Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45

Har beställt hem Osprey Exos 48, Bergans Helium 55 och Exped Lightning 45, dessvärre kan jag bara behålla en av dom och jag har svårt att välja vilken.

Har just nu en Kajka 75 som jag tycker är fantastisk. Tyvärr är den alldeles för tung, och jag behöver heller inte en så stor ryggsäck.
Letar efter åsikter bland er som har erfarenhet av dessa.

Exos
+ Verkar ha bekvämast bärsystem.
+ Alla meshfickor
+ Känns rejäl och hållbar
+ Ryggventilation

- Ful
- Verkar onödigt komplicerad att få till rätt med kompressionsremmar osv.
- Känns baktung. Antar detta går att lösa genom att packa rätt, men avskyr att behöva packa ur halva ryggsäcken för att få tag på en sak. Vilket känns som något som kommer ske med denna.

Helium V5

+ Ganska snygg
+ Lagom simpel
+ Rymliga meshfickor
+ Rymlig, samtidigt som det känns som man kan komprimera ner den
+ Dragkedja för att kunna få tag på saker som ligger mitt i ryggsäcken, utan att behöva packa ut allt.
+ Känns flexibel. Dvs, känns som den kan funka som en lite mer vardaglig ryggsäck, en lätt vandrings-ryggsäck och för vandringar där man behöver lite mer utrustning.

- Snålt midjebälte, som inte verkar avlasta så mycket vikt. Väldigt smala remmar. Någon som testat att byta ut dessa mot bredare?
- Känns ömtålig. Tunt material och tunn ram. Någon som vet hur bra den håller över tid?
- Knarrar när ramen dras mot "tyget". Detta kanske inte är något som händer när man vandrar? Alternativt kanske man kan tejpa ramen, för att få bort ljudet?
+ Ingick inget regnskydd. Är materialet så pass vattentätt, att det är tänkt att man inte behöver det (förutsatt att man packat allt i vattentäta påsar)?

Lightning 45
+ Känns hållbar
+ Bra midjebälte
+ Känns liten och smidigt, samtidigt som det känns som den rymmer allt man kommer behöva. Åtminstone på sommaren.
+ Nästan vattentät(?)

- Gillar inte hur den ser ut
- Små meshfickor
- Kanske lite för simpel
- Tveksam till axelremmarna.
- Verkar klumpigt och onödigt komplicerat med 342 meter kompressionsremmar som går 4 varv runt säcken.

Just nu lutar det åt Helium, men är orolig över att den kanske inte kommer vara bekväm längre sträckor och att den kommer gå sönder.
Exos verkar nästan lika bekväm som Kajka, dessutom verkar det magiskt att ha så mycket ventilation för ryggen. Samtidigt känns det som jag kommer vara minst nöjd med användandet av den.
Lightning känns lite som en sleeper hit. Skulle inte förvåna mig om den visar sig fantastisk över tid.
 
Enkelt den som sitter bekvämast på din rygg med rätt last i, glöm inte matpaketen.

go tur
Absolut. Dock vet jag inte om jag helt kan avgöra det utan att vandra med den i några dagar. Något jag inte riktigt kan göra med väskor på uppet köp.

Jag har en Helium sedan ca 12 år tillbaka och tycker den funkar fint med upp till ca 14 kg. Vilka vikter tänker du dig?

Thure
Jag hoppas kunna hamna på runt 10-12 kg med allt. Trevligt att kunna bära mer, såklart, även om jag hoppas undvika det.
Bergans säger att den kan bära upp till 18kg. Jag har personligen svårt att se det, när höftbältet är så snålt.
 
Jag har Exos 58. Många verkar älskar ryggnätet, det gör inte jag. Packytan får en böjd form som är svårare att packa bra och man tappar en del användbar yta. Kan vara värt att tänka på om en ventilerad rygg är värt det eller ej. I övrigt är den fin och bra pris jämfört med många andra säckar.
 
Av de du nämner har jag bara erfarenhet av Exos, har en 38 som jag är kanonöjd med.
På mig sitter den perfekt och jag gillar nätet i ryggen som gör att tröjan inte blir plaskblöt.
Oavsett är seobservers råd det bästa. lägg i tänkt vikt och känn vilken som sitter bäst.
 
Jag har en Exos 48M och en Lightning 60. For mig, aven inraknat de olika storlekarna, ar de olika ryggsackar. Exos ar en lattviktsack med finesser for lattare packning. Lightning ar en lattviktsack utan finesser for lite, relativt sett, tyngre packning. Personligen sa har jag helst inte mer an 12-13 kilo i Exos:en, medan jag kanske har haft upp till 20 kg i Lightning. Jag (mark val) gissar att Lightning 45 resp 60 har samma uppbyggnad.

Bade passar mig alldeles utmarkt. For att ta upp nackdelar som jag ser det. For Exos skulle jag garna sett ett tjockare tyg i botten, den saknar fasten till isyxskaftsdelen (finns mojligen pa nyare modeller) och det blir latt paronform pa sjalva sacken. Motsvarande pa Lightning ar axelremmarna och att kompressionsremmarna ar valdigt langa.

Se ovan som personliga asikter, precis som jag inte ar fortjust i dragkedjsoppningar. Dvs, du kan bara oppna Exos och Lightning fran ovan, ej fran sidan eller fran "ryggsacksmagen".

Helium har jag ingen erfarenhet, och for att upprepa vad seobserver skrev: prova!
 
På mig sitter Bergans Heliums höftbälte utmärkt både vid vandring och skidåkning.

Thure
Är väl egentligen inte själva höftbältet jag har problem med, utan dom tunna remmarna man knäpper bältet med.
En orelaterad fråga. Har du regnskydd till väskan, eller tycker du den funkar utan?

Personligen sa har jag helst inte mer an 12-13 kilo i Exos:en
Detta verkar vara en relativt vanlig åsikt om Exos.
Vad är det som gör att du tycker den inte funkar för mer?
 
Man har ändrat väven på Bergans Helium ryggsäck sedan jag köpte min. Min var lite nötningskänslig men håller än. Jag har inte använt regnskydd men har kläder och sovsäck i hyfsat täta innerpåsar.

Thure
 
Jag har haft en Exped Lightning i några år. Förutom de nämnda något sladdriga kompressionsremmarna finns som inget jag egentligen skulle vilja ändra på på säcken. Kanske då att öppningarna på mesh-fickorna är placerade så att innehållet är svårt att komma åt med säcken på ryggen då? Å andra sidan är det ett problem jag har med de flesta säckar. Kompressionsremmarna är inte heller så jobbiga som man kan tro. Mycket sällan man lossar på dem, de ligger där de ligger.

Angående ryggventilation är Lightning åtminstone på min rygg bland de bäst ventilerade säckar jag prövat. Pröva också packa ryggsäckarna! Min Lightning sitter väldigt bra på mig såväl tom som rejält packad. På min brorson satt säcken bra opackad, men uselt när den packades.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
daniel81 Rekommendera mig en ryggsäck Transportera 21
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Ute-P Svårt att välja ryggsäck...råd? Transportera 11
TheoW Välja ryggsäck? Transportera 1
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
Nordost Välja ryggsäck.. Transportera 2
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
Välja ryggsäck? Transportera 3

Liknande trådar