Ryggsäck sitta i svank

Hej jag undrar hur en ryggsäck ska ligga mot svanken? Har en Lundhags Gnaur 60 RL och har använt den nu några turer under sommaren. En sak som jag aldrig riktigt fått att sitta skönt är hur den ligger i/mot svanken. Det känns som att den "vilar" för mycket mot ovansidan rumpan. Om jag svankar lite extra så lyfts hela säcken upp.

Kan det bero på att det är Long modellen? är 181cm (man) och när jag mätte enligt Lundhags guide så skulle jag välja RL modellen. Är ganska ny inom vandring och har ej testat så många ryggsäckar men hoppas någon kan hjälpa mig :D
 
Svårt att säga. Kanske gör du samma rookiemisstag som jag. Jag hade alla ryggsäckar för lågt i tron att min rygg var jättelång bara för att jag är lång i övrigt 🙂 men så var det inte. Kalahani ger bra förslag.
 
Kudden som sitter i svanken skall följa svanken. Kanten på kudden skall inte kännas. Själv är jag så svankryggig att jag ofta får stoppa något (t.ex. EVA-foam) bakom överdelen på kudden så att den går längre in i svanken. ( Jag har ingen kännedom om just Gnaur.) Höftbältet sitter oftast lägre fram på magen än i ryggen när allt är rätt inställt.
 
Ja, kroppslängden ska inte avgöra valet av storlek, utan det är längden på ryggen som är viktigt. Jag är 180, men min rygga är str S av de tre olika det fanns, eftersom jag har långa ben och kort överkropp.
 
En ryggsäck måste passa, precis som kläder & kängor. Avbärarbältet ska sitta bra runt höften utan att göra ont, så att ryggsäckens hela vikt kan tas upp där, om man lossar axelremmarna tillräckligt. Ryggsäcken ska då hänga helt i avbärarbältet...
Sen kan man dra åt axelremmarna lite, så att ryggsäcken inte välter bakåt. Eller dra åt mer, så att en del av vikten tas upp av axlarna och mindre av höften. Utan att det skaver eller gör ont någonstans.
 
Som riktlinje kan man sätta avbärarbältet mitt på höftkammen som är lätt att känna. När avbärarbältet sitter rätt och är åtdraget skall nästan ingen last trycka på axlarna ovanifrån (dvs man skall "nästan kunna se dagsljuset" under axelremmarna) om rygglängden är rätt inställd. Spänn sedan in axelremmarna och toppstramarna lagom hårt för att ryggsäcken bekvämt skall följa kroppen i rörelsen utan att trycka.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Din beskrivning tycker jag stämmer bra med hur ryggsäcken ska sitta. Som nämnts brukar man utgå ifrån höftkammarna när man ställer in säcken (bältet utanpå och inte ovanpå kammarna). Hur ryggkudden hamnar blir ju då lite som det blir, vanligtvis precis som du skriver mot övre delen av rumpan. För ventilationens skull vill man kanske inte heller täppa igen hålet som då bildas i svanken.
 
Jag tycker att man ofta förbiser ryggkuddens funktion som avlastare av vikten. Den är (på bättre ryggsäckar) för det mesta gjord i ett material som har relativt hög friktion mot ryggen - vilket i och för sig kan "sabbas" med halkiga kläder- och avsikten med det är ju att den skall ta en del av vikten.

Det enda som det talas om är att höfterna skall bära det mesta av vikten -vilket är sant- men jag anser inte att det är OK om ryggkudden hamnar lite hur som helst. Den har relativt stor betydelse för viktfördelningen om den är rätt inställd. Om avsikten med ryggkudden är att det skall finnas luft mellan rygg och kudde så skulle det inte behövas någon kudde!

Det känns bra att vi kan ha litet olika åsikter om vad som är optimal inställning av ryggsäcken men i slutänden blir det alltid bäraren som avgör.
 
