Klättermusen Grip 3.0 60L - justering

Hej,

Behöver lite råd ang. justeringen av denna ryggsäck :) Ni som ev. har den eller har kunskap om hur den bör sitta - hur skall det se ut vid axelpartiet?

Mitt dilemma är följande:
Jag skulle ut på en längre vandringstur förra sommaren och gav mig in i djungeln av ryggsäckar. Provade flera modeller och tillverkare, inga kändes helt ok. Fick råd i butik att köpa en Osprey (minns ej modellen), då jag är kvinna och kort (160) med relativt starka axlar. Ospreyen inhandlades och jag blev tokig på alla fack och remmar + andra saker :( ...så jag sneglade på Klättermusen (älskar materialet, formen, m.m.), som hade dessutom öglor vid bärarbältet där jag kan fästa min hunds koppel i.

Vandringen blev inte av, men säcken från KM köptes ändå, och jag har använt den vid kortare turer dvs. maxlast på 12 kg. Det har funkat ok. Dock är jag medveten att den är kanske optimal och designad för långa personer (?) :/ För att få den att passa mig, fick jag justera bärarbältet högst upp, samt axelremmarna fick jag korta ner så mycket som möjligt (trycka in och fästa bakom ryggplattan där man justerar de). Vad jag har förstått, så bör den metallbiten som tillhör deras bärarsystem ligga nästan horisontellt, "på" axeln? Det har jag lyckats med. Men jag ser på klättermusens hemsida, att axelremmarna ligger inte helt an mot kroppen på deras ryggsäckar? Samt, vissa har jag sett använda detta nästan längre ner mot kroppens framsida.
Så, hur egentligen bör det vara för att avlastningen ska fungera som tänkt? Jag har inte haft problem med det, mest att det ser "stort ut" på mig.

Om några veckor ska jag vandra Jämtlandstriangeln och bekymrar mig för om jag bör köpa en annan ryggsäck eller om detta kommer funka - då den kommer väga säkert mer än de 12kg jag har haft. Har börjat testa andra ryggsäckar, har en Trollhetta f. Bergans här, en 75L som känns bra, men axelremmarna känns mer än Klättermusens med samma vikt? Skumt! Har även köpt en Mammut Creon 65L för att testa..

Bor i Skåne så det är begränsat med utbudet av märken att testa live. Är super tacksam för era inputs i detta :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.