Tips på ryggsäck

Maken och jag har tänkt vandra/fiska lite i sommar och planen är att ev. göra någon/några kortare dagsturer kring boden för att sedan ta oss över till finska lappland. Var vi tänkt hålla hus där har vi inte riktigt bestämt men tanken är iallafall att vi ska tälta. Vi kommer vandra/fiska i FInland i kanske 4 dagar eller så. Jag har redan en ryggsäck på 65L som jag räknar med kommer räcka till gott och väl.

Men min man behöver köpa sig en och har tittat på Kajka 100L som han också provat ut i butik och varit väldigt nöjd med. Men nu tycker han att den blir alldeles för liten och vill istället ha en 130 L alpinist large från Bergans. För han säger att han inte får plats med alla sina fiskegrejer annars.

Så ni som har lite erfarenhet av att vandra och fiska (gärna längre turer) vad har ni för storlek på era väskor? Är 130 L rimligt? Eller tror ni att man klarar sig på en 100 L?
 
Jag har en 80 liters säck på fjällvandring över 1v+. Fiskeprylarna (ett 6-del flugspö och ett 4-del spinnspö) sätter jag på utsidan av säcken, rullar + övrigt inuti säcken. Allt som allt tar det nog inte mer en någon liter i anspråk, och runt 800g i vikt om jag tar med både flugspö och spinnspö. Det som kräver utrymme är övernattningsprylar (tält, sovsäck, liggunderlag), kök och proviant.

För just fisketurer kan jag rekommendera att leta efter en begagnad ramryggsäck som ger mycket större möjligheter att spänna fast fiskeprylar på utsidan. Ta inte med några spön som ihoppackade och fästa på ryggsäcken sticker upp över huvudhöjd när ni vandrar, speciellt inte om ni tänkt att gå i skog eller björksly.
 
Hej.
Varför så stor ryggsäck?
Har haft en Fjällräven Abisko 55 liter som jag varit grymt nöjd med på alla sätt. Den storleken räckte alldeles utmärkt för turer upp till en vecka. Dock slog det mig att den nog var för liten om jag ska få med mig mina fiskeprylar (UL, flugspö, vadare mm) så den har jag nu sålt och tänker istället köpa 65 liters varianten. Är så pass nöjd att jag håller mig till samma ryggsäcks-modell igen.
Lycka till / Mattias
 
Då bör ju en 100 L räcka gott och väl. Problemet (som jag tycker) är att han ska envisas med att släpa med sig ett par vadarbyxor (á 5kg) för det är tydligen något som är ytterst nödvändigt när man ska fjäll fiska enligt honom. Finns det någon annan här som tycker det är värt att ta med sig? Eller vad har ni med i fiskeväg?

Flugspö och haspelspö har vi tänkt ta med oss iallafall och lite drag/flugor till det men det räknar jag med varken kommer ta så stor plats eller vikt. Mat och tält kommer vi givetvis dela på samma med jyckens mat (det han inte kan bära själv vill säga) så det känns ju som att 130 L blir tämligen stort. Men att övertyga maken om det är lättare sagt än gjort. I klädväg räknar jag med att vi inte har med oss så mycket och liggunderlag och sovsäck tar ju lite plats (iaf det sistnämnda) men det har vi räknat med.
 
Hej.
Varför så stor ryggsäck?
Har haft en Fjällräven Abisko 55 liter som jag varit grymt nöjd med på alla sätt. Den storleken räckte alldeles utmärkt för turer upp till en vecka. Dock slog det mig att den nog var för liten om jag ska få med mig mina fiskeprylar (UL, flugspö, vadare mm) så den har jag nu sålt och tänker istället köpa 65 liters varianten. Är så pass nöjd att jag håller mig till samma ryggsäcks-modell igen.
Lycka till / Mattias


Skönt att det är fler som också tycker 130L är lite i överkant. Vad är det för vadare du har? Är det i neopren?
 
Vadare

Oavsett vad det är för sorts vadare så borde han lätt klara sig med en 100L drag bever man inte mer än 10 o flugaskarna tar Ingen plats. Skulle tom vara så att han skulle kunna ha spöna i tuber så kan han få plats med dem på insidan av säcken utan att riskera att knäcka dem. Skulle ni va ute i 2 veckor vinter tid kanske man skulle kolla på 130 säcken. Går själv med en 80 Arcteryx på sommaren samt på fisketurerna hemma i Skåne (inkl neoprenvadsre) och känner att man klarar sig med råge på det.
 
Oavsett vad det är för sorts vadare så borde han lätt klara sig med en 100L drag bever man inte mer än 10 o flugaskarna tar Ingen plats. Skulle tom vara så att han skulle kunna ha spöna i tuber så kan han få plats med dem på insidan av säcken utan att riskera att knäcka dem. Skulle ni va ute i 2 veckor vinter tid kanske man skulle kolla på 130 säcken. Går själv med en 80 Arcteryx på sommaren samt på fisketurerna hemma i Skåne (inkl neoprenvadsre) och känner att man klarar sig med råge på det.

