötte honom. Jag vet inte om det var ett hembygge eller köpt.
 

avslutad210712

Gäst
Inte ens på de ställen som jag anser lättvandrade tror jag att det skulle fungera speciellt bra med en vagn. Spängerna över blötmarkerna är för smala så hjulen skulle hamna utanför, åtminstone det ena om man har dubbla hjul. Kanske en enhjuling av den typ en del släpar bakom en cykel skulle kunna gå att använda. Visst skulle man kanske kunna ta sig fram men troligen skull man få ödsla mer energi än om man har en ryggsäck på sig. Och på de ställen där det är lite besvärligare skulle man (läs jag) använda ett språk som inte lämpar sig för fjällvandrares öron.

Så mitt tips är nog att satsa mer möda på att banta vikten på packningen än att göra en kärra.

Men låt inte min negativa inställning hindra någon från att pröva och berätta gärma på utsidan hur det slutade.
 
Till viss del håller jag med de andra här, MEN:
PRÖVA! utan att pröva vet du ju inte... (låt aldrig uppfinnarandan och improvisationsförmågan tryckas ned av andra som tror sig veta bättre utan att ha prövat själva!)

/samme
 
Cykelbart?

Fungerar nog på spänger och stigar som är cykelbara. En kärra ungefär som en travsulky fast lite smalare i spårvidd borde fungera. Kanske skall man ha möjlighet att justera spårvidden. En skottkärra kanske också kan vara möjlig.

Men svenska fjällen innehåller rätt mycket blockterräng och där fungerar det inte.

Traditionellt har samer och andra använt släpor efter häst och ren vid tyngre sommartransporter.

En elegant variant vöre att lasta packningen i en luftballong som man drar efter sig.

Thure
 
Vagn

Har träffat på folk ute på fjället som testat detta .
INGEN bra ide´. Det är bättre med mindre packning eller att göra dagsturer.
 
Även jag har funderat i dessa banor...

Idén fick jag när jag såg en bild på en enhjulig cykelkärra som var fäst precis under sadeln på en cykel. Detta gjorde att den höll balansen själv eftersom tyngdpunkten hamnade lägre än hjulets centrum. Eftersom den inte hade någon led utom en liten kula under sadeln verkade den vara extremt lätt. Borde kunna fästas i ett avbärarbälte eller sele. Letade efter den på nätet men kunde inte hitta den.(har någon sett en sådan är jag intresserad av att veta var)

Däremot hittade jag en del annat på nätet:

Barnvagn med skacklar, http://www.activekids.nu/broschyr.pdf
Hemmabyggd cykelvagn, http://www.klaus.nu/onroad/byggavagn/byggavagn.html
och en recension här på utsidan av en enhjulig vagn som doch behöver en led och antagligen skulle bli svår att använda, http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=597

Hör gärna av dig om du testar något med gott resultat.

glad.gif
MVH ///Claes
Nygårdhs Irrfärder i Fjällen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
Chrille74 Primus istället för Trangia Fjällvandring 11
Ngez Smartphone istället för GPS Fjällvandring 33
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Zohan Ryggsäck sitta i svank Fjällvandring 14
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.