Det är naturligtvis inte bra om någon del hamnar lite hur som helst. Bärsystemet måste kännas bra på kroppen ur alla aspekter, och gör det inte det så ska man nog prova en annan säck.
 
Jag har lite svårt att tolka vad du egentligen har problem med - är det att du inte kan dra åt höftbältet tillräckligt mycket för att ryggkudden inte ska glida för långt ner på rumpan? Det kan man inte fixa utan att byta eller på något sätt korta av bältet. Har själv råkat ut för bälte med för stor omkrets t o m vid maximalt möjlig åtdragning, trots att jag är tjej och borde vara mer bredhöftad. Skrev till tillverkaren, fick storlek small till min large-säck och problemet var löst, men det är ju inte alla bälten som är utbytbara och inte alla tillverkare som är lika snälla. Kolla ditt och skriv till Lundhags om det ser utbytbart ut.

Eller kan du dra åt bältet så det sitter fast i/på svanken, men tycker att du då får för mycket "luft" mellan axlar och axelremmar? Själv tycker jag det bara är till fördel och vill ha det just på det viset- då bär man verkligen hela vikten med höfterna och behöver bara balansera/stabilisera med åtstramarna över axelpartiet.

Eller är problemet att ryggkuddens kanter hamnar skavigt/obekvämt hur du än bär dig åt? Då är det inte mycket annat att göra än att byta till en modell som passar just din rygg. Min upplevelse är att det just hänger på hur mycket svank man råkar vara skapt med. Gamla tiders ramsäckar med självständigt/vridbart upphängda höftbälten anpassade sig bättre efter sådana olikheter; mycket svårare med höftbälten som är "fastbyggda" i säckens ryggsida. Vet ej hur det exakt funkar på Gnaur.

Tvärtemot vad man kanske spontant tror är inte bredare och/eller tjockare stoppat bärsystem självklart lika med ett som är bekvämare/skönare för just din kropp. De tunna smidiga anpassar sig bättre, och bärkomforten bygger nog mest på att hela ryggsäcken är väl balanserad.
 
Jag noterar att Trådstartaren på inget sätt har reagerat på våra kommentarer och inte heller svarat på den fråga som ställdes i början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
skyking Ryggsäck för fjällvandring med "dagsutflykter" Fjällvandring 5
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Tilert Tips på ryggsäck Fjällvandring 30
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
friluftaren Väga ryggsäck? Fjällvandring 26
brigas övergiven ryggsäck i Gaskavagge Fjällvandring 9
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
Melhike Utrustning - Ryggsäck Fjällvandring 5
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
linusthefrisk okänd, känd ryggsäck? Fjällvandring 2
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
jorbru Ryggsäck för barn Fjällvandring 10
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
Kroppefjäll Impregnering av ryggsäck & sovsäckspåse Fjällvandring 1
tomhylsan Tung ryggsäck Fjällvandring 37
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
Illsley Vätskesystem till ryggsäck? Fjällvandring 7
rohubi Reservdelar Karrimor ryggsäck? Fjällvandring 5
redösnoj Var kan man vandra med vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 25
olle.adolfsson Ryggsäck Fjällvandring 3
Ainon Ryggsäck för liten person Fjällvandring 13
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Medon Nackdelarna med stor ryggsäck? Fjällvandring 52
Fisch Ryggsäck Modan Fjällvandring 8
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
laten Alternativ till ryggsäck Fjällvandring 43
nils73 Ryggsäck blir kraftverk Fjällvandring 1
sia Vagn istället för ryggsäck? Fjällvandring 14
gödelbaum Kan man hyra ryggsäck? Fjällvandring 5
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
fibbla Ryggsäck - Camp Molloy Fjällvandring 21
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
Jack Wolfskin ryggsäck Fjällvandring 2
f_nic Ny ryggsäck Fjällvandring 7
Ny ryggsäck Fjällvandring 18
a_forsgren Ny ryggsäck Fjällvandring 4
jonta Vilken ryggsäck vid fjällvandring! Fjällvandring 10
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.