Tips på ryggsäck

Är själv inte ngn.riktig fjällräv än, jobbar på det dock
Jag och en kompis genomförde en tur på ca.500km för några år sedan med varsin 60l.säck. Den
plus en tolv liters extrapåse.
Vi lyckades packa ned proviant för 25 dagar.
Ja ja vad jag ville komma till är, tänk inte bara vikt, tänk volym också.
Går ofta hand i hand, tyvärr inte gratis.

Ps. Det var en tälttur.
God tur!

Kan inte annat än att hålla med. Minst femton procent av startvikten ska bestå av bra vin, punsch, whisky, salami, torkat renkött m m och startvikten ska inte vara över femton kilo på en tiodagarstur... :)

Kan femton på femton bli den nya trenden? Max femton prylar på sammanlagt max femton kilo... Hur många prylar har man med sig egentligen? Måste kolla senaste packlistan... Blir det svårt att överhuvud taget komma upp i femton kilo med den metoden även som nybörjare?... ;-)

Den packlistan är jag nyfiken på.
Vill du visa den.

Mvh Dan.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är själv inte ngn.riktig fjällräv än, jobbar på det dock
Jag och en kompis genomförde en tur på ca.500km för några år sedan med varsin 60l.säck. Den
plus en tolv liters extrapåse.
Vi lyckades packa ned proviant för 25 dagar.
Ja ja vad jag ville komma till är, tänk inte bara vikt, tänk volym också.
Går ofta hand i hand, tyvärr inte gratis.

Ps. Det var en tälttur.
God tur!

Kan inte annat än att bli nyfiken på denna packlistan också.
Vill du visa den.

Jag har en förmåga att ta med för många bra ha.

Mvh Dan.

Låt mig fundera ett litet tag så ska det nog gå att få fram en... ;-) Å andra sidan misstänker jag att Joanna redan har en färdig sådan... Ett snabbt förslag:

Bära:
Ryggsäck, 1,1

Sova:
Tält, 1,5
Sovsäck, 0,5
Liggunderlag, 0,3

Äta:
Kök, 0,4
Gas, 0,5

Skita:
Dasspapper

Orientera:
Karta
Kompass

Hygien:
Tandborste
Tandkräm

Värme:
Tröja
Långkalsonger

Övrigt:
x
y

Samt det som inte räknas in i basvikt:
Mat mm

Behöver man något mer egentligen och vad är x och y? Inga femton kilo precis...

Men se gärna vidare diskussion i ämnet på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=76682#post675206 istället...

Prismässigt skiljer det inte så mycket. Kajkan har tydligen haft problem med högre vikter att bära. Alpinist eller Powerframe klarar detta bättre av vad jag förstår. Om nu gubben vill ha möjlighet att bära med sig mera i en större säck så varför inte låta honom få göra det. Här på forumet finns nog en majoritet som sätter en ära i att ha så små säckar som möjligt men var och en måste ju få göra som man vill. Har man en stor säck behöver man inte nödvändigtvis fylla den.
Jag har olika säckar beroende på behov och om jag väljer fylla den största proppfull är det upp till mig för det år ju jag som ska bära den.
Jag håller på gubben din...

Vi var och kollade på ryggsäck idag och funderar båda på Kajka (75L&W65L) och dom kändes riktigt bra. Vad har dom haft för problem med tyngre vikter? och vad talar vi då om för vikt? Nya modellen med "träram"?

Jag har en Kajka 75L som varit med på fem turer som varierat mellan 7-11 dagar. Har som tyngst burit strax över 23 kg i startvikt. Det har aldrig varit något problem med den säcken. Väldigt bra och flexibelt bärsystem och ordentligt slittålig. Den håller för ytterligare turer, slitaget är efter omkring 6 veckor i fält ganska obetydligt. Kajkan väger omkring 3,5 kg, vilket väl är ok för en säck av den typen (rejäl).

Att bära för mycket är så klart aldrig kul, och att försöka packa så lätt som möjligt är nog alltid en bra idé (även om "möjligt" är en definitionsfråga: för somliga är det inte ett alternativ att lämna whiskeypluntan och osten hemma, det hör liksom till). Vart smärtgränsen sedan går är förstås rätt individuellt. En god idé, särskilt om man ska på lite längre tur och kanske måste acceptera omkring dryga 20 kg, är att i god tid inför turen träna någorlunda regelbundet. Att bygga upp ryggmuskulaturen (och överhuvudtaget hela kroppen) är en bra förberedelse inför en längre vandring med mycket vikt.

Spötub kan ju tillverkas av mycket ritningstub, pvc avloppsrör, maströr, dammsugarrör är DIY modeller jag sett.

Blev kanske lite OT men jag gick iaf och köpte mig en ritningstub (8cm i diameter) på matton för 139kr.
anyjunev.jpg
amuhanas.jpg
e2e9u4u6.jpg

Här är den nya tuben. 972g med 3 flugspön och 1 ul-haspel.. Tycker det är godkänt.

987g blev det för två stycken originaltuber från två olika spötillverkare (zpey och loop)
Utan spön :)

Vi har en vinnare tror jag.

Sen så är väl mattontuben inget jag skulle sätta mig på, men den är tillräckligt robust för mina behov.
Och den går att justera till max 110cm (den modellen jag köpte alltså. Det fanns längre och en modell med en diameter på 6cm också om jag inte missminner mig)

Ett tips om man vill bära många spön men inte så tungt.

/Anders

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips