Val av 50-60L ryggsäck

Tjenare alla .Jag skall nu köpa min första lite större ryggsäck .Som jag skall använda till lite olika aktiviteter bla en veckas vandring i fjällen i sommar{utan tält} och så blir det lite annan vandring här ner i halland också.Men det finns ju en djugel av säckar där ute .Jag har hittat några alternativ som jag tycker verkar bra .Men som sagt så behöver jag lite hjälp.

Lundhags v8 spirit 60l
Lundhags Ultra 60l
Haglöfs Matrix 60l
Haglöfs OXO 65l { största laget för mig}
Fjällräven c2c 50l

Skriv lite vad ni tycker om dessa säckarna och så tar jag gärna i mot andra alternativ ..
 
Jag har precis skaffat en GoLite Jam2 som rymmer 51 Liter. Kostar ca: 1049 i Sverige men om du beställer den från England blir det betydligt billigare. När jag beställde så blev det ca: 850kr per styck inklusive frakt. Dessutom är den oerhört lätt, min vägde endast 745 gram.

Jag beställde min från http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/
 
Bara för att fâ tjata lite.
Du har glömt Osprey Exos.58 liter och strax över kilot.

Av de du nämnt i din lista har jag goda erfarenheter av Matrix, iofs 50- & 70-litersvarianterna.
Ultra var med i mitt urval men föll bort pâ upploppet, lite tyngre än Matrix och dyrare..
De övriga väger för mycket för sin storlek.
 
Jag äger en Matrix 70 själv och det är min första större ryggsäck och jag är väldigt nöjd med den. Jag funderade först på en Matrix 60, men eftersom jag är 191 cm med en rätt lång rygg, kunde iaf inte jag justera axelremmarna tillräckligt för att få den att sitta bekvämt i midjan, en 70 gick det dock bra med. Dock har jag ingen större erfarenhet av de andra säckarna du hade som alternativ förutom V8 som jag testade, men har för mig att den gick bort pga priset samt att den var allt för dränkt i snörenoch remmar som gjorde mig förvirrad, enkelheten i Matrixen tilltalade mig samtidigt som den satt förträvvligt på mig. Aldrig ångrat mitt köp! Enda jag saknar är en möjlighet att kunna ta loss, tex topplocket för användning som liten tursäck, men det går ju att lösa enkelt på annat vis.
 
Matrix

Jag har en Matrix 40, bytte ner från 50 liter, och gillar den bra. Har 75 och 100 liter därav bytet neråt. För att vara 40 liter så känns den gigantisk. Jag tycker att den har rätt smarta lösningar. Enda nackdelen är att jag inte gillar spännena som man stänger säcken med. Inte helt enkla med handskar på nu vintertid och jag fick också klippa/modifiera lite. Nåt jag kanske skulle fundera på med en större modell är att rygglängden ställs in med en kardborreplatta (gör det på min i alla fall). Jag undrar hur väl den håller när man packar så tungt det bara går. Lite tveksam till den lösningen på en stor säck fast på en 40 liters känns det säkert.
 
Karborrelösningen har funkat utmärkt pâ vâra bâda säckar, en av tidigare modell och min som var ny till förra sommaren.
Har även haft säcken hyfsat tungt packad (21kg) och det fungerade över förväntan.

Enda nackdelen hittills har varit att väven inte är vattenavvisande i den omfattning jag hade önskat, men med ett överdrag sâ blir det hyfsat.
Enl ett svar frân Haglöfs (som jag inte hittar just nu) sâ är rygglängderna samma för 60 och 70 litersmodellerna men lite kortare pâ 50l.
 
Har en Matrix 60 och är riktigt nöjd med den, rekommenderas.
Jag är 190cm och den passar mig utan kompromisser.
 
Tackar för alla tips .Men jag har svårt att bestämma mig .Va nere på stan och provade Fjällräven c2c säcken i dag .Måste säga att den kändes riktigt skön .Men jag vill prova Haglöfs Matrix säcken också innan jag bestämmer mig .Men den va slut såld ..Är det någon här på forumet som har en fjällräven c2c säck som kan ge ett utlåtande om säcken efter att ha provat den ..
 
Spontant så vill nog jag ha ett ordentligt bottenfack. C2C är väl lite tänkt att skippa tältet om jag läser rätt. Jag brukar ha tältet i bottenfacket oavsett vilken av mina Matrix, Norröna eller Fjällräven jag har med mig.

Tackar för alla tips .Men jag har svårt att bestämma mig .Va nere på stan och provade Fjällräven c2c säcken i dag .Måste säga att den kändes riktigt skön .Men jag vill prova Haglöfs Matrix säcken också innan jag bestämmer mig .Men den va slut såld ..Är det någon här på forumet som har en fjällräven c2c säck som kan ge ett utlåtande om säcken efter att ha provat den ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
MFDN Klättermusen Grip 3.0 60L - justering Utrustning allmänt 0
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.