Hur långa turer brukar det bli på sommaren och när du är på dina fisketurer i Skåne? Jag tycker ju att 130L låter galet mycket men maken är jääävligt svår övertygad. Hur långt brukar du gå för att ta dig till sjöarna? Jag utgår ifrån att du kör med frystorkat och säkert äter av den fisk du lyckas fånga. Kör du rubbet frystorkat (frukost, lunch, middag) ?
 
Skönt att det är fler som också tycker 130L är lite i överkant. Vad är det för vadare du har? Är det i neopren?

Har ett par Vision andas-vadare (ej neopren) av enklare modell. Byxorna med neopren-sockor väger nog inte mer än kilot och tar ingen plats. Vadarskorna är från Guideline och dessa är tänkt att bäras utanpå ryggsäcken då det ändå inte spelar någon roll om de blir blöta.
Fiskespön fästes utanpå säcken. Ev fiske-/flugfiskeväst lämnas hemma då endast det mest nödvändiga behöver tas med.

Mat får mest vara torrvaror och frystorkat och ev. fiskelycka kan ju ersätta detta och ger därmed också en reserv av de ransoner som inte behöver användas.

Mitt tips är att prova ut en bra 65 lit. ryggsäck och sedan låna hem och provpacka denna med det han tänkt att ta med sig. Antar att de flesta seriösa butiker kan tänka sig denna service (har fungerat för mig). Känns säcken för liten så är det bara att prova och låna hem en större.
Personligen tycker jag att Kajka-modellen är onödigt tung och lättare ryggsäckar gör jobbet minst lika bra och bekvämt.

/ Mattias
 
Hur långa turer brukar det bli på sommaren och när du är på dina fisketurer i Skåne? Jag tycker ju att 130L låter galet mycket men maken är jääävligt svår övertygad. Hur långt brukar du gå för att ta dig till sjöarna? Jag utgår ifrån att du kör med frystorkat och säkert äter av den fisk du lyckas fånga. Kör du rubbet frystorkat (frukost, lunch, middag) ?

Hittills ligger sommartiderna på runt veckan (4-7) dagar i fält. Kör middagsfrystorkat till middag enbart med en elr två extra om man fastnar ute i ingenstans. Annars blir det pasta, ris, pulvermos, med varmakoppen och torkat kött om jag får med mig det. Fisk har jag inte fått någon än, o precis köpt föugutrustning så har inte kört någon helhjärtad insats i fisket i fjällen. Frukost blir gröt egen müsli och mackor. Fisketurerna brukar bli över dagen eller två dagar. Och då går vi inte så långt. Det är mer upp och ner som gäller då. Men jag skulle inte asså med mig 130 liter oavsett. Är rätt trånga passager och vinglar bra när man kommer över 100 liter. Återkommer med mer ihärdiga uppdateringar om fjäll o fisk inom snar framtid är förhoppningarna. (Går just nu och bara väntar på ett besked ang framtidsplanerna) Vadarna kommer jag lämna hemma, om det inte blir så att vi ska iväg på en renrasig fiskevandring då man kan slänga allt onödigt i stugan under dagen. Dem 4-5 kg och dem xantal literna kan man bruka till annat. (Om man inte kör med andasvadare som går att packa mycket mycket smartare.
 
Maken och jag har tänkt vandra/fiska lite i sommar och planen är att ev. göra någon/några kortare dagsturer kring boden för att sedan ta oss över till finska lappland. Var vi tänkt hålla hus där har vi inte riktigt bestämt men tanken är iallafall att vi ska tälta. Vi kommer vandra/fiska i FInland i kanske 4 dagar eller så. Jag har redan en ryggsäck på 65L som jag räknar med kommer räcka till gott och väl.

Men min man behöver köpa sig en och har tittat på Kajka 100L som han också provat ut i butik och varit väldigt nöjd med. Men nu tycker han att den blir alldeles för liten och vill istället ha en 130 L alpinist large från Bergans. För han säger att han inte får plats med alla sina fiskegrejer annars.

Så ni som har lite erfarenhet av att vandra och fiska (gärna längre turer) vad har ni för storlek på era väskor? Är 130 L rimligt? Eller tror ni att man klarar sig på en 100 L?

På mina längsta vandringar har jag packat ca 120-130L. Då har det handlat om 20-22 dagar med all mat, bränsle, kök, tält etc plus kameraprylar. I somras bar jag ungefär den volymen på en 10-dagarstur, då bar jag all gemensam utrustning plus all mat till mig och kärestan (förutom hennes frukostar och vårt kaffe :) ).

Så på en tur som inte ens räcker en vecka så borde 130 L kännas tomt :).